Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg grønn over folk/ kollegaer som alltid må gå tidligere fra jobb eller setter andre i klemma fordi de ikke har sett barna sine på sååå lenge... Jeg har valgt og ikke få barn, men det betyr ikke at jeg har driiit lyst til og jobbe sent hver kveld og alle helger... Jeg har et liv selv om jeg ikke har barn...

Har opplevd så sinnsykt mange ganger at kollegaer ringer meg og spør om jeg kan jobbe for dem, fordi de ikke har fått seg barnevakt og de sier sånne ting som at 3- åringen min kan jo ikke være hjemme alene, eller at 6 åringen har bursdag, så jeg må jobbe på lørdag... Man kan jo ikke si nei da... (man kan jo, men hvor kult er det og vite at du er skyld i at 3 åringen døde da han falt ned trappen fordi mor og far måtte jobbe og lot han være alene hjemme....)

Jeg synes at foreldre bør lære seg og ta hensyn til folk som ikke har fått barn eller er single for den saks skyld... Bare fordi man ikke har en mann eller barn og komme hjem til betyr det ikke at man ikke vil komme hjem!!

Skjerp dere!! Og ha det i bakhodet neste gang du kommer med "mor og barn" unnskylding....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jamen, de ringer jo deg fordi du sier ja. Si nei neste gang og gangene etter det, så slipper du maset.

Skrevet
Jamen, de ringer jo deg fordi du sier ja. Si nei neste gang og gangene etter det, så slipper du maset.

Har sagt nei noen ganger og da er jo helvete løs da... Men skal bli flinkere til og takle det...

Skrevet
Har sagt nei noen ganger og da er jo helvete løs da... Men skal bli flinkere til og takle det...

La nå helvete være løs, da. Et tips er å fortelle lederen din hvordan ståa er, og at du ikke er interessert i den type oppringinger.

Og god bedre, jeg er glad jeg ikke jobber i en kvinnedominert branje...

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det er ikke ditt problem å dekke opp for at de ikke organiserer privatlivet sitt bedre. Hvis dette skjer sinnsykt mange ganger, utnytter de at du sier ja. Blir du mast på, kan du bare si at selv om du forstår at de trenger noen til å jobbe, så har det blitt så mye ekstrajobbing og bytting på deg over lang tid, at det går for mye ut over tiden din og du har bestemt deg for å ikke påta deg noe ekstra på en stund.

Skrevet

Jeg har ingen barn og jobber som frilans. Jobber som regel sammen med minst en annen. Disse har jo ofte barn som er syke+++... Da får jeg beskjed om det på forhånd og vet hva jeg har å forholde meg til. Jobber sammen med MANGE som er fast ansatt i staten, og opplever at det er reeelt de gangene disse må være hjemme pgq syke barn.

Skrevet
Jeg har ingen barn og jobber som frilans. Jobber som regel sammen med minst en annen. Disse har jo ofte barn som er syke+++... Da får jeg beskjed om det på forhånd og vet hva jeg har å forholde meg til. Jobber sammen med MANGE som er fast ansatt i staten, og opplever at det er reeelt de gangene disse må være hjemme pgq syke barn.

Dette handler ikke om foreldre som er hjemme med syke barn, men foreldre som skyver ungene foran seg for åslippe vakter på kjipe tidspunkt.

For øvrig skal sykt barn-fravær varsles sjefen, som så skal skaffe erstatter/vikar.

Gjest Miss Guided
Skrevet
La nå helvete være løs, da. Et tips er å fortelle lederen din hvordan ståa er, og at du ikke er interessert i den type oppringinger.

Og god bedre, jeg er glad jeg ikke jobber i en kvinnedominert branje...

Jeg har jobbet sammen med bare kvinner i perioder og har aldri opplevd dette. Det finnes umodne og ureflekterte sjeler i enhver jobb, og selv kunne jeg aldri funnet på å belaste mine kolleger for min manglende organisering av privatlivet mitt.

Si nei, og hold ut og i verste fall ta det opp med leder.

Skrevet
Man kan jo ikke si nei da... (man kan jo, men hvor kult er det og vite at du er skyld i at 3 åringen døde da han falt ned trappen fordi mor og far måtte jobbe og lot han være alene hjemme....)

Ikke overdriv da. Det er ingen foreldre som lar en 3 åring være alene hjemme når de jobber!

Skrevet

Jeg opplever stadig at folk ringer for å bytte vakter. Men det er ikke de med barn! Men de som ikke har barn; som plutselig har sett at det er konsert de vil ha med seg, som finner ut at nå hadde det vært artig med en helgetur til Oolo, nå passer det godt med en bytur i kveld.... osv, osv.....Nå er de relativt unge også, og jeg regner med det har noe med saken å gjøre også. l

Skrevet

Men du må jo bare si nei! Finn på unnskyldninger, da vel? Du kan jo ha lagt en masse planer som gjør det helt UMULIG for deg å ta vaktene deres! Det er arbeidsgiver som har ansvaret for å tilrettelegge for de som har små barn, ikke du.

Men det er sant som du sier, det er en del som tror at de som har et liv uten familie ikke har noe liv...

Skrevet
Jeg har jobbet sammen med bare kvinner i perioder og har aldri opplevd dette. Det finnes umodne og ureflekterte sjeler i enhver jobb, og selv kunne jeg aldri funnet på å belaste mine kolleger for min manglende organisering av privatlivet mitt.

Si nei, og hold ut og i verste fall ta det opp med leder.

