Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet mener jeg at folk skal få en ny sjans etter at de har sonet sin straff, men som hjemmehjelp tror jeg ikke denne jenten egner seg. Jeg ville hvertfall ikke likt om hun skulle besøke mine besteforeldre.

Skrevet

Jeg hadde ikke likt at hun skulle hjelpe mine besteforeldre! Når det er sagt, har jeg såpass tiltro til dem at jeg regner med at de ikke lar seg lure. Men at hun skal jobbe med demente - nei, da ville jeg tenkt at fristelsen vil bli for stor...

Gjest Colubra
Skrevet

Synes forsåvidt at folk fortjener å få jobb med blanke ark etter at de har sonet straffen sin, men ikke når den potensielle jobben går direkte på hva man satt inne for til å begynne med.

Tenker som så at å ansette hun der som eldrepleier blir omtrent som å ansette pedofile i barnehager (Litt drøy sammenligning muligens, men dere skjønner poenget)

Skrevet

Hun burde vel heller prøve seg i f.eks. barnehage eller noe slikt, hvor hun ikke blir fristet av gamle synder. Hjemmehjelp - alene hjemme hos de eldre - burde hun ihvertfall ikke være. Vil hun jobbe med eldre får det blir på eldresenter eller noe.

Gjest bente85
Skrevet

Man må nå få gi jenta en sjangs.

Så la henne få prøve seg, er ikke noe galt.

Skrevet
Man må nå få gi jenta en sjangs.

Så la henne få prøve seg, er ikke noe galt.

Så du syns det er greit å la henne slippe inn alene hos svekkede eldre uten oppsyn..?

Nei, vet du hva - en ny sjanse, ja, så absolutt. Men ikke for enhver pris. Finnes mange andre jobber innen pleie og omsorg enn å være hjemmehjelp.

Gjest bente85
Skrevet
Så du syns det er greit å la henne slippe inn alene hos svekkede eldre uten oppsyn..?

Nei, vet du hva - en ny sjanse, ja, så absolutt. Men ikke for enhver pris. Finnes mange andre jobber innen pleie og omsorg enn å være hjemmehjelp.

Folk bør jo følge med henne, noe annet har jeg ikke sagt.

Men om man skal se ned på alle og enhver som gjør noe galt, og ikke gi dem en sjangse til å forbedre seg, innenfor det området personen faktisk vil selv.

Man må bare rett og slett se an.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Nei, jeg ville ikke likt at en som hadde fortid som eldreraner skulle ta seg av en som trengte pleie. Skal du jobbe med barn må du vise vandelsattest ved ansettelse, hvorfor skal ikke det samme gjelde for eldre?

Gjest bente85
Skrevet

Nei, hvem liker det at de som har ranet eldre skal få lov til å jobbe med eldre senere.

Jeg er enig i det.

Men på en annen side, har jeg en annen mening.

Folk må da få lov til å komme seg videre i livet, uten å dratt tilbake pga dumme ting dem har gjort.

Og at det liksom skal få lov til å hindre dem fra å jobbe, på alle plasser.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Og at det liksom skal få lov til å hindre dem fra å jobbe, på alle plasser.

Jeg mener ikke at folk skal bli hindret i å ta alle jobber, men de må regne med at om de gjør noe dumt får dette konsekvenser for dem senere. Om min bestemor hadde trengt hjemmehjelp og jeg visste at den som kom for å hjelpe henne tidligere hadde ranet sånne som henne, ja da hadde jeg ikke følt meg trygg på bestemor sine vegne.

Gjest bente85
Skrevet

Konsekvenser ja, det er klart.

Vedkommende burde jo få oppfølging, sånn at det er noen som følger med på hva vedkommende driver med.

Skrevet
Konsekvenser ja, det er klart.

Vedkommende burde jo få oppfølging, sånn at det er noen som følger med på hva vedkommende driver med.

Og hvordan skal de følge henne opp slik at det ikke skjer igjen? Skal hun ha med seg en annen ansatt til enhver tid? Ja, for det er gratis...

For øvrig finnes deg også mange yrker som ikke innebærer pleie av eldre eller svekkede hun gjerne må ta for min del - stuepike på hotell, kassadame på butikk, assistent i SFO eller barnehage, etc. Så å si at hun blir utelatt ra arbeidsmarkedet bare fordi man ikke vil ha henne som hjemmehjelp eller pleier på demensavdelinger blir for søkt.

Gjest lillebøll
Skrevet

Og du ville hatt noen som pleide å stjele biler til å ta vare å bilnøklene dine? Nei takk, hun kunne holdt seg unna "mine" eldre.

Gjest bente85
Skrevet

Det finnes vel oppfølging på andre måter?

Som ikke skjer 24 timer i døgnet.

Man at det finnes en person hun kan snakke med når det er behov, som finnes på arbeidsplassen.

Det finnes mange andre yrker på markedet, ja.

Men husk det at folk kan gjøre feil der å, så..

Gjest Bellatrix
Skrevet
Man at det finnes en person hun kan snakke med når det er behov, som finnes på arbeidsplassen.

Ser du for deg en medarbeidersamtale som går sånn:

- Går det bra i jobben synes du?

- Ja, Jeg fant noen fine smykker hos Fru Jenssen og Herr Hansen hadde 10 000 kroner i kontanter som jeg fant.

-Å? Hva gjorde du med dette da?

- Smukkene til Fru Jenssen har jeg solgt og pengene til Herr Hansen kommer godt med når jeg skal til syden i sommer.

Hva vil det hjelep de pleietrengende om hun som har ranet dem får snakke med noen?

Gjest bente85
Skrevet
Og du ville hatt noen som pleide å stjele biler til å ta vare å bilnøklene dine? Nei takk, hun kunne holdt seg unna "mine" eldre.

Skjønner jo at du ikke vil det, men på en annen side..

Det er jo opp til hver enkelt det hva dem vil for de som er pleietrengende.

Men å få la de få prøve seg å jobbe, det har folk bare godt av.

Faktisk, de som har gjort gale ting før, kan jo forandre seg.

Kan de ikke?

Gjest bente85
Skrevet
Ser du for deg en medarbeidersamtale som går sånn:

- Går det bra i jobben synes du?

- Ja, Jeg fant noen fine smykker hos Fru Jenssen og Herr Hansen hadde 10 000 kroner i kontanter som jeg fant.

-Å? Hva gjorde du med dette da?

- Smukkene til Fru Jenssen har jeg solgt og pengene til Herr Hansen kommer godt med når jeg skal til syden i sommer.

Hva vil det hjelep de pleietrengende om hun som har ranet dem får snakke med noen?

Vel den medarbeidersamtalen der er litt vel på kanten.

Tror du at folk som stjeler buser ut med det der?

For å ta det som et eksempel.

Det at vedkommende får snakket med noen jevnlig, kan hjelpe henne framover.

Ikke tilbake til gamle uvaner.

Skrevet

Kan de ikke?

Jobbe, ja, men hvorfor med pleietrengende?

Nei, nå må vi slutte å sy puter under armene på folk, og så får folk begynne å ta ansvar for handlingene sine.

Gjest lillebøll
Skrevet

Kan de ikke?

Man tar valg her i livet, og man tar konsekvensene. Konsekvensene er ikke nødvendigvis bare en fengselsstraff, men også et mistillitsforhold.

Vi kan jo trekke den langt og si som så, en som har forgrepet seg på barn og som har sonet, bør han få jobbe i barnehage? Han har jo tross alt sonet og han kan jo tross alt ha endret seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...