Gå til innhold

Forrett

Gjest Gjest_Brura_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Brura_*
Skrevet

Hva kan/bør man ha som forrett når man skal ha laks til hovedrett?

Og passer jordbær til dessert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du skal ha laks som hovedrett så passer det kanskje med rekecoctail som forrett?

Vi skal ha jordbær og vaniljeis til dessert. Blir norske ferske jordbær, siden det er i starten av juli. Ville ikke gått for jordbær om det er vinterbryllup.

Endret av darkness|
Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal ha jordbær og vaniljeis til dessert. Blir norske ferske jordbær, siden det er i starten av juli. Ville ikke gått for jordbær om det er vinterbryllup.

Sommerbryllup og min jordbærbonde pappa blir meget skuffet om ikke dattera skal ha jordbær som dessert ;)

Ikke så veldig glad i rekecoctail, men har vært inne på tanken.

Skrevet

Hva med kamskjell?

Det skal vi ha:)

Skrevet

Blåskjellsuppe er jo også godt for de som liker blåskjell.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt rekecocktail som forrett til laks. Først og fremst fordi det bør være en viss kontrast mellom forrett og hovedrett, både mht. smak og utseende, her blir det rosa sjømat + rosa sjømat. Og selv om det ikke er noen regel som er hugget i stein, sier man gjerne at det ikke bør være fisk både til forrett og hovedrett (gjelder selvsagt 2Xkjøtt også). Hva med en god paté til forrett? Kjempegodt, og ganske enkelt med tanke på servering osv. :)

Om dere absolutt vil ha sjømat til forrett er jo kamskjell som kathrine79 foreslår et godt alternativ (både mht. kontrast til hovedretten, og etter min smak mye bedre og mer interessant enn rekecocktail).

Skrevet

Personlig synes jeg det blir litt rart med f.eks blomkålsuppe til forrett før laks. Det er nok bare jeg som har rare forestillinger om ting. :)

Gjest Gjest_Brura_*
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag.

Vi har tenkt litt på spekemat, begge er jo ganske salte men alikevel store kontraster? Hva tror dere?

Veldig hummer og kanari hvis vi skal ha spekemat, laks og tilslutt jordbær? (kommer som sagt ikke unna jordbær som dessert, så må nok heller tilpasse resten:) )

Skrevet
Personlig synes jeg det blir litt rart med f.eks blomkålsuppe til forrett før laks. Det er nok bare jeg som har rare forestillinger om ting. :)

Hvem sa noe om blomkålsuppe :forvirra:

Skrevet
Vi har tenkt litt på spekemat, begge er jo ganske salte men alikevel store kontraster? Hva tror dere?

Veldig hummer og kanari hvis vi skal ha spekemat, laks og tilslutt jordbær? (kommer som sagt ikke unna jordbær som dessert, så må nok heller tilpasse resten:) )

Laks er da ikke spesielt salt? (med mindre kokken har et uhell, da ;) ) Jeg synes spekemat, laks og jordbær høres ut som super sommermat, kan ikke skjønne at ikke det skulle funke sammen. :)

Forresten, skal jordbærene være naturell eller er det rom for litt mer spenstige varianter? I så fall er det utrolig godt å lage en "dressing" av sukkerlake med vanilje og lime; jeg har servert dette til mørk sjokoladekake med litt krem og det var rett og slett nydelig.

Skrevet (endret)
Tusen takk for mange gode forslag.

Jeg synes dette høres kjempefint ut.

Menyer er ofte litt "hummer og kanari", der er noen uskrevne regler om at hver rett skal være ulike, men samstemte ;) Som Nilma påpeker vil det gjerne sees på som "kjedelig" hvis man har fisk til forrett og hovedrett. (Jeg prøver på ingen måte baksnakke folk som har fisk/vegetarmenyer - men bare sier noe generelt om sammensatte menyer uten kosthensyn).

Endret av Irie
Gjest Gjest_Brura_*
Skrevet

Tusen takk for enda flere tilbakemeldinger!

Er absolutt åpen for spensitge jordbær forslag, lime og vanilje høres veldig spennede ut.. Har du oppskrift slik at vi kan prøve smake?

Skrevet
Er absolutt åpen for spensitge jordbær forslag, lime og vanilje høres veldig spennede ut.. Har du oppskrift slik at vi kan prøve smake?
Har dessverre ingen eksakt oppskrift i og med at den er egenkomponert. :sjenert: Veldig omtrentlig tror jeg at jeg kokte lake av litt over halvparten så mye sukker som vann (forholdet her blir jo litt smak og behag etter hvor søtt du liker det), så si vel en halv dl. sukker til en dl. vann, kok dette opp sammen med en vaniljestang. For å få mest mulig vaniljesmak splitter du vaniljestangen og skraper ut frøene og har dem oppi laken sammen med selve stangen. La dette koke til det tykner bittelitt, og la så laken avkjøle seg med vaniljestangen i. Når laken er kald fisker du ut bitene med vaniljestang og har i saften av 1-2 lime, igjen er det et spm. om hvor mye lime du liker, smak deg gjerne frem etterhvert. Dryppes over jordbær (i biter?).

Som sagt ikke en helt nøyaktig oppskrift, så bare spør om noe er uklart. :)

Skrevet

Asparges og spekeskinke er jo et eksempel på en forrett som går godt sammen med laks til hovedrett.

Godt er det også... :spise:

Gjest Gjest_brura_*
Skrevet
Har dessverre ingen eksakt oppskrift i og med at den er egenkomponert. :sjenert: Veldig omtrentlig tror jeg at jeg kokte lake av litt over halvparten så mye sukker som vann (forholdet her blir jo litt smak og behag etter hvor søtt du liker det), så si vel en halv dl. sukker til en dl. vann, kok dette opp sammen med en vaniljestang. For å få mest mulig vaniljesmak splitter du vaniljestangen og skraper ut frøene og har dem oppi laken sammen med selve stangen. La dette koke til det tykner bittelitt, og la så laken avkjøle seg med vaniljestangen i. Når laken er kald fisker du ut bitene med vaniljestang og har i saften av 1-2 lime, igjen er det et spm. om hvor mye lime du liker, smak deg gjerne frem etterhvert. Dryppes over jordbær (i biter?).

Som sagt ikke en helt nøyaktig oppskrift, så bare spør om noe er uklart. :)

Skal definitivt eksprimentere med dette :wow:

Skrevet

Eller honningmelon og parmaskinke syns jeg er kjempegodt, og sommerlig :kokk:

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Vi skal ha melon og skinke etter anbefalinger fra kokken. Og laks til hovedrett

Skrevet
Skal definitivt eksprimentere med dette :wow:
Hyggelig om du forteller hvordan det gikk. :)
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg ville også gått for spekeskinke og melon. Man burde tenke på at det er langt fra alle som liker sjømat, uansett om det gjelder skalldyr eller fisk. Jeg synes og det blir litt for mye med sjømat til både for- og hovedrett...

Skrevet
Hvem sa noe om blomkålsuppe :forvirra:

Det var bare et eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...