Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Noen som kan legge ut et bilde av en lindehekk? Kanskje dere til og med vet pris på slike hekkeplanter, og hvor tett de bør stå for å danne hekk? Kan man plante hekk når som helst på året?
Leo Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 Jeg finner ikke noe skikkelig bilde, men jeg har nettopp plantet lindehekk. Plantene koster ca. 35 kroner stykket og du trenger 3 stk. pr. meter. Karplanter (Planter som kommer i potte) kan du i prinsippet plante hele sesongen, men du bør vel ikke vente så mye lenger enn til slutten av juli/begynnelsen av august hvis de skal rekke å etablere seg skikkelig før frosten kommer.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 30. mai 2007 #4 Skrevet 30. mai 2007 Takk for svar begge to! Leo: Hva heter plantene du har plantet? Hvordan vokser disse plantene- hvor fort blir bladverket tett osv. Og kreves det mye "vedlikehold"? Hvor tett vil hekken være på vinteren? Er et poeng hos meg at hekken skal skjerme endel for innsyn, da vi bor på nytt boligfelt. Jordsmonnet her er heller ikke det beste. Mye stein og leire. Så må grave en god grøft og fylle i jord. Bor forresten i Østfold. Det ble mye spørsmål, det. Blir glad for svar. Tusen takk :bukke:
Leo Skrevet 30. mai 2007 #5 Skrevet 30. mai 2007 Plantene jeg har brukt var det hagesenterene definerer som hekkplanter merket "Tilia cordata" (Den latinske betegnelsen på lind) og de kom i potter på ca. 15 x 15 cm. Jeg kjøpte mine hos Oasen. De hadde på Plantasjen også, men plantene der så ut til å være vesentlig dårligere og var dessuten dyrere. Så vidt jeg vet finner du ingen hekkplanter som vokser raskere enn lind, så i løpet av et par år har du noe som med litt velvilje kan kalles en hekk. Om sommeren er bladverket helt tett og du ser absolutt ingenting gjennom det. På hagesenteret får du beskjed om at hekken skal klippes med en gang du har plantet den, men både gartnere og andre "skog og tre"-mennesker jeg har snakket med, sier at du med fordel kan vente til året etter fordi det blir voldsom påkjenning for plantene både å skulle etablere seg på et nytt sted og samtidig takle å bli "halvert". I motsetning til en del andre hekkplanter, kommer lind med sideskudd uansett. Etterpå bør hekken absolutt klippes minst en gang i året, men om du skulle "glemme" det et år, så er ikke det noen krise siden lind tåler hard beskjæring. En "voksen" lindehekk dekker en del om vinteren også siden greinene utgjør et ganske tett flettverk, men helt tett blir det naturligvis ikke. Lind er et utmerket valg i Østfold og enda mer utmerket på nye boligfelt, siden den takler både lite og dårlig jord. Det skal ikke være nødvendig å grave noen voldsom grøft. Foreldrene mine plantet lindehekk for snart 20 år siden i noenlunde samme (mangel på) jord og de grov bare såpass mye at rotklumpene fikk plass med litt jord rundt. Den hekken er nå flere meter høy og ikke en eneste plante har gått ut. Hvis det er noe mer du lurer på, så må du bare spørre! Jeg spurte og grov i hvert fall noe voldsomt i omtrent ett år før jeg endelig bestemte meg for lind.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå