Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får deres barn i lommepenger. Jeg har ikke gitt han en fast sum tidligere, men har tenkt å begynne med det nå. Han har mobiltelefon som han da selv må fylle på for lommepengene sine. Hvor mye bør han da få i mnd. Jeg har tenkt på 350.--400.- men det er jo greitt å få flere synspunkter på sum. Så.. hvor mye?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

400 i mnd er jo helt greit det. Det blir 100 kr i uken, nesten like mye som jeg har tenkt å gi min 11 åring snart. Nå har vi ikke noe lommepenger til ungene. Vi kjøper noe ekstra i stedet og de får litt penger her og der for å kjøpe seg noe eller legge i sparebøssen.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg gir 500 kr til min på 13. det går til sparing, godter, kantine, kino osv. hender at jeg må spytte i litt mer, det går ikke helt på skinner hele tida dette lommepengeprosjektet.

jeg betaler mobil på 200 kr pr mnd og klær osv.

synes han er flink, pengene varer som regel lenge, og han hjelper mye til i huset. *kremt* jo, han gjør det innimellom fjortisanfallene.

Skrevet
jeg gir 500 kr til min på 13. det går til sparing, godter, kantine, kino osv. hender at jeg må spytte i litt mer, det går ikke helt på skinner hele tida dette lommepengeprosjektet.

jeg betaler mobil på 200 kr pr mnd og klær osv.

synes han er flink, pengene varer som regel lenge, og han hjelper mye til i huset. *kremt* jo, han gjør det innimellom fjortisanfallene.

Gir du han 500.- + 200 pr. mnd. til mobil?

Skrevet

Jeg fikk 1000kr i måneden som skulle holde til busskort (380kr i mnd), kontantkort, kino og andre lignende aktiviteter + spare til klær.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gir mine barn hele barne trygden, så får dem kose seg med den.

Skrevet

700 kr i lommepenger (500 + 200 i mobil) til en 13-åring? Ærlig talt. Det var vanvittig mye. Hva bruker 13-åringer penger på? Jo, tant og fjas, stort sett.

Gjest Gjest
Skrevet
700 kr i lommepenger (500 + 200 i mobil) til en 13-åring? Ærlig talt. Det var vanvittig mye. Hva bruker 13-åringer penger på? Jo, tant og fjas, stort sett.

eehh, hva vet du om hva min sønn bruker penger på? noe svinn er det nok, men jeg synes faktisk ikke 500 kr er vanvittig mye. som sagt, det går til sparing, kantine osv osv. nå er mp3-spilleren gått i stykker, og det skal spares, for den han ønsker koster 2000 kr. råflott kanskje, men han sparer og har funnet frem den gamle med 40 sanger... han ser at det tar tid å spare.

sofia: ja jeg betaler mobil i tillegg. synes det fungerer bra som vi har det nå.

det er jo dyrt i dag!! tv-spill 600 kr, kinobesøk 100 kr osv.

Skrevet (endret)

Litt på siden, men da jeg var 13 år, var elektriske ting (Mp3 fantes ikke da, men sidestiller det med discmann/walkmann, stereo, plater, etc) og spill noe man fikk til jul eller bursdag. Hva gir man 13 åringer til jul og bursdag i våre dager når de likevel kan kjøpe seg alt de vil året rundt? Hvis klær og nødvendig utstyr kommer utenom, har jo denne 13 åringen et høyere "sølebort" budsjett enn mange voksne i full jobb...

Endret av Kosemose
Skrevet

Jeg bare lurer på hvor mye lommepenger de skal få når de er 16 år, jeg... Kravene stiger med alderen, og når man setter standarden med mobilforbruk for 200 kr og lommepenger på 500 kr når de er 13, lurer jeg på hvor mye de kommer til å ha i personlig forbruk (inkl klær) som 16-17-åringer.

Og som Kosemose sa: Elektriske duppedingser og dataspill hørte tidligere jul og bursdag til. For øvrig hadde vi vel et par Nintendo-spill hver, og de gikk på rundgang i gjengen.

Gjest Gjest
Skrevet
Litt på siden, men da jeg var 13 år, var elektriske ting (Mp3 fantes ikke da, men sidestiller det med discmann/walkmann, stereo, plater, etc) og spill noe man fikk til jul eller bursdag. Hva gir man 13 åringer til jul og bursdag i våre dager når de likevel kan kjøpe seg alt de vil året rundt? Hvis klær og nødvendig utstyr kommer utenom, har jo denne 13 åringen et høyere "sølebort" budsjett enn mange voksne i full jobb...

Vi har det sånn her. Ungene får "store/dyre" ting til jul og bursdag. Og det vil vi alltid holde oss til. Barn som får alt er jo ikke takknemmelige lenger syns jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

ja sofia, du får nå prøve å finne ut hva som passer for dere.

ikke lett det her, gir man 500 kr så har man automatisk en bortskjemt unge. :roll: vi sogner til en stor ungdomsskole med folk fra alle samfunnsklasser. det er ikke uvanlig å få mellom 500 og 1000 kr i mnd. noen får t.o.m 2000 kr, det må jo være helt grufulle unger det da...

synes det blir så dumt med "da jeg var barn"... samfunnet og levestandarden er jo en helt annen. mine barn får også store ting til jul, vil de ha spill o.l ellers i året, må de spare til det selv.

jeg tilhører vel det lavere sjiktet i samfunnet, på papiret i alle fall, enslig mor på trygd.så min sønn ser at man må prioritere, og ikke gjøre som man vil. han skjønner også at han må hjelpe til. og det er veldig kjekt for meg at han stiller som barnevakt

synes det er så mye dobbeltmoral ute å går; barna skal liksom bli supermennesker, og ikke la seg påvirke av alt kjøpepresset de har rundt seg. det funker jo ikke sånn. selvfølgelig kan vi som foreldre påvirke så godt vi kan.

når de blir 16 kan de godt få seg en liten jobb.

Gjest Gjest_mini_*
Skrevet

Helt enig i at når de blir 16 år så har de godt av å jobbe litt!! Om enn bare små jobber i helger eller en dag i uken etter skoletid. Har noen veninner som aldri måtte dette da de fikk nok penger av foreldrene, mangen av dem som syns det er vanskelig når de en gang kommer så langt at de må begynne og jobbe...

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har en gutt på nesten elleve. Både han og søsteren må jobbe for lommepengene. De har en liste med oppgaver og priser, så setter de kryss hver gang de gjør noe. De får trekk for å ikke rydde rommene til helgen og for å la skolesekker slenge rundt omkring.

Som oftes ender de begge på mellom 80,- og 150,- i måneden.

Da får de penger utenom til klubber, diskotek og sånt. Mobiltelefonene betaler faren deres.

Skrevet

Vi er vel like forskjellige som antall svar. Jeg hadde jo heller ikke regnet med å få samme svaret hos alle. Mangfold blandt folket er vel helt normalt. Hmm..

Hittil så har han hatt Netcom young talk, som jo jeg har betalt, (200.- mnd), men det har vist seg at han ikke har brukt opp dette beløpet pr mnd og har nå 3-400.- til enhver tid på telefonen. Dette har vi blitt enige om er unødvendig så vi avslutter abonnementet og går tilbake til kontantkort. Jeg antar at mobilforbruket ligger på ca 100.- i mnd (netcom family er en fin ting), og jeg mener at han da ikke trenger mere enn 200.- maks, i tillegg til dette. Jeg er også enslig forsørger, og har en datter på snart 10 i tillegg, så vi har ikke så god råd. Jeg har snakket litt med han og han er fornøyd med kr. 300.- Han har aldri fått lommepenger før, så vi gjør et forsøk en stund med dette beløpet. Så får vi heller tilpasse etterhvert. Buss-utgifter har han veldig sjeldent da vi bor nært både skolen, venner, fotballtreningen og juniorklubben han går på.

At noen på 13 år får 1.000.- mnd i lommepenger synes jeg høres helt vilt ut, men for de som har råd til det, er det sikkert greitt. Det er forskjeller i samfunnet, og det må vi leve med. Mine unger er vokst opp med at vi har dårlig råd, de stiller ikke så mange krav, og er UTROLIG takknemlige når de får noe ekstra. Morsomt!

Takker uansett for svar, greitt å få andres meninger om dette.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg mener mobil kostnader burde være inkludert i de 500 kr. Det er jo et valg hva han prioriterer.

Skrevet

Jeg hadde en venninne som fikk 2000 kroner hver måned i lommepenger. Men dette måtte gå til busskort (400 kroner), kino, frisør, tamponger, bind, shampo, klær o.l.

Blir det mye da?

Skrevet

Datteren min er 13 år og får nå 100 kr pr uke. I tillegg har hun mobil med abonnement. Abonnementet koster 9 kr pr måned og hun bruker i gjennomsnitt kr 100 pr måned på telefon og meldinger. Dette går vi igjennom sammen på telefonregningen. Hun gjør enkelt husarbeid; bærer ut søppel, tømmer oppvaskmaskin, støvsuger, rydder rommet, bretter klær og legger på plass, pluss annet småtteri.

Hvis vi har større vaske og ryddedager inne eller ute så får hun ekstra. Hun er flink til å spare og må kjøpe seg større tinger selv. Brukstinger som klær, bind, buss, frisør og shampo og faste fritidsinteresser betaler selvsagt jeg. Til jul og bursdager skriver hun ønskeliste, og da får hun store de gavene.

Skrevet
Datteren min er 13 år og får nå 100 kr pr uke. I tillegg har hun mobil med abonnement. Abonnementet koster 9 kr pr måned og hun bruker i gjennomsnitt kr 100 pr måned på telefon og meldinger. Dette går vi igjennom sammen på telefonregningen. Hun gjør enkelt husarbeid; bærer ut søppel, tømmer oppvaskmaskin, støvsuger, rydder rommet, bretter klær og legger på plass, pluss annet småtteri.

Hvis vi har større vaske og ryddedager inne eller ute så får hun ekstra. Hun er flink til å spare og må kjøpe seg større tinger selv. Brukstinger som klær, bind, buss, frisør og shampo og faste fritidsinteresser betaler selvsagt jeg. Til jul og bursdager skriver hun ønskeliste, og da får hun store de gavene.

Dette hørtes veldig greitt og ryddig ut. Noe slikt ser jeg også for meg at vi skal klare å få til. Han hjelper også litt til hjemme, men er ikke så veldig ivrig, men tar i et tak når han blir bedt om det. Vi blir nok enige han og jeg, det gjør vi stortsett om det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...