Gå til innhold

Hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å lage en tråd hvor vi hundeeiere kan dele litt erfaringer med hverandre.

Alt fra bra leker, aktiviteter man kan gjøre sammen med hunden, hoteller hvor det er greit å ha med hund og stell av hunden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasking av hund

Både jeg og hunden foretrekker dusjen. Hvorfor hunden gjør det vet jeg ikke, men selv får jeg veldig vondt i ryggen av å stå bøyd over badekaret. I dusjen kan jeg sittet å gulvet og ha en god arbeidsstilling.

Tempraturen på vannet er bra når den er skrudd på maks, uten at den røde knappen er dyttet inn.

Hunden min er ikke så glad i å dusje, så jeg er nøye med å skylle hodet til sist, og etterpå tryke panneluggen bakover så den ikke ligger klistret forran øynene henne.

Når jeg har tatt i shampo (hodet sist) så skyller jeg hodet først. Skyller ikke så grundig de to første gangene med shampo, men veldig grundig etter balsamen.

Hjelper å være streng i stemmen hele tiden, og ikke dulle og trøste og syne synd på hunden (min står og piper og skjelver og blir bare enda værre om man duller med henne).

Gjest Elastica
Skrevet

Det hørtes jo deilig ut. Stakkars hunden min, må ta til takke med hageslangen. :legrine: Heldigvis trenger han ikke så ofte vannbasert rengjøring.

Skrevet
Det hørtes jo deilig ut. Stakkars hunden min, må ta til takke med hageslangen. :legrine: Heldigvis trenger han ikke så ofte vannbasert rengjøring.

Hehe. Nå har vi en hund med masse lang ull-pels, så hun trenger å vaskes. Burde vel vaske henne oftere men høres til tider ut som vi torturerer henne.. hehe.

Skrevet

Det som kan være greit å huske er at man bør børste ut alle floker i en hundepels før den dusjes/bades. Hvis ikke tover flokene seg tettere til, og børstejobben mye vanskeligere.

Skrevet
Det som kan være greit å huske er at man bør børste ut alle floker i en hundepels før den dusjes/bades. Hvis ikke tover flokene seg tettere til, og børstejobben mye vanskeligere.

Smart! Her gjør vi alltid omvendt.

Det finnes også børster for slike tover/floker som er en mellomting mellom kniv og kam. Når man grer floken kutter man også over litt av den så den blir lettere å få ut.

Skrevet

Hunden min vasker jeg med shampo 2-3 ganger i året. Ellers bare skylder jeg henne med vann hvis hun er møkkete eller har badet i saltvann. Jeg bruker også dusj, siden jeg ikke har badekar.

Ellers er jeg veldig for positiv forsterkining. Jeg tar aldri i hunden min hvis hun gjør noe galt. Et strengt "nei" skal holde, og så roser jeg alltid etterpå når hun viser ønsket atferd.

Vi er utenfor døra vertfall 3 ganger om dagen. Men jeg hater å gå tur, så jeg prøver heller å ta henne med ditt jeg skal hehe..

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Min hund er ikke glad i dusjen, men hun følger med for hun vet at da vanker det godis etterpå. :)

Bruker ikke hundeshampoo på henne, men grønnsåpe som det er fett i. Bruker bare en "dært" som jeg fordeler utover. (hun er på størrelse med en drever) Dusjer henne annenhver mnd ca eller når hun har lekt eller gravd i jord. (tror hun er i slekt med en jordrotte :ler: )

Hvis hun er en smule matlei, pleier jeg å ha litt leverkrydder eller havregryn på maten. Da spiser hun bra.

Ved trening bruker jeg leverkjeks som godis, det er bra siden hun blir fort lei av trening, men får hun leverkjeksen er hun rimelig lydig.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har hundeseng til den ene hunden og bur til den andre. Tidligere hadde vi et slags skinn i sengen, men jeg synes vaskemaskinen ble full av hår da jeg vasket det. Nå har jeg tatt i bruk gamle babydyner fra Ikea som jeg bretter dobbelt og legger som underlag i buret. Dette er lett å vaske og mykt og godt for hundene. En venninne sa hun pleide å kjøpe fleecetepper på Ikea til 20 kr pr. stk. Disse ble bare kastet når de ble skitne. Hørtes smart ut, syns jeg. :)

Skrevet

Pølsebiter tørket i ovnen passer godt som godbiter..

Hvis hunden trekker når den er ute og går tur:

stopp opp og ikke gå videre før hunden ahr tatt ett skritt eller to nærmere deg og båndet er blitt slakt (funker ikke om man bruker line).

Ikke dra i båndet for å få hunden nærmere deg! Men ha masse tålmodighet..

Kan være greit å ta noen økter på rappen hvor man har god tid og lærer opp hunden, for så å bruke det aktivt når man går tur..

Hunden lærer fort hva som skjer om den trekker og hva den må gjøre for at den skal få gå videre.

Skrevet

Triks man kan lære hunden

Hold en gobit¨, ostebit ol. i den ene hånden og hol frem tommelen på den andre "thumbs up".

For at hånden med godbiten skal lukke seg opp må hunden slikke på tommelen (snusing holder ikke).

Når hunden har forstått poenget kan man holde hendene lengre fra hverandre, helt til en armlengdes avstand.

For ekstra morro kan man være to stykker og stille seg på hver sin side av ett rom, en med tommelen opp og en med gobiten.

Gjest vimselot
Skrevet

Honning er effektivt å smøre på hvis bikkja er blitt sår på potene f.eks på påskefjellet. Man skal jo smøre på labbefett, men spesielt trekkhunder kan likevel bli såre hvis turen blir lang.

Gjest Elastica
Skrevet
Honning er effektivt å smøre på hvis bikkja er blitt sår på potene f.eks på påskefjellet. Man skal jo smøre på labbefett, men spesielt trekkhunder kan likevel bli såre hvis turen blir lang.

Jeg innbiller meg at det hadde blitt mye slikking på potene av dette...

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Nei, en trekkhund i ett spann, løper mil og da er honning praktisk. En med såre labber, slikker ikke honningen,

Honning lindrer momentant.

Alle vil overleve, og hunder er ikke så dumme som mennesker kan være, instinktet forteller dyr at det lindrer.

Endret av vimselot
Skrevet

Honning var smart.

Vi har sånn potesalve men jeg tror den svir for hun liker den ikke..

Kanskje vi skal prøve honning neste gang.

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Noen ganger er kroppen min i ulage og jeg bare orker ikke å engasjere meg nåe det gjelder hunden min, da pleier jeg å ta et grisøre eller noe annet som frister å gjemme det. Jeg gjemmer det godt slik at Tussi ikke finner det fort. Jeg sier "søk" og da er hun i gang. Da stimuleres mentaliteten hennes og blir litt sliten. Trim for bikkja og man slipper å ha dårlig samvittighet. ;)

For å lære hunden søk så legg en gobit så den lett finner den og si "søk" gjenta flere ganger på samme sted. Etterhvert kan man ta hunden inn på et annet rom å gjerne lukke døra hvis man har problemer med å få den til å ligge i ro. Legg godbiten fortsatt på samme sted og gjenta "søk" Etterhvert utvider man søket. Morsomt både for hund og hundeeier. :)

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

For å få glansfull pels kan man gi hunden litt rapsolje i foret en periode eller gi den et veldig bra hundefor fra Pro Plan med laks og ris. ;)

Skrevet

Selv om en hund fungerer best på Pro Plan laks og ris behøver det ikke å være det optimale for en annen. Rådet bør vel da heller være å prøve seg fram til det foret som får hunden til å fungere optimalt :)

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet
Selv om en hund fungerer best på Pro Plan laks og ris behøver det ikke å være det optimale for en annen. Rådet bør vel da heller være å prøve seg fram til det foret som får hunden til å fungere optimalt :)

Det jeg mente var jo at det går ann prøve... :sprettoy:

Gjest vimselot
Skrevet

Tror ikke honning vil fungere som labbefett, en hund vil slikke den av labbene før turen starter omtrent. Det fungerer når skaden er skjedd.

Tåler ikke hunden labbefett, kan du prøve vaselin eller ker-ice, men jeg vet ikke om du får kjøpt ker-ice i Norge. Du kan ringe Felleskjøpet og høre.

Ker-ice består av bivoks, men det stinker og bikkjer liker ikke lukta helt.

Tror det er et naturprodukt. Det er ikke laget for bikkjer spesielt, men det er ikke honning heller. Honning er noe jeg har i urtete, men jeg har sett at det er effektivt mot såre poter.

ker-ice.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...