Jeg opplever stadig at folk ringer for å bytte vakter. Men det er ikke de med barn! Men de som ikke har barn; som plutselig har sett at det er konsert de vil ha med seg, som finner ut at nå hadde det vært artig med en helgetur til Oolo, nå passer det godt med en bytur i kveld.... osv, osv.....Nå er de relativt unge også, og jeg regner med det har noe med saken å gjøre også. l

Veldig enig i begge disse.

Jeg synes ikke noe om å bli satt i en sånn bås fordi jeg er mamma til to små, og det faktisk hender at noen vakter må byttes pga dette. Men jeg ville aldri brukt barna mine som en unnskyldning for å unngå de kjipeste vaktene.

Det er nok sikkert noen som utnytter sutuasjonen, men min erfaring sier at mødre er flinkere til å organisere hverdagen sin slik at man ikke belaster kollegaer unødig.

Skrevet
Veldig enig i begge disse.

Jeg synes ikke noe om å bli satt i en sånn bås fordi jeg er mamma til to små, og det faktisk hender at noen vakter må byttes pga dette. Men jeg ville aldri brukt barna mine som en unnskyldning for å unngå de kjipeste vaktene.

Det er nok sikkert noen som utnytter sutuasjonen, men min erfaring sier at mødre er flinkere til å organisere hverdagen sin slik at man ikke belaster kollegaer unødig.

Lurer på om jeg kanskje ble litt misforstått i mitt innlegg. Grunnen til at jeg er glad for at jeg ikke jobber innen en kvinnedominert bransje, er ikke fordi jeg ikke vil jobe med mødre, noe jeg i høyeste grad gjør, men pga ukulturen som eksisterer på mange slike arbeidsplasser.

Og ja - jeg har jobbet både på ulike avdelinger sykehus, på sykehjem og i barneskole. Og for en ukultur! Baksnakking, jantelov og ikke minst "jeg er mamma og må kunne bytte vakter på null komma niks", evt "Jeg er mamma og kan ikke jobbe 17. mai, eller på foreldrekvelder eller på leirskole". Ofte er det dårlig lederskap som godtar denne ukulturen fordi de er konfliktsky, og syns det er mer behagelig å lukke kontordøra la det bygge seg opp fronter enn å gå inn og gjøre jobben sin.

Skrevet

Jeg forstår trådstrter godt jeg, for på min arbeidsplass er det mange (men langt fra alle), med samme holdning. En mente til og med at de med barn burde har førsterett på fri i ferier og høytidsdager, fordi de uten barn kunne ta ferie når som helst. Det syns jeg er ganske drøyt, vil gjerne dele ferie/høytid med kjæreste og familie som alle andre.

Gjest lillebøll
Skrevet

Fjernadopter et barn i Kina og si til alle at du må ha fri for at barnet har bursdag.

Skrevet

Har akkurat sagt ja til å jobbe neste lørdag. Vi har vanlig mandag-fredag bedrift, men av og til må man trå til. Det er kun jeg som skal jobbe - hun som kunne gjort det jeg skal gjøre, har ikke barn, er ung, fri og singel, men hun gjorde det sist det var kvartalsrapportering.

Jeg er klar over at mange bruker barn som unnskyldning, men det var de samme som brukte kjærester, konserter og andre ting (som nevnt over her) før de fikk barn.

Når det gjelder høytider og spørsmål om jobbing da (romjul, påske) så sie rjeg bare at jeg ikke vil jobbe. Hvis noen kan og vil er det greit, vil ingen må vi dele på det, den som hadde fri sist får ikke det nå. Hadde jeg hatt en turnusjobb når jeg fikk barn, hadde jeg fått meg en annen jobb. Jeg jobber nemlig ikke 17. mai og julaften og hva det måtte være - barn eller ikke. Har hatt mine år med hotell og restaurant og turnus passer meg ikke. Kanskje noe å tenke på.

Skrevet
Fjernadopter et barn i Kina og si til alle at du må ha fri for at barnet har bursdag.

:ler: genial

Skrevet

Vel, jeg gikk glipp av en viktig begivenhet for mitt barn fordi vi måtte legge en jobbelørdag til akkurat en bestemt helg av hensyn til en barnløs kollega som hadde en samboer som skulle bort denne lørdagen. Så dette kan nok gå begge veier. Jeg opplever også at jeg i større grad spørres om barnevakttjenester o.l. etter at jeg fikk barn. "jeg skal jo likevel passe mitt eget barn". Egoister finnes nok både med og uten barn, er min teori. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Dette handler ikke om foreldre som er hjemme med syke barn, men foreldre som skyver ungene foran seg for åslippe vakter på kjipe tidspunkt.

For øvrig skal sykt barn-fravær varsles sjefen, som så skal skaffe erstatter/vikar.

*kremt* hvem er sjefen til frilansere?

Gjest Emera
Skrevet
Jeg forstår trådstrter godt jeg, for på min arbeidsplass er det mange (men langt fra alle), med samme holdning. En mente til og med at de med barn burde har førsterett på fri i ferier og høytidsdager, fordi de uten barn kunne ta ferie når som helst. Det syns jeg er ganske drøyt, vil gjerne dele ferie/høytid med kjæreste og familie som alle andre.

Jeg har akkurat samme erfaring. Før jeg fikk barn ble jeg mast på i det uendelige for å over for noen av de som hadde barn. I perioder kunne jeg jobbet hele tiden dersom jeg ikke hadde satt grenser. Jeg måtte også finne meg i å ta det som var til overs av sommerferie, slik at de kunne ha ferien sin på samme tid som mennene hvert eneste år.

Det er ikke snakk om å sette folk i bås for min del her, men sånn var min erfaring den gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...