Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er selvstendig næringsdrivende, noe jeg har behørig informert likningskontoret for for lenge siden og flere ganger. 2006 var første år med drift og regnskap. Jeg har regnskapsfører, og planen var å levere næringsoppgaven via nettet, men så fikk jeg plutselig forenklet selvangivelse i posten rett rundt påske. Skjemaer for næringsoppgave på papir har jeg ikke fått, men har brukt Altinn. Regnskapsfører sa da at det vi måtte gjøre var å levere næringsoppgaven som bilag til denne selvangivelsen, og som sagt, så gjort, oppgaven ble skrevet ut, signert og sendt innen 31. april. Men jeg klarer ikke å bli helt fortrolig med dette, selv om regnskapsfører har forsikret meg om at det er rett - for fristen for å levere næringsoppgave på papir var jo enda tidligere...? Hvordan fungerer dette?
Pnin Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Jeg synes det virker rart at du kan levere forenklet selvangivelse, men nå er jo ikke jeg revisor eller regnskapsfører. Jeg er derimot selvstendig næringsdrivende, og jeg må levere næringsoppgave og skjema for personinntekt i tillegg til selvangivelse for næringsdrivende. Dette er altså et skjema som er litt annerledes enn selvangivelsen for lønnstakere, og tall fra både nøringsoppgaven og personinntektskjemaet skal inn i denne selvangivelsen. Derfor synes jeg det er pussig at du kan levere forenklet selvangivelse.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 Ja, ikke sant, det er det jeg tenker også, og regskapsfører ble også overrasket over at jeg fikk forenklet? Æsj, jeg får forte meg å høre med likningskontoret, og mase mer på regnskapsføreren min...
Pnin Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Min erfaring med skattemyndighetene er at de glatt ignorerer alt du forteller dem om endringer og slavisk følger forrige års ligning. Så er visst det opp til hver enkelt å sørge for at de fyller ut riktig skjema selv om de får tilsendt feil etc. Jeg kan for så vidt heller ikke skjønne hvorfor det er så himla vanskelig for dem å sende ut ALLE skjemaene med en gang. Men nå bare syter jeg litt.
Gjest trådstarter igjen:-) Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 Min erfaring med skattemyndighetene er at de glatt ignorerer alt du forteller dem om endringer og slavisk følger forrige års ligning. Så er visst det opp til hver enkelt å sørge for at de fyller ut riktig skjema selv om de får tilsendt feil etc. Jeg kan for så vidt heller ikke skjønne hvorfor det er så himla vanskelig for dem å sende ut ALLE skjemaene med en gang. Men nå bare syter jeg litt. Hehe - jeg er helt enig i den sytinga. Jeg skrev i likningen jeg sendte for 2005 at jeg hadde registrert selskap og skulle levere næringsoppgave f.o.m 2006, i tillegg har jeg vært i kontakt med dem et titalls ganger i løpet av året i forbindelse med forskuddsskatt og andre spørsmål rundt virksomheten. De har flere ganger sagt at jeg får næringsoppgave for 2006... Men nei. Og forskuddskatten de har skrevet ut for 2007 er etter alt å dømme for lav, også i forhold til ovenfor dem estimert inntekt, så jeg betaler inn endel ekstra. Tror faktisk ikke Melhus likningskontor har gjort en eneste ting riktig på første forsøk ovenfor meg
Lotten Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Det går helt fint å levere næringsoppgaven sammen med den forenklet (forhåndsutfylt) selvangivelse. Har du fått tilsendt en forenklet selvangivelse er det den du skal levere, og næringsoppgaven/personinntektsskjemaet blir da et bilag til denne. Mange næringsdrivende har forenklet selvangivelse det første året med virksomhet, så dette er neppe noe ukjent problem for likningskontoret ditt. Neste år vil du sannsynligvis få selvangivelse for næringsdrivende. Med opplysninger om næringsinntekt i selvangivelsen i år, blir selvangivelsetypen din automatisk endret for neste år.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2007 #7 Skrevet 26. mai 2007 Det går helt fint å levere næringsoppgaven sammen med den forenklet (forhåndsutfylt) selvangivelse. Har du fått tilsendt en forenklet selvangivelse er det den du skal levere, og næringsoppgaven/personinntektsskjemaet blir da et bilag til denne. Mange næringsdrivende har forenklet selvangivelse det første året med virksomhet, så dette er neppe noe ukjent problem for likningskontoret ditt. Neste år vil du sannsynligvis få selvangivelse for næringsdrivende. Med opplysninger om næringsinntekt i selvangivelsen i år, blir selvangivelsetypen din automatisk endret for neste år. Aha - så bra Da trenger jeg ikke bekymre meg om dette de siste dagene før frist for nettlevering av næringsoppgave. Takk for oppklarende svar.
Cilla Skrevet 28. mai 2007 #8 Skrevet 28. mai 2007 Jeg startet ENK i 2005 og leverte forenklet selvang. sammen med næringsoppgave og inntektsskjema i fjor. For 2006 leverer jeg jeg imidlertid selvang for næringsdrivende sammen med næringsoppg og inntektsskjema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå