Såga Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Jeg mistenker at jeg kanskje er allergisk mot vaskemiddel. Jeg har flekker med utslett over hele kroppen. Utslettet er lyserødt og litt prikkete. Huden har blitt tørr og grov. Jeg har prøvd litt ulike vaskemidler, men har ikke merket noe særlig endring. Hvilke vaskemidler er milde og gode, og hjelper det for eksempel å skylle tøyet en ekstra gang? Jeg blir helt gal av dette utslettet! Det blir jo bare verre og verre...
Miami Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Jeg bruker kun vaskepulver fra Neutral. Kan absolutt anbefales dersom du reagerer på andre merker. Har familiemedlemmer som reagerer på det meste, men etter at vi begynte med dette er all kløe og irritasjon borte.
Grønt blad Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 (endret) Bruker du mye vaskelmiddel når du vasker? Det kan hande at ikke alt vaskemiddelet blir skylt ut, og at det er derfor du reagerer. Prøv å bruke mindre neste gang. Jeg har Neutral. Det er uten parfyme og fargestoffer, og anbefales av bl.a. Norges astma- og allergiforbund. Men som sagt, jeg ville prøvd å bruke mindre vaskemiddel. Kanskje det er der problemet ligger. Endret 25. mai 2007 av Grønt blad
Rosalie Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Bruker Neutral. Evt. Blenda Sensitive. Spørs litt når på året, for varierer hvor sensitiv huden min er. Skullemiddel har vi mer eller mindre droppet helt - bruker vi, så bruker vi Neutral. Lukter virkelig ikke godt, men greit å ikke ha håndklær som papp. Det kan også være lurt å se på hvilken fuktighetskrem du bruker. Når jeg er dårlig bruker jeg stort sett Spenol, ellers er A-derma veldig fint for eksemhud, men guri, så dyrt! Ellers er moderate mengder solarium å anbefale - 5 minutter to-tre ganger i uka. http://www.naaf.no/en/Tjenester/produktgui...Produktavtaler/ http://www.naaf.no/no/Fakta/Eksem/Viktig_a_vite_om_eksem/
Flua Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 Neutral eller Blenda Sensitive, ikke no anna jeg tåler. Sikkert på at det ikke er feks........nye klær? Jeg må bestandig vaske klær før jeg bruker dem, mareritt med finklær, men jeg lider meg igjennom det av og til.... Har du kjæreste?Kan være noe h*n har begynt å bruke, såpe, deo. Viktig med riktig fuktighetskrem, på apotek har de mye prøver. Jeg bruker Dekubal, mengder etter hver dusj.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2007 #6 Skrevet 26. mai 2007 Ecover går helt fint for meg. Har forsøkt et par andre når jeg har vært på reise, og kjenner litt at det klør og at jeg får "noe" på øynene.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mai 2007 #7 Skrevet 26. mai 2007 Bruker også Neutral etter at jeg fikk elveblest av Omo Color. Bruker ikke skyllemiddel etter at jeg fikk tørketrommel.
Såga Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2007 Takk for alle svar. Jeg har prøvd neutral før, men jeg skal jammen prøve det en gang til. Og så skal jeg bruke litt mindre og kutte ut skyllemiddelet. Men blir klærne fortere slitt når man ikke bruker skyllemiddel? Og vet noen av dere om noe sensitivt vaskemiddel i Skottland?
Såga Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 28. mai 2007 Nå ser jeg forresten at det som heter ecover mest sannsynligvis er å få tak i i UK. Må lete etter det på butikken senere.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. mai 2007 #10 Skrevet 28. mai 2007 Jeg har ikke merket at klærne blir fortere slitt av å ikke bruke skyllemiddel. Det er mulig at bruk av tørketrommel sliter mer på klærne, men jeg kjøper rimelige klær slik at jeg har råd til å skifte ut ting som ikke er så in lenger etterhvert uansett ...
Såga Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2007 (endret) Ja det er jo en grei måte å gjøre det på Men noen klær vil man jo skal vare en stund også Men bare et lite spørsmål til, har dere fått utslett/flass i hodet av vaskemiddelallergi? Sliter med det også jeg... Endret 28. mai 2007 av Såga
Gjest Blondie65 Skrevet 28. mai 2007 #12 Skrevet 28. mai 2007 I hodet har jeg ikke blitt plaget - bare på armer og bein og på kroppen. Har du skiftet sjampo nylig?
Såga Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 28. mai 2007 Ja jeg har prøvd alt fra mange ulike sorter soppsjampoer og milde sjampoer. Jeg har til og med prøvd med eddikvann! Ikke helt heldig med det da jeg ikke tenkte på utslettet på resten av kroppen. Det svei noe så inn i h...! Ikke hjalp det noe særlig heller... Skal til frisøren igjen i morgen og høre om de har noe nytt til meg. Er det forresten noen faste steder det er vanlig å ha utslett på ved denne type allergi? Jeg har i hodet, rundt øynene, nakke, hals, skuldre, brystvorter, litt mage, korsrygg, fremme på leggene, armer og oppå hendene.
Rosalie Skrevet 28. mai 2007 #14 Skrevet 28. mai 2007 Såga: Høres ut som om du har eksem. Du kan lese litt om det her: http://www.naaf.no/no/Fakta/Eksem/
Såga Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. mai 2007 Ja jeg ser du har vist til denne siden tidligere også Wadjet, har endelig vært inne å sjekka og jeg har nok hatt en liten tanke om eksem tidligere også. Jeg har spurt 2 ulike leger om dette og de mener det ikke er noe særlig eksem. Men så har de ikke sett så nøye på det heller og ikke var de noe spesielt interesserte heller. Om jeg har eksem hadde det jo vært fint å få bekrefta det. Hvis jeg er allergisk mot noe så kan jeg jo kanskje bare ta vekk dette, men det har vært vanskelig å få tatt noen allergitester. Jeg vurderer nå håranalyse etter å ha lest litt om det her på kg. Jeg har vært veldig slapp og dårlig, og så slutta jeg å spise så mye hvitt mel og nå er jeg mer opplagt. Kanskje håranalyse hadde kunnet bekrefte dette? Det kunne jo vært interessant.
Såga Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 28. mai 2007 (endret) uff la det inn to ganger Endret 28. mai 2007 av Såga
Rosalie Skrevet 28. mai 2007 #17 Skrevet 28. mai 2007 Huff, je vet alt om leger som ikke vil høre på... Har nettopp byttet fastlege igjen, i håp om at denne vil være så vennlig å sende meg til spesialist for ny medisintilpassing. Du bør komme deg til legen når du er som verst. Når du har som mest utslett. Og sitt på han til han henviser deg videre til prikketesting. Koster ikke all verden. Eller enda bedre - få tatt blodprøver til allergitesting. Koster mer, men mindre lidelse for deg. Har du prøvd å døyve kløen med antihistaminer?
Flua Skrevet 28. mai 2007 #18 Skrevet 28. mai 2007 Ang problemer i hodebunn; høres ut som du ikke tåler de produktene du bruker. Hos meg så kan allergien mot produkter kommer etterhvert, 2-3 uker-2 mnd, kan være vanskelig å "huske" det når tiden går. Jeg har prøvd ALT av sjampoo, både butikk, apotek og frisør, og det eneste jeg tåler er Neutral sin, lite spennende, men holder hodebunnen fin. Balsam er et fremmedord. Av styling har jeg funnet en gele fra Redken som jeg kan bruke, men kun i tuppene, ikke "gni den inn". Problemet med å finne noe som funker er at man må bruke de noen ganger, og det kan bli dyrt. Mine venninner har nytt godt av min allergi mange ganger når jeg tømmer skapet for alt jeg har prøvd og ikke tåler. Men, de har en del prøver på apoteket. Vær obs på at du kan reagere på ting evt samboer bruker, min mann må bruke det samme som meg, og hvis han glemmer seg en gang, da er marerittet i gang. Frisører kommer gjerne med shampo som "er sååååååå fin mot hodebunnen!", men er ikke sikkert den er det for deg, men du kan jo være heldig også! Ikke gi opp!
Såga Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #19 Skrevet 28. mai 2007 hmmm... ja jeg får mase litt til. Jeg har ny time 14 juni. Man har trodd at jeg kanskje hadde litt lavt stoffskifte i og med at jeg har omtrent 75% av alle symptomer som står opplistet ang dette. Men nå har jeg jo blitt så opplagt og energisk og hukommelsen er blitt bedre og alt. Så da tror jeg kanskje ikke det er det jeg feiler. Men noe merkelig er det med meg iallefall. Men men, mase mer og mer.
Såga Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #20 Skrevet 28. mai 2007 Uff jeg har mange dyre produkter liggende å slenge ja, kanskje jeg også skal gi dem bort bare. Jeg har liksom tatt vare på dem i tilfelle jeg skulle bli helt bra igjen. Men det ser jo ikke helt lyst ut. Jeg skal hjem til Norge om et par uker så da kan jeg jo kjøpe litt forskjellig fra neutralserien. Da kan jeg jo bruke bare det i en mnd og se om ting blir bedre. Det virker jo bra på flere her ser det ut til. Men Flua, bruker du noe annet enn neutral når det er på det verste? Noe ekstra fugtighet eller noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå