nallemaja Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Jeg har alltid vært veldig forsiktig med å legge ut bilder på nettet. Jeg legger ut bilder av meg selv hvis jeg syns de er fine, og av mannen min hvis jeg får lov. Av barna mine har jeg lagt ut bilde en gang, men da uten navn på hverken dem eller jeg. Og av andre legger jeg ALDRI ut bilder. Men, på facebook ser jeg at flere av vennene mine har lagt ut biler av meg fra en fest vi har vært på, eller av barna mine, med tags med navnene våre på! Dette hadde jeg ikke trodd! Jeg sier ifra, men jeg syns det er ekkelt å si fra, for jeg virker overhysterisk og selvhøytidelig, MEN jeg liker ikke at det ligger bilde av meg eller barna mine ute på nettet, med eller uten navn. Hvorfor har folk så vanskelig for å akesptere det? Og hvorfor legger folk ut bilder av andre på nettet??? Jeg syns faktisk det er ekkelt å tenke på at det finnes bilder av meg i massevis av skuffer og fotoalbumer rundt i landet, bilder jeg aldri har sett, og kanskje ikke vet har blitt tatt. Jeg har aldri gjort noe skikkelig ille, så jeg er ikke redd for å få lagt ut nakenbilder eller festbilder der jeg står og spyr eller noe, men jeg har det med å være forferdelig uheldig på bilder, og til tross for et helt normalt, søtt ansikt bruker jeg ofte å se ganske tilbakestående ut på bilder! Sånn ca 8 av 10 bilder blir skikkelig misslykka med rare ansiktsuttrykk kombinert med lukkede eller halvlukkede øyne..samme det. Jeg syns det er ekkelt å det finnes så masse bilder av meg, men,men...det er ikke så innmari mange som sitter og ser i album hver gang de får besøk, verre er det altså med disse som legger ut bilder av andre på nett! Vil minne på at å legge ut bilder av andre uten deres samtykke er ulovlig
fuerza Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er ikke noe fan av at folk legger ut bilder av andre på nett. Festbilder av meg har blitt lagt ut på Facebook, men de har ikke tag'et meg, og jeg tar sjelden av på fest så det er ingen bilder å bli flau over. Så de bildene plager ikke meg. Men syntes allikavel at det er frekt å legge ut bilder slik på nettet.
Gjest Frysepulver Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 (endret) Jeg legger ikke ut bilder av andres barn. Vår venninnegjeng har en overenskomst om at dersom vi ber noen fjerne et bilde, så gjør vi det. Noen av oss mailer også aktuelle bilder til hverandre før de legges ut på Facebook - etter en godkjenning. Alle har fulgt dette prinsippet og det fungerer fint for oss. Jeg legger heller ikke ut bilder av søstrene mine eller familien min. I tillegg til dette har jeg en begrenset profil, kun de jeg har lagt til som venner eller godkjent som venner får se profilen og de fem albumene jeg har der. Endret 24. mai 2007 av Frysepulver
Gjest StockDama Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 legger ikke ut bilder uten full godkjenning...så enkelt er det.
Gjest Mrs. Potter Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 legger ikke ut bilder uten full godkjenning...så enkelt er det. samme her.
Leonessa Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Jeg og synes dette er litt ekkelt. Jeg er ikke redd for hva folk legger ut... Men jeg kunne godt tenkt meg å vite det. Da sambo laga en profil på facebook, fant han ut at det lå mange bilder av han ute allerede... Uten at han visste det. Og de var tatt for et par år siden... Det er jo faktisk ulovlig å publisere ett bilde av noen uten samtykke av personen....
Cata Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 legger ikke ut bilder uten full godkjenning...så enkelt er det. Er ikke på facebook, men jeg legger heller ikke ut bilder av andre. Pleier heller ikke spørre om lov, for jeg unngår bilder med (andre) mennesker på. Unntaket er hvis jeg har vært på tur og tatt helt vanlige turistbilder. Det er litt vanskelig å unngå tilfeldig forbipasserende da.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2007 #8 Skrevet 26. mai 2007 Jeg og synes dette er litt ekkelt. Jeg er ikke redd for hva folk legger ut... Men jeg kunne godt tenkt meg å vite det. Da sambo laga en profil på facebook, fant han ut at det lå mange bilder av han ute allerede... Uten at han visste det. Og de var tatt for et par år siden... Det er jo faktisk ulovlig å publisere ett bilde av noen uten samtykke av personen.... Korrekt ! Det er både ulovlig og straffbart å legge ut bilder av andre uten samtykke. Den som blir tatt bilde av har enerett til offentliggjøring. Jon Bing er ikke på facebook.. Tipper vi kommer til å få endel Facebook saker i rettssystemet etterhvert som dette baller på seg..
Susannah Skrevet 26. mai 2007 #9 Skrevet 26. mai 2007 Som jeg har sagt i flere tråder her om emnet allerede, legger jeg ikke ut bilder av meg selv en gang på nett. Kunne ikke falle meg inn å legge ut bilder av noen andre. Har også bedt venner om å fjerne bilder de har lagt ut av meg. Jeg synes for øvrig at det bør gjøres av de fleste i de tilfellene der det ikke er bedt om lov, det skal ikke være den som er avbildet som skal føle seg "prippen" da, som det sies ovenfor har faktisk den som har lagt dem ut gjort noe ulovlig.
Malama Skrevet 26. mai 2007 #11 Skrevet 26. mai 2007 Jeg legger ikke ut bilder på nett uansett, men så absolutt, jeg ville aldri finne på å lege ut bilder av andre uten tillatelse, det er ulovlig, og om noen legger ut bilder av deg eller barna dine uten din tillatelse, så har du all rett til å be dem fjerne det, det er DE som bryter loven, ikke du som er prippen. Du er fornuftig, og de er naive og bryter loven i samme slengen.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2007 #12 Skrevet 26. mai 2007 Jeg har aldri lagt ut bilder på nettet. Faktafeil ! Du har faktisk ett bilde i profilen din her, rett under brukernavnet ditt ! Om det er deg, vet jeg dog ikke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå