Gå til innhold

Definisjonen på grus? Vs. singel...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal lage gårdsplass på tomta vår, og ønsker å gjøre det billig nå i første omgang. Altså gruslegge. Men hva har man å velge mellom? Hva er egentlig "grus"? I motsetning til singel, eller hva man måtte ha av andre muligheter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener grus er mer finkornet, singel er småstein

Skrevet
Jeg mener grus er mer finkornet, singel er småstein

Ja, tenker sånn jeg også. Men hvor finkornet er grus? Jeg har alltid omtalt all form for "gårdsplass- sten" for grus, men det er nok som du sier at grus er mer finkornet, ja... Noen fler som vet noe?

Skrevet

Jeg ser for meg grus som slikt dekke som er på slottsplassen. Altså grovkornet sand.

Skrevet

Vi hadde grus på gårdsplassen, men har nå lagt på subus istedet.

Skrevet
Vi hadde grus på gårdsplassen, men har nå lagt på subus istedet.

Akkurat, det gjorde saken mye lettere... :forvirret: Hvordan er subbus i størrelsen i forhold til grusen da? Og hvorfor byttt dere?

Skrevet

Grus er grov sand. Singel er småstein.

Skrevet
Akkurat, det gjorde saken mye lettere... :forvirret: Hvordan er subbus i størrelsen i forhold til grusen da? Og hvorfor byttt dere?

Subus er finsand/fint knust stein i str 0-8 mm og 0-20 mm.

Vi har den fineste (0 - 8 mm) på gårdsplassen. Subus pakker seg godt og blir hard etterhvert.

Grus får du i str 2-20 mm, men den pakker seg ikke så godt.

Single er småstein. De er sortert i størrelser og du får dem i str 2-4 mm, 4-8 mm, 6-16 mm, 8-11 mm, 11-16 mm.

Skrevet

Elvegrus er fin størrelse på småstein til gårdsplass. Det heter i alle fall den "grusen" vi har.

Kanskje 1dm i diameter pr stei, men er jo litt variablet det da...Hjalp det litt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...