Kosemose Skrevet 27. mai 2007 #21 Skrevet 27. mai 2007 Slik jeg forsto det, er dette ting hun sier i forbindelse med rettsaken. Jeg syns denne damen høres temmelig kynisk ut, jamfør måten hun har stjålet hos mange eldre på, og jeg tenker vel at dette er ting hun sier for å få sympati og midlere straff. (med mindre jeg har misforstått helt). Er det ikke slik at det lønner seg å framstå som angrende synder? Hvis hun, etter soning, har lyst til å hjelpe andre, er det veldig mange ting hun kan gjøre som ikke innebærer å oppholde seg hjemme hos eldre, ofte demente mennesker.
Gjest bente85 Skrevet 27. mai 2007 #22 Skrevet 27. mai 2007 Jobbe, ja, men hvorfor med pleietrengende? Nei, nå må vi slutte å sy puter under armene på folk, og så får folk begynne å ta ansvar for handlingene sine. Hvorfor kan ikke akkurat den personen få jobbe med det hun vil? Bare fordi at hun har gjort noe galt, så MÅ hun jobbe med noe annet? Vet ikke hva jeg kaller det for jeg.
Gjest lillebøll Skrevet 27. mai 2007 #23 Skrevet 27. mai 2007 Hvorfor kan ikke akkurat den personen få jobbe med det hun vil? Bare fordi at hun har gjort noe galt, så MÅ hun jobbe med noe annet? Vet ikke hva jeg kaller det for jeg. Så du mener det er rett å utsette de eldre for den ekstra bekymringen dette kan medføre?
Gjest bente85 Skrevet 27. mai 2007 #24 Skrevet 27. mai 2007 Man tar valg her i livet, og man tar konsekvensene. Konsekvensene er ikke nødvendigvis bare en fengselsstraff, men også et mistillitsforhold. Vi kan jo trekke den langt og si som så, en som har forgrepet seg på barn og som har sonet, bør han få jobbe i barnehage? Han har jo tross alt sonet og han kan jo tross alt ha endret seg. Vel jeg mener det en forskjell på en som forgriper seg på et barn, og en som stjeler fra et eldre menneske. Synes ikke det kan sammenlignes rett og slett. Selv om begge er gale handlinger. Så om personen har vedkommende har endret seg da, om det er en forgriper. Synes det er dumt å gi dem stempel som synes i hele ansiktet om at du får ikke jobbe her og her mer.
Gjest bente85 Skrevet 27. mai 2007 #25 Skrevet 27. mai 2007 Så du mener det er rett å utsette de eldre for den ekstra bekymringen dette kan medføre? Synes ikke det at eldre skal gå rundt å bekymre seg for ting, det er jo ikke bra. Men på en annen side, de som har gjort noe galt da, skal liksom ikke de ha rettigheter de også?
Gjest lillebøll Skrevet 27. mai 2007 #26 Skrevet 27. mai 2007 Vel jeg mener det en forskjell på en som forgriper seg på et barn, og en som stjeler fra et eldre menneske. Synes ikke det kan sammenlignes rett og slett. Selv om begge er gale handlinger. Så om personen har vedkommende har endret seg da, om det er en forgriper. Synes det er dumt å gi dem stempel som synes i hele ansiktet om at du får ikke jobbe her og her mer. For eldre fortjener å sitte nervøs å vente på hjemmehjelpen som hadde til vane å rane eldre. De fortjener å lure på om pengene fortsatt er der når hun har dratt. Om den narkomane mannen hennes henger utenfor å venter på at hun skal bli ferdig? Og dette fortjener de fordi vi ikke skal la en 21 åring lære at handlingene hun gjør her i livet får konsekvenser?
Gjest bente85 Skrevet 27. mai 2007 #27 Skrevet 27. mai 2007 For eldre fortjener å sitte nervøs å vente på hjemmehjelpen som hadde til vane å rane eldre. De fortjener å lure på om pengene fortsatt er der når hun har dratt. Om den narkomane mannen hennes henger utenfor å venter på at hun skal bli ferdig? Og dette fortjener de fordi vi ikke skal la en 21 åring lære at handlingene hun gjør her i livet får konsekvenser? Eldre skal ikke være nervøse og redde. Så absolutt ikke. Men de som faktisk gjør noe galt da, de vil endre på livet sitt, starte på nytt og forbedre seg. Skal de ikke få lov til det. Folk kan lære, bare så det er sagt. Og gi mennesker et "stempel" som sier at dem forblir kriminelle for all framtid, den er jeg ikke med på.
Rosalie Skrevet 27. mai 2007 #28 Skrevet 27. mai 2007 Hvorfor kan ikke akkurat den personen få jobbe med det hun vil? Bare fordi at hun har gjort noe galt, så MÅ hun jobbe med noe annet? Vet ikke hva jeg kaller det for jeg. Fordi hun har utført handlinger som tilsier at hun ikke skal kunne drive med det hun har mest lyst til.
Gjest lillebøll Skrevet 27. mai 2007 #29 Skrevet 27. mai 2007 Alle handlinger har konsekvenser. En del av det å leve er å forstå dette. Når hun utfører disse handlingene så må hun lære at slikt får konsekvenser. Selv om hun endrer seg til det bedre har hun fortsatt gjort som hun gjorde. Hadde samfunnet vært bygd opp på et prinsipp uten konsekvenser ville kriminaliteten vært skyhøy da man bare kunne betale for seg med en liten fengselstraff/bot og så fortsette som ingenting.
Gjest bente85 Skrevet 27. mai 2007 #30 Skrevet 27. mai 2007 Fordi hun har utført handlinger som tilsier at hun ikke skal kunne drive med det hun har mest lyst til. Folk kan forandre seg sier jeg bare. Og være skeptisk til alt som går på jorda, som gjør noe galt. Hva er vitsen? Vi trenger jo de folka i helsevesnet som vi kan få, og hvis denne jenta har gjort som hun har sagt, sluttet med de gale handlingene. Da ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få lov til å bidra med en hjelpende hånd i helsevesnet heller.
Gjest bente85 Skrevet 27. mai 2007 #31 Skrevet 27. mai 2007 Alle handlinger har konsekvenser. En del av det å leve er å forstå dette. Når hun utfører disse handlingene så må hun lære at slikt får konsekvenser. Selv om hun endrer seg til det bedre har hun fortsatt gjort som hun gjorde. Hadde samfunnet vært bygd opp på et prinsipp uten konsekvenser ville kriminaliteten vært skyhøy da man bare kunne betale for seg med en liten fengselstraff/bot og så fortsette som ingenting. Det er klart, og det er jeg enig i. Men det er et men der, uansett. Jeg mener uansett det jeg mener.
Gjest Bellatrix Skrevet 27. mai 2007 #32 Skrevet 27. mai 2007 Men de som faktisk gjør noe galt da, de vil endre på livet sitt, starte på nytt og forbedre seg. Folk kan forandre seg, og det kan hende denne jenta en dag blir en harmløs dame som bare vil hjelpe eldre, men disse ranene har blitt begått det siste året, med andre ord ganske nylig. Hun bør i det minste sone straffen sin og vise at hun har forandret seg. Har man brutt en tillit, så tar det tid før den opparbeides igjen.
Rosalie Skrevet 27. mai 2007 #33 Skrevet 27. mai 2007 Folk kan forandre seg sier jeg bare. Og være skeptisk til alt som går på jorda, som gjør noe galt. Hva er vitsen? Vi trenger jo de folka i helsevesnet som vi kan få, og hvis denne jenta har gjort som hun har sagt, sluttet med de gale handlingene. Da ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få lov til å bidra med en hjelpende hånd i helsevesnet heller. Bente - les igjennom tråden én gang til. Og du - hva er forskjellen på at en ferdigsonet pedofil får jobbe i barnehage og denne kvinnen får jobbe med svekkede eldre? Prinsippene er de samme - begge har begått overgrep mot svekkete grupper, og enten må man si at "nei, pga din fortid" eller "ja, du har jo sonet ferdig"
Gjest lillebøll Skrevet 27. mai 2007 #34 Skrevet 27. mai 2007 Det er klart, og det er jeg enig i. Men det er et men der, uansett. Jeg mener uansett det jeg mener. Da kan du jo forklare hvor og hvorfor det men'et er der. For jeg klarer ikke se hvorfor man skal utsette eldre for en angstfull opplevelse for å være snill.
Gjest bente85 Skrevet 27. mai 2007 #35 Skrevet 27. mai 2007 Bente - les igjennom tråden én gang til. Og du - hva er forskjellen på at en ferdigsonet pedofil får jobbe i barnehage og denne kvinnen får jobbe med svekkede eldre? Prinsippene er de samme - begge har begått overgrep mot svekkete grupper, og enten må man si at "nei, pga din fortid" eller "ja, du har jo sonet ferdig" Er enig jeg, men på en annen side, skjønner jeg ikke poenget med å "hakke" på en person som vil gjøre noe og vil komme seg videre. Selvsagt, begge har gått overgrep mot svekkete grupper, men om de FAKTISK har forandret seg, hvorfor ikke la de få en sjangse til.
Rosalie Skrevet 27. mai 2007 #36 Skrevet 27. mai 2007 Er enig jeg, men på en annen side, skjønner jeg ikke poenget med å "hakke" på en person som vil gjøre noe og vil komme seg videre. Selvsagt, begge har gått overgrep mot svekkete grupper, men om de FAKTISK har forandret seg, hvorfor ikke la de få en sjangse til. Og hvordan vet du at det FAKTISk har endret seg, og ikke bare sier at de har gjort det?
Gjest Bellatrix Skrevet 27. mai 2007 #37 Skrevet 27. mai 2007 Da kan du jo forklare hvor og hvorfor det men'et er der. For jeg klarer ikke se hvorfor man skal utsette eldre for en angstfull opplevelse for å være snill. Det er da viktigere å ta vare på de kriminelle enn ofrene, må du forstå.
Gjest lillebøll Skrevet 27. mai 2007 #38 Skrevet 27. mai 2007 Så da hadde du latt den som hadde overgrepet seg mot barn jobbe i en barnehage siden han sa han FAKTISK hadde endret seg?
Rosalie Skrevet 27. mai 2007 #39 Skrevet 27. mai 2007 Det er da viktigere å ta vare på de kriminelle enn ofrene, må du forstå. Stakkars de kriminelle. Har det så gruuusomt, vet du...
Gjest bente85 Skrevet 27. mai 2007 #40 Skrevet 27. mai 2007 Da kan du jo forklare hvor og hvorfor det men'et er der. For jeg klarer ikke se hvorfor man skal utsette eldre for en angstfull opplevelse for å være snill. Jeg har i hvertfall ikke sagt at man skal utsette folk for noe som er leit. For det er ikke så bra for de. Men det at det er et men der, var noe jeg kom på i farta, husker ikke helt hva det kom av nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå