Gjest Chrizzy Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 (endret) Hvilke norske klassikere for barn vet du om? Endret 24. mai 2007 av Chrizzy
wok Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Knerten og Lillebror, og de andre bøkene til Anne Cath. Vestly Barnesanger og annet av Alf Prøysen Sangboka til Margrethe Munthe Kurt-bøkene til Erled Loe er kanskje blitt en klassiker, blir det hvertfall :-)Asbjørnsen og Moes eventyr Det var de jeg kom på i farta
skruf Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 Den lille larven aldri mett Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bærsjet på hans hode Alt av Astrid Lindgren Gjett hvor glad jeg er i deg Jeg er ikke søt Den vesle vampyren AnneCat Vestly sine bøker Mamma-Mø bøkene Gubben Pettersen og katten Findus
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Hvilke norske klassikere for barn vet du om? Har naturligvis sett Anne Kath. Vestlys utgivelser i bok og på film, men det som jeg husker er ingen norske: jeg husker kun alle de svenske: Madicken, Ronja Røverdatter, Pippi Langstrømpe, Karlsson på taket, Brødrene Løvehjerte, Emil i lønneberget, osv. De norske var rare og har ikke gjort inntrykk.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 Den lille larven aldri mettAMERIKANSK Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bærsjet på hans hode TYSK Alt av Astrid Lindgren SVENSK Gjett hvor glad jeg er i deg BRITISK Jeg er ikke søt BRITISK Den vesle vampyren TYSK AnneCat Vestly sine bøker Mamma-Mø bøkene SVENSK Gubben Pettersen og katten Findus SVENSK Av norsk barnelitteratur vil jeg nevne Thorbjørn Egner som en stor favoritt.
Gjest Matilda Skrevet 24. mai 2007 #6 Skrevet 24. mai 2007 Disse kommer jeg på: Anne-Cath. Vestly: Knerten, Mormor og de åtte ungene osv. Thorbjørn Egner: Hakkebakkeskogen, Karius og Baktus, Kardemommeby osv. Ole Lund Kirkegaard: Otto er et Neshorn og Gummi-Tarzan Alf Prøysen: Teskjekjerringa Kjell Aukrust: Flåklypa Føyer med Roald Dahl til listen (han er i det minste halvt norsk), og har skrevet klassikere som Heksene, Matilda, Charlie og den store sjokoladefabrikken osv.
Gjest Veronica Mars Skrevet 24. mai 2007 #7 Skrevet 24. mai 2007 Ole Lund Kirkegaard: Otto er et Neshorn og Gummi-Tarzan Han er dansk. Kommer ikke på noen som ikke har vært nevnt. Litt dårlig egentlig...
wind-up bird Skrevet 24. mai 2007 #8 Skrevet 24. mai 2007 Jeg satt og tenkte på "I morgentåkedalen" her om dagen (skrevet av Jon Deberitz). Kanskje ikke en klassiker slik som Egner, men jeg tror det er mange som husker denne boken likevel
Gjest Veronica Mars Skrevet 24. mai 2007 #9 Skrevet 24. mai 2007 Jo, forresten, diktene til Inger Hagerup. Og hvis man regner med større barn kan man vel ta med STOMPA-bøkene. Og Gunnar Staalesen, Ingvar Ambjørnsen og Jostein Gaarder har jo skrevet en del bra for barn/ungdom, men de er vel ikke klassikere ennå...
Gjest *Magica* Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 Og hvis man regner med større barn kan man vel ta med STOMPA-bøkene. De er engelske og skrevet av en Buckeridge. Inger Johanne-bøkene. Farvel, Rune Ruffen
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #11 Skrevet 24. mai 2007 Jeg satt og tenkte på "I morgentåkedalen" her om dagen (skrevet av Jon Deberitz). Kanskje ikke en klassiker slik som Egner, men jeg tror det er mange som husker denne boken likevel Det verste med den boka er at jeg ikke finner den NOE sted, hverken biblioteket eller butikkene! Er den ikke gitt ut i flere opplag? Jeg husker ikke annet enn at jeg likte tegningene veldig godt. Kommer ikke på flere klassikere enn de som er nevnt, eller forresten er vel flere av bøkene til Bringsvær/Bing og Thore Hansen klassikere. Også er det mange fine som er gitt ut etter at jeg ble stor, f eks er bøker illustrert av Akin Düzakin vel verdt en kikk.
Gjest Veronica Mars Skrevet 24. mai 2007 #12 Skrevet 24. mai 2007 De er engelske og skrevet av en Buckeridge. Tja, de er vel det da, selv om de ble skrevet om av Nils-Reinhardt Christensen.
Gjest Veronica Mars Skrevet 24. mai 2007 #13 Skrevet 24. mai 2007 Hva med Tamar og Trine-bøkene og Tørris-bøkene av Berit Brænne? Husker jeg fikk de av besteforeldrene mine da jeg var liten, LOL.
Gjest Matilda Skrevet 24. mai 2007 #14 Skrevet 24. mai 2007 Han er dansk. Kommer ikke på noen som ikke har vært nevnt. Litt dårlig egentlig... Det har du jammen helt rett i...
wind-up bird Skrevet 25. mai 2007 #15 Skrevet 25. mai 2007 Det verste med den boka er at jeg ikke finner den NOE sted, hverken biblioteket eller butikkene! Er den ikke gitt ut i flere opplag? Jeg husker ikke annet enn at jeg likte tegningene veldig godt. Kommer ikke på flere klassikere enn de som er nevnt, eller forresten er vel flere av bøkene til Bringsvær/Bing og Thore Hansen klassikere. Også er det mange fine som er gitt ut etter at jeg ble stor, f eks er bøker illustrert av Akin Düzakin vel verdt en kikk. Jeg søkte på nett, og på et annet forum var det noen som påstår at I morgentåkedalen skal utgies på nytt i høst? Er det noen som vet noe mer om det?
Badlands Skrevet 25. mai 2007 #16 Skrevet 25. mai 2007 Ruffen Ruffen tenkte eg òg å nemne! Eg såg ei Ruffen-bok i bokhandelen nyleg og vart så glad - glad for at barn i dag òg tydelegvis leser slikt!
MsRP Skrevet 25. mai 2007 #17 Skrevet 25. mai 2007 De er engelske og skrevet av en Buckeridge. Inger Johanne-bøkene. Farvel, Rune Ruffen Å, jeg husker den fra da jeg var liten! Det var den tristeste, tristeste boka jeg visste om.... Jeg blir nesten litt trist bare jeg tenker på den, jeg...
Gjest blåkopi Skrevet 25. mai 2007 #18 Skrevet 25. mai 2007 i morgentåkedalen og ruffen, fantastiske bøker!
Daria Skrevet 25. mai 2007 #19 Skrevet 25. mai 2007 Evi Bøgenæs Hans Aanerud: Sidsel Sidserk Aimee Sommerfeldt: Veien til Agra Av nyere bøker nærmer vel viking-serien til Toril Thorstad Hauger seg klassiker-status.
Gjest blåkopi Skrevet 25. mai 2007 #20 Skrevet 25. mai 2007 mathilda-bøkene til philip newth var forresten stor stas!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå