Gå til innhold

Forrett

Gjest Gjest_Brura_*

Fremhevede innlegg

Gjest Frysepulver
Skrevet
Vi skal ha melon og skinke etter anbefalinger fra kokken. Og laks til hovedrett

Høres bra ut :)

Kjøtt/kjøtt eller fisk/fisk er ikke vanlig og blir sett litt rart på ofte.

Foreldrene mine var i bryllup i fjor og min far som er utdannet den veien rynket kraftig på nesen over menyvalget :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Foreldrene mine var i bryllup i fjor og min far som er utdannet den veien rynket kraftig på nesen over menyvalget :ler:

Hva fikk de servert da?

Gjest Frysepulver
Skrevet
Hva fikk de servert da?

Tror det var no sliten okse-et-eller-annet til hovedrett og kjøtt til forrett også. Desserten var visst is og bjørnebær, noe han synes er forferdelig kjedelig :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Tror det var no sliten okse-et-eller-annet til hovedrett og kjøtt til forrett også. Desserten var visst is og bjørnebær, noe han synes er forferdelig kjedelig :ler:

Da skal vi i allefall unngå den kombinasjonen:)

Gjest Frysepulver
Skrevet
Da skal vi i allefall unngå den kombinasjonen:)

:ler: For all del, dere kan jo servere hva dere vil :) Alle gjester er ikke like sære som han.

Han lukter på nyinnkjøpt skinke fra butikken han, rett etter at pakken er åpnet, og i 1 av 3 tilfeller kaster han den :ler:

Skrevet

:ler: Jeg må nesten være enig med ham.

Selv synes jeg også at spekemat og melon er litt oppbrukt, selv om det er godt. Melon og asparges høres bedre ut. Eller spekeskinke, ferske fiken, honning og ristede hasselnøtter. Bruchetta og spekeskinke. Spekefat (skinke, fenalår, en god pølse) og toast.

Tja, det finnes i alle fall gode alternativer.

Gjest Frysepulver
Skrevet

De foreldrene min var hos er vledig begeistret for å velge steder som fortsatt har fatservering som spesialitet. Dette utgikk jo som mange kanskje vet for en god del år siden, så min teori er at de holder fast ved fatservering, dårlige råvarer og oppskrifter ala 1960-1985 :ler:

Skrevet

Jeg syns som noen andre at reker og fisk høres litt "mye" ut. Er man ikke glad i sjømat er det fint om man ihvertfall kan kose seg med en av rettene.

Syns ikke melon og spekeskinke er så innmari -men asprages og skinke derimot...det er nammmmm!!! Og bruschetta er jo og super deilig - gjerne m spekeskinke på!

Lykke til m valget!

Skrevet
De foreldrene min var hos er vledig begeistret for å velge steder som fortsatt har fatservering som spesialitet. Dette utgikk jo som mange kanskje vet for en god del år siden, så min teori er at de holder fast ved fatservering, dårlige råvarer og oppskrifter ala 1960-1985 :ler:

Hva er fatservering?

Skrevet

Dette blir helt offf topic, men som kokk så må jeg bare svare. Det er (dessverre) veldig mange, kanskje særlig i utkantstrøka, som fortsatt mener at festmat/bryllupsmat er synonymt med steik (og steik må serveres på fat, det ser somregel forj**lig ut på tallerken).

Men; Når jeg er negativ til steik skyldes det verken dårlige råvarer eller oppskrifter, for det behøver det absolutt ikke være.

Skrevet
Hva er fatservering?

At servitørene kommer med maten på fat, som så legges over på gjestens tallerken ved bordet, i motsetning til at maten blir anrettet på tallerken på kjøkkenet.

Skrevet

Åja. Vi skal ha ferdig anrettet mat på tallerkener. Det overrasket mange i våre familier, så jeg tror ikke "fatservering" er så uvanlig.

Skrevet

Fatservering er da helt vanlig i større lag.

Maten er lagt opp på fat, som servitørene serverer fra. Etter fransk skikk forskyner gjestene seg fra fatet selv, etter engelsk skikk blir maten forsynt av servitør.

Skrevet

Jeg er vant til fransk skikk. Hvis ikke kan man vel liksågodt ha ferdig anrettede fat i grunn.

Skrevet
Jeg er vant til fransk skikk. Hvis ikke kan man vel liksågodt ha ferdig anrettede fat i grunn.

Tar lengre tid å servere, og er mer plasskrevende på kjøkkenet. På bygdelokaler har man sjelden mulighet til å varme tallerknenene, f.eks., noe som er mer eller mindre nødvendig når man skal servere på amerikansk sett, siden det tar lengre tid og maten da blir kaldere. For ikke å snakke om hvor mye mer servitørene må løpe til og fra kjøkkenet. Skal man servere etter amerikansk skikk, bør man ha mange flere servitører for å få ut maten raskere.

Skrevet

Jeg synes helt klart tallerkenservering er stiligst, men jeg er enig i at det ikke egner seg på et vanlig bygdelokale-kjøkken. Hvis du derimot skal ha middagen på et hotell eller en restaurant ville jeg helt klart valgt den serveringsformen.

Skrevet

Nå fortsetter jeg litt OT her, men men...

Fordelen med engelsk fatservering er at det ofte går fortere, særlig hvis servitørene er proffe. Selv synes jeg at engelsk er best hvis man har gode servitører, fordi det kan bli slitsomt både for servitør og gjest hvis servitøren er usikker og famlende når h*n serverer.

Gjesten bestemmer selvsagt selv hva de vil ha, og sier i fra til servitøren som serverer dem hvis det er engelsk fatservering. Sånn sett er fat bedre enn tallerkenservering, siden gjestene kan velge vekk hvis det er noe de ikke liker, og slipper å sitte igjen med noe uspist på tallerkenen.

Men, ja. Det var ikke dette denne tråden egentlig handlet om :sjenert:

Gjest Gjest_Brura_*
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, mange gode forslag her!

Ser ut som om menyen vår blir slik:

Dette skal vi ha:

Koldtbord - kombinert mens vi venter mat/ forrett:

Spekeskinke med asparges, melom eller potetsalat, samt et fruktfat

Hovedrett:

Laks med pepperrotkrem, agurksalat og nypoteter

Dessert:

Jordbær og hjemmelaget vaniljeis, cateringen var mer villig til å levere hjemmelaget is som serverignspersonalet legger opp enn å levere lake til jordbær som de ikke får betalt for....

Enda en gang tusen takk for alle tips :tommel:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...