Gjest TS Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Hei! En kompis av meg lånte bort penger til en dame for en stund siden, ca 25 000. Denne damen nekter nå å betale tilbake pengene selv om de har en skriftlig avtale. Hvordan kan min venn gå fram for å få tilbake pengene sine? Må han kontakte advokat? Han er student, vil han da ha krav på fri rettshjelp?
Gjest Agathe Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 Hva er forliksrådet? Noen i samme situasjon vurderte inkasso, men fant ut at de satt igjen med kun 10-20% av det skyldige beløpet, så det ble droppet.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Du har jo også muligheten til å anmelde forholdet.
Buster Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 Første skritt er jo å ta dette på den skikkelige måte med å sende henne en regning grunnet brutt avtale, så en purring på denne regning om hun ikke betaler. Så ville jeg sagt til henne at om hun ikke betaler sin gjeld ville jeg solgt den videre til noen som KREVER den inn (slike som kjøper opp gjeld). Så lenge dette er en skriflig avtale har hun i hvertfall ikke så mye å stille opp med. Grunnen til at hun ikke betaler er dette manglende evne eller vilje?
Gjest TS Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Grunnen til at hun ikke betaler er dette manglende evne eller vilje? Er nok først og fremst viljen det står på i dette tilfellet. Men må forholdet anmeldes før man evt møter i forliksrådet? Hvordan vil i så fall politiet behandle en slik anmeldelse?
Buster Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 Er nok først og fremst viljen det står på i dette tilfellet. Men må forholdet anmeldes før man evt møter i forliksrådet? Hvordan vil i så fall politiet behandle en slik anmeldelse? Tror nok ikke politiet gjør så mye med dette nei, men for all del man skal aldri slutte å bli overrasket. Derimot tror jeg nok at jeg heller ville sendt regning, så en purring og deretter en varsel om videresending av kravet og henvise til skriftlig avtale (både som vanlig og rek post). Da kan ikke vedkommende si at hun ikke har fått sjansen til å få ordne opp i saken. Skal du ta dette til forliksrådet eller lignende så tar dette dessverre tid, og hun trenger ikke engang å stille om jeg har forstått dette rett (skader jo hennes sak da, men noe skyr jo ikke noe). Kjedelig situasjon og spesielt siden det står på viljen og ikke evnen. Hadde det vært viljen kunne man sikkert kommet til en enighet om en form for tilbakebetaling med faste beløp eller slikt. Nå vet jeg at det er fort gjort å bli litt forbannet i slike situasjoner som dette og tenke litt utradisjonelt (man vil ha pengene da man trenger dem). Derimot er det bedre å sørge for at man faktisk får pengene selv om det tar noe tid, enn at man ender opp med å kanskje bare få halvparten eller lignende grunnet diverse. Nei ta dette den korrekte veien med brev og slikt så står dere MYE sterkere i ettertid uansett hva som måtte dukke opp. Som jeg nevte så kan dere jo selge gjelden hennes også om dere absolutt trenger pengene i dag, men slikt gjør man egentlig bare mot mennesker man hater "STERKT".
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #8 Skrevet 25. mai 2007 Politiet gjør ikke noe med denne saken, dette er en sivilsak. Kontakt forliksrådet!
abelille Skrevet 25. mai 2007 #9 Skrevet 25. mai 2007 Han kan sikkert få hjelp av jusbus til å håndtere saken riktig. Og namsmannen kan sikkert også gi råd om hvordan han skal gå frem, det er jo han som skal innkreve det dersom det kommer så langt.
Gjest TS Skrevet 25. mai 2007 #10 Skrevet 25. mai 2007 Takk for svar! Tror jeg kommer til å råde ham til å sende henne regninger og evt purring. Hvilke frister bør disse ha?
Respect Skrevet 25. mai 2007 #11 Skrevet 25. mai 2007 Ingen som vet hvor jeg kan finne ut det med frister på regningene? Har han evt. krav på renter?
Chiquita Skrevet 25. mai 2007 #12 Skrevet 25. mai 2007 Få ham til å få henne til å skrive under på et standard gjeldsbrev. Disse sier at skyldner skal betale alle utlegg som utlåner har ang dette, samt at renter påbeløpes. Etter et par purringer - gå til inkasso. Da må hun som har lånt pengene betale alle omkostninger i forhold til dette... (Har en inkasso-sak mot en gående selv, og jeg betaler ikke en krone til advokaten eller annet) 1
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mai 2007 #13 Skrevet 25. mai 2007 (endret) De som sa at han bare ble sittende igjen med 10-20% av beløpet har ikke skjønt mye av hvordan inkassoloven virker nei. Det er den som SKYLDER pengene som dekker ALLE kostnader. Hvis han har en skriftlig, signert avtale om hva hun skylder og hvordan beløpet skal dekkes kan han gjøre følgende: Send et brev, i dette skal det stå at siden pengene ikke er oppgjort i hht. avtalen så må beløpet nå betales i sin helhet innen 10 dager. Dersom beløpet ikke er mottatt xx.06.2007 vil renter med xx% pr måned påløpe. La det ligge ved en giro på hele beløpet, ferdigutfylt med konto og det hele og med forfallet på. Ta kopi til seg selv av brev og giro. Pass på at brevet er signert og datert. Hvis damen ikke har betalt innen xx.06.2007 tar han nok en kopi av brevet, skriver purring på. Skriv et nytt brev der det står at det purres på beløpet som skulle vært betalt inn xx.06.2007 og at disse pengene ikke er mottatt. Gi en ny 14 dagers frist, og gjør oppmerksom på at dersom beløpet ikke er mottatt innen den nye fristen så vil han oversende saken til xx-inkassobyrå for videre inndriving. Han må på forhånd snakke med inkassobyrået og gjøre en avtale med dem. Jeg anbefaler Lindorff. Ta kopi av purringen og legg det opprinnelige brevet med purringene. Pass på at purringen er datert. Hvis hun fortsatt ikke har betalt når den neste fristen er utløpt, oversendes saken til inkassobyrået og de vil ta det derfra. Merk at alle disse skrittene er nødvendig og det SKAL gå 14 dager mellom purring og oversendelse til inkasso før det faktisk gjøres, ellers kan ikke de neste rettslige skrittene tas. Merk at det heller ikke kan oversendes til inkasso uten at det faktisk er "truet" med det - det må altså stå i purringen. Etter at saken er oversendt til inkasso vil hun måtte snakke med inkassoselskapet, ikke han, for å gjøre opp saken. Det er særdeles viktig at han henviser henne dit for ellers kan atter en gang frister oversittes. Jeg tror at det er fullt mulig å få tak i disse pengene dersom han har en skriftlig avtale som hun har signert. I verste fall vil hun få namstrekk fra lønnen sin. Og som sagt: det er HUN som må bære kostnadene ved inkasso, ikke han. Han ender opp med kr 25.000 + renter - hun kan risikere å betale det dobbelte og vel så det. Har han IKKE en signatur fra henne kan han ikke gjøre noe av dette, for da er det umulig å bevise at dette er et lån. Endret 25. mai 2007 av Blondie65 2
Gjest TS Skrevet 26. mai 2007 #14 Skrevet 26. mai 2007 Tusen takk for utfyllende svar, Blondie65! Er det ok å legge ved et brev ved regninga? Tenkte her å henvise til den skriftlige avtalen og til lover. Hvilken lov er fristene hentet fra? Lov om gjeldsbrev? Og hva med rentene? Morarenteloven?
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mai 2007 #15 Skrevet 26. mai 2007 Tusen takk for utfyllende svar, Blondie65! Er det ok å legge ved et brev ved regninga? Tenkte her å henvise til den skriftlige avtalen og til lover. Hvilken lov er fristene hentet fra? Lov om gjeldsbrev? Og hva med rentene? Morarenteloven? Det er ikke så mye en regning, det er mer et brev (akkurat som banken sender på forfallet av lånet ditt, med en giro nederst). Lov om gjeldsbrev (enhver signert avtale om lån ER et gjeldsbrev) http://www.lovdata.no/all/tl-19390217-001-001.html Lov om rente ved forsinket betaling http://www.lovdata.no/all/tl-19761217-100-0.html Når det gjelder fristene og innholdet i PURRINGEN er det inkassoloven som gjelder. Kommer det så langt at det må purres, kontakt et inkassobyrå slik at det blir gjort riktig og det er lett for dem å overta. Det er forøvrig inkassoloven som gjelder da: http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-026-004.html Merk at brevet han nå sender ut er et første krav, det bør være uten trusler, men en vennlig henstilling om at kravet må betales innen en satt frist. Denne bestemmer han selv, gjerne 10 dager. Det NESTE brevet - purringen - må inneholde at det er en purring på det første brevet med krav, og et varsel om at rettslig inndriving vil bli satt i verk (inkassolovens, jf § 10). Betalingsfristen må ha løpt ut og ny betalingsfrist SKAL være minst 14 dager senere. Hvis han setter i gang dette nå, bør han fortsette med det inntil det er sendt inkasso. Sender han brevet tirsdag (med dato 29.5.2007), bør betalingsfristen f.eks. være 5.6.2007. Hvis han da ikke har mottatt pengene et par dager etter dette på sin konto (det gjelder fra betalingen er gått fra hennes konto) velger han og kontakter et inkassobyrå slik at han kan sende ut brev/purring nr 2 ut med dato 11.6.2007 og med ny betalingsfristen være 25.6.2007 og med varsel om at kravet blir sendt til rettslig inkasso hos XX hvis det ikke er betalt innen fristen. Hvis pengene da ikke er mottatt sendes hele korrespondansen over til inkassobyrået. La alle brevene inneholde - når pengene ble lånt - hvor mye det var - når det skulle vær betalt - kopi av det signerte gjeldsbrevet - hvor mye rente som vil påløpe dersom fristene nå ikke blir overholdt. Han trenger ikke regne ut renten - det gjør inkassoselskapet hvis det kommer så langt. Han bør ikke sende dette som en nummerert faktura da det kan brukes mot han senere (krav til fakturasystem, regnskapsplikt, etc).
Respect Skrevet 26. mai 2007 #16 Skrevet 26. mai 2007 Jeg har nå spurt min kamerat, og avtalen er underskrevet av dem begge, og inneholder også dato og beløpet. Han har en kopi av den. Jeg tenker det er lurt å kontakte et inkassofirma før han gjør noe selv, slik at alt går riktig for seg. Har noen forslag til inkassobyrå som tar privatsaker?
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mai 2007 #17 Skrevet 26. mai 2007 Jeg har nå spurt min kamerat, og avtalen er underskrevet av dem begge, og inneholder også dato og beløpet. Han har en kopi av den. Jeg tenker det er lurt å kontakte et inkassofirma før han gjør noe selv, slik at alt går riktig for seg. Har noen forslag til inkassobyrå som tar privatsaker? Nei - jeg ville ringt rundt til de store: Lindorff, Creditrefom, Justita inkasso, f.eks. Jeg vet at noen advokater også gjør dette, men de vil nok ha betalt pr brev (noe han selvsagt får tilbake igjen for det må hun betale, men han må jo legge ut). Jeg ville unngått de små - noen av dem har ufine metoder og er ikke så nøye på reglementet.
Gjest TS Skrevet 29. mai 2007 #18 Skrevet 29. mai 2007 De fleste av firmaene du foreslo tar ikke oppdrag for privatpersoner. Har noen forslag til gode innkassofirmaer som gjør dette?
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mai 2007 #19 Skrevet 29. mai 2007 De fleste av firmaene du foreslo tar ikke oppdrag for privatpersoner. Har noen forslag til gode innkassofirmaer som gjør dette? Nå har jeg sjekket raskt med nettsidene til et par flere store og det ser ut som det er dårlig med de som tar private. Da er det eneste alternativet å kontakte en advokat. Men der må han jo betale selv (legge ut mer penger). Kanskje han skal kontakte namsmannen og høre hva de sier?
ceca Skrevet 24. juni 2007 #20 Skrevet 24. juni 2007 Vi er i en lignend sitasjon, og lurer på hvordan dette gikk. Hvem brukte vennen din for å få inn pengene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå