Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Jeg skal flytte inn med kjærsten min i hans leilighet nå til sommeren. Jeg har vært student i 3 år nå, og har derfor ikke råd til å kjøpe meg inn i leiligheten hans med det første. Jeg tviler nok også på at jeg får noe særlig i lån til eventuelt å kjøpe en større leilighet sammen. Så derfor blir det jo slik at jeg bor hos han, og heller betaler litt strøm pluss all mat for oss begge (dette har vi blitt enige om siden jeg skal jobbe deltid i sommer og ikke kommer til å ha spesielt mye penger, mens han jobber fullt og tjener over en halv mill i året). Synes dere det høres snyltete ut fra min side? Eller virker det som en grei ordning med tanke på omstendighetene?Det skal sies at han har en jobb som gjør at han er borte to uker om gangen og er hjemme i 4. Dermed blir det jo jeg som er der alene store deler av tiden, og betaler da selvsagt all maten min selv også. Men burde jeg ha betalt litt i husleie i tillegg?Han har utgifter på rundt 8000 i mnd, for å betale ned leiligheten. Det blir jo på en måte litt feil også hvis jeg skal betale ned på hans leilighet , og ikke sitte igjen med noe som helst av verdistigning osv. Eller? I tillegg lurer jeg på hvor mye jeg kan gjøre i leiligheten hans, av forandringer, interiør og slikt. Det er en ganske stor, ny leilighet med stort potensial. Og jeg ser hele tiden ting jeg kunne tenkt meg å gjort der, eller forandret på. For eksempel å få opp litt fine bilder i stua, planter og møbler og slikt. Han har ikke gjort så mye der enda, har kun de viktigste møblene som sofa, bord, stoler, tv og ei hylle. Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpt litt flere ting og fått det litt mere trivelig der. Men er det egentlig noe jeg har rett til, da jeg bare bor der sammen med han, og det er han som eier hele leiligheten alene? Jeg føler da at jeg må få bidra til å sette mitt preg der jeg og, i og med at jeg skal jo bo der vel så mye, og mer, enn han. Det sier han og, men jeg vil ikke bare buse på med meg og mitt heller liksom. Hva synes dere?
Mischa Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Hvis han vil at du skal flytte inn og er enig i avtalen deres om hvordan utgiftene skal fordeles mellom dere to så ser ikke jeg noe problem med det. Jeg skal flytte inn med kjæresten min i sommer og da jeg er/var student og har deltidsjobb mens han har fulltidsjobb, så har han tilbydt seg å betale husleien til jeg får meg fast jobb.. og jeg skal betale litt mat og andre utgifter. Jeg tror ikke jeg ville gjort så mange forandringer uten hans tillatelse.. Det er tross alt hans leilighet (sånn jeg forstod det), så tror ikke du bør henge opp noe som helst uten at han sier seg enig.. Jeg hadde blitt kjempesint om jeg hadde kommet tilbake til min leilighet og oppdaget at kjæresten min hadde hengt opp bilder han selv hadde valgt ut og flyttet rundt på ting uten "min tillatelse" ..
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 nei, jeg ville jo selvfølgelig ikke gjort det uten å snakke med han først. Iallfall ikke noen store forandringer. Men synes du ikke jeg burde ha mitt å si også, når jeg tross alt skal bo der sammen med han. Det er jo ting jeg vil ha rundt meg som gjør att jeg trives og, jeg liker å ha det litt koselig rundt meg med litt bilder og ting og slikt. Og selv om jeg ikke har råd til å kjøpe meg inn i leiligheten hans, så bor jeg der jo like gullt. La oss si at jeg leide min egen plass, da kunne jeg jo ha innredet akkurat som jeg ville. Så det burde jo gjelde for en viss grad i leiligheta `vår` også. Jeg tror aldri at jeg kommer til å føle meg helt hjemme der hvis jeg ikke får gjøre leiligheta litt `min` også...
Mini_me Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Dersom du skal bo der, må dere vel se på det som deres leilighet, selv om det faktisk er han som eier leiligheten. Jeg mener ikke at du skal kaste ut alt han har av møbler, men det må da være lov å sette sitt preg på leiligheten også. Spør om det er noe spesielt han ikke ønsker å forandre, og at du kommer til å pynte litt slik at du også føler at det er ditt hjem.... Er ham som menn flest tror jeg ikke han kommer til å ha noe imot det..
Gjest Pet Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 Dersom du skal bo der, må dere vel se på det som deres leilighet, selv om det faktisk er han som eier leiligheten. Jeg mener ikke at du skal kaste ut alt han har av møbler, men det må da være lov å sette sitt preg på leiligheten også. Spør om det er noe spesielt han ikke ønsker å forandre, og at du kommer til å pynte litt slik at du også føler at det er ditt hjem.... Er ham som menn flest tror jeg ikke han kommer til å ha noe imot det.. Helt enig! Du kan jo bare spørre ham for høflighets skyld om det er greit at du henger opp noen bilder, kjøper nye gardiner osv. Han kommer sikkert til å synes det er kjempekoselig, bare du ikke overdriver eller har en ultrafeminin stil og lager en rosa kosehule full av rysjer og søte pynteting ut av leiligheten.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #6 Skrevet 24. mai 2007 Er ham som menn flest tror jeg ikke han kommer til å ha noe imot det.. Ikke enig. Det er uten tvil hans leilighet og du er direkte frekk hvis du henger opp ting eller endrer uten hans tillatelse! Det handler om respekt for andre. Selv om han er mann.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #7 Skrevet 24. mai 2007 Hvor lenge har han bodd der selv, er han veldig "rotfast" der? Og bor han alene, eller er det barn i bildet og?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #8 Skrevet 24. mai 2007 hei..ts her. han har bare bodd der i litt over et halvt år da, og har vært mye på farten disse månedene, så han har vel ikke kommet HELT i stand. Dessuten tror jeg faktisk at han har ventet litt med det til jeg kommer dit, for han vi har planlagt lenge at jeg skal flytte ned hos han. Så håper da at jeg kan fikse litt der med mine ting og sånt:) han har ingen barn nei, ikke jeg heller..vi er begge i begynnelsen/midten av 20-årene så..
Liskat Skrevet 24. mai 2007 #9 Skrevet 24. mai 2007 Det som er vanlig i min omgangskrets er at par som flytter sammen tar innredningen sammen og blir enige om hvordan det skal se ut. Flere og flere gutter blir bevisste på hvordan de vil hjemmet skal se ut, pluss at hvis du tar han med på planleggingen så viser du respekt. Og siden du ikke er medeier, så har du egentlig ikke så mye du skulle sagt, men det avhenger litt av hvilken avtale dere har dere imellom. Det er helt klart at du bør få inn litt av deg, men det mest naturlige (og som fører til minst mulig krangel) er at man gjør slike ting sammen slik at begge blir (mest mulig) fornøyd. Jeg ville i alle fall IKKE blitt glad om en kjæreste flyttet inn i MITT hjem og gjorde endringer uten å forhøre seg om hva jeg syntes om det.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 men det blir jo VÅRT hjem da, selv om det er HANS leilighet. Og det er ikke snakk om at jeg skal overkjøre ham totalt eller noe sånt, men jeg mener om jeg burde ha like mye å si i forhold til hva vi skal kjøpe av bilder og slikt som han. Hvis vi begge skal betale for slike ting, så er det vel naturlig at jeg har like mye å si vel?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #11 Skrevet 24. mai 2007 Det virker som en grei ordning så lenge dere er enige om det. Ei tidligere venninne av meg hadde det omtrent slik da hun flyttet inn med samboeren i hans leilighet; hun var fattig student, han tjente godt og eide leiligheten. Der gjorde de det såvidt jeg vet slik at hun betalte litt husleie (halparten av fellesutgifter e.l) og at de delte på å handle mat. Det fungerte bra for dem. Å gjøre ting i leiligheten må dere bli enige om begge to. Husk at dersom du er med på å pusse opp og dermed øker verdien på leiligheten bør du vel få din del av dette ved et evt salg, eller når du kjøper deg inn (altså tilsvarende verdiøkningen pga arbeidet du har gjort, ikke alt overskudd tilsammen selvsagt)
Liskat Skrevet 24. mai 2007 #12 Skrevet 24. mai 2007 Deres hjem, ja, og siden han eier sier det seg selv at han skal være enig i endringene. For min del ville det vært naturlig, i alle fall, at man ikke gjorde noen endringer uten å ha diskutert den spesifikke endringen først. Men dette er vel strengt tatt noe dere bør bli enige om sammen? Altså hvor mye du kan gjøre av endringen uten å rådføre deg med han? Og husk å dokumentere hvor mye du betaler inn på endringer som øker verdien av leiligheten.
mamma_mia Skrevet 24. mai 2007 #13 Skrevet 24. mai 2007 Selv om det er han som eier leiligheten, skal jo begge to bo der og føle seg hjemme.. Synes absolutt du også bør få være med å bestemme litt hvordan dere skal ha det.. og da mener jeg ikke å bytte ut møbler og slikt (om ikke han er enig da), men klart du må få lov å ha litt egen pynt/bilder og slikt.. Dere skal da tross alt leve sammen. Dere kan jo finne en stil som begge to liker.. Har venninner som har flyttet inn til kjæresten på denne måten, og det har ikke gått lenge før de også har satt preg på interiøret.. Men da har selvsagt kjæresten vært enig. Han vil vel også at du skal føle deg hjemme der?
Mischa Skrevet 24. mai 2007 #14 Skrevet 24. mai 2007 (endret) TS: Jeg hørtes nok litt krass ut da jeg svarte på innlegget ditt. Det var ikke ment som at du absolutt ikke kunne kjøpe inn ting til leiligheten.. Kjæresten din har sikkert ingenting i mot det, kanskje han blir glad, ettersom han sjeldent er hjemme og har mulighet til å komme på plass. Men så lenge du hører med han først så viser du respekt ovenfor han og hans eiendeler (leiligheten) så tror jeg det går bra jeg Det er klart du også skal trives i leiligheten.. det er han nok enig i også Lykke til da! Endret 24. mai 2007 av Mischa
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 24. mai 2007 #15 Skrevet 24. mai 2007 Jeg synes det er litt rart at du ikke betaler husleie ja. Det har du vel gjort tidligere? Du kan jo betale en rimelig husleie til han, og hvis (når) du kjøper deg inn i leiligheten så regner dere hvor stor andel av husleien din har gått med til avdrag av lånet og renter. Nokså omstendig å regne på siden dere må vite hvor stor andel han betaler av lån/avdrag hvert år, men det blir nokså rettferdig. Og på denne måten så blir ikke du en snylter på hans leilighet, og han får ikke nedbetalt lånet uten at du sitter igjen med noe. Så kan dere heller dele på matutgiftene. OG, hvis du er med på å betale for herligheten, så blir det mer deres hjem..ikke hans.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #16 Skrevet 24. mai 2007 Snakker ikke folk om ting lengre? Når vi var i denne situasjonen snakket vi om dette og kom fram til en ordning som passet oss. Verre trenger det faktisk ikke å være...
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #17 Skrevet 24. mai 2007 Jeg har flyttet inn hos sambo (nå da) i oktober i fjor og jeg betaler kun internett og mat for oss ettersom strøm, vann o.s.v inngår i husleie.. Når det gjelder innredning har jeg nok gjort noen forandringer selv om han ikke har vist om det. Jeg har flyttet litt på f.eks enga for og få bedre plass, som han likte bedre såklart.. Jeg har kjøpt noen planet + jeg ga han jo katter som han ville ha til jul så der var det jo en del ting som fulgte med..
Eliza Doalot Skrevet 24. mai 2007 #18 Skrevet 24. mai 2007 Snakker ikke folk om ting lengre? Når vi var i denne situasjonen snakket vi om dette og kom fram til en ordning som passet oss. Verre trenger det faktisk ikke å være... Jeg er enig i dette, jeg. Dere må bli enige om hvordan dere vil ha det, både økonomisk og praktisk. Personlig ville ikke jeg flyttet inn til en som ikke lot meg sette mitt preg på leiligheten, men jeg hadde heller ikke likt dersom en ny samboer forandret alt uten mitt samtykke. Men igjen, litt kommunikasjon pleier å løse det meste.
Buster Skrevet 24. mai 2007 #19 Skrevet 24. mai 2007 Nei ikke noe snylteri her så lenge dere begge er enige om dette og har laget en avtale. Nå er det jo ikke mulig for deg å betale noe mer heller da du ikke har inntekt til dette heller, så sett ut i fra det skal du heller glede deg over at du har funnet deg en som vil dele litt med deg. Finnes nok av dem som hadde stått på sitt og krevd at du skulle betalt mer selv om du ikke egentlig hadde muligheten, så vær glad for dette. Nei sørg heller bare for at du gjør din del av huslige syssler slik at det ikke blir en greie med slike ting. Lykke til
Gjest Frysepulver Skrevet 24. mai 2007 #20 Skrevet 24. mai 2007 Jeg skal flytte inn med kjærsten min i hans leilighet nå til sommeren. Jeg har vært student i 3 år nå, og har derfor ikke råd til å kjøpe meg inn i leiligheten hans med det første. Jeg tviler nok også på at jeg får noe særlig i lån til eventuelt å kjøpe en større leilighet sammen. Så derfor blir det jo slik at jeg bor hos han, og heller betaler litt strøm pluss all mat for oss begge (dette har vi blitt enige om siden jeg skal jobbe deltid i sommer og ikke kommer til å ha spesielt mye penger, mens han jobber fullt og tjener over en halv mill i året). Synes dere det høres snyltete ut fra min side? Eller virker det som en grei ordning med tanke på omstendighetene?Det skal sies at han har en jobb som gjør at han er borte to uker om gangen og er hjemme i 4. Dermed blir det jo jeg som er der alene store deler av tiden, og betaler da selvsagt all maten min selv også. Men burde jeg ha betalt litt i husleie i tillegg?Han har utgifter på rundt 8000 i mnd, for å betale ned leiligheten. Det blir jo på en måte litt feil også hvis jeg skal betale ned på hans leilighet , og ikke sitte igjen med noe som helst av verdistigning osv. Eller? I tillegg lurer jeg på hvor mye jeg kan gjøre i leiligheten hans, av forandringer, interiør og slikt. Det er en ganske stor, ny leilighet med stort potensial. Og jeg ser hele tiden ting jeg kunne tenkt meg å gjort der, eller forandret på. For eksempel å få opp litt fine bilder i stua, planter og møbler og slikt. Han har ikke gjort så mye der enda, har kun de viktigste møblene som sofa, bord, stoler, tv og ei hylle. Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpt litt flere ting og fått det litt mere trivelig der. Men er det egentlig noe jeg har rett til, da jeg bare bor der sammen med han, og det er han som eier hele leiligheten alene? Jeg føler da at jeg må få bidra til å sette mitt preg der jeg og, i og med at jeg skal jo bo der vel så mye, og mer, enn han. Det sier han og, men jeg vil ikke bare buse på med meg og mitt heller liksom. Hva synes dere? Det er jo det man gjør som leietaker - noe som hadde vært alternativet ditt dersom du ikke flyttet inn hos han. Jeg ville tilbud meg å betale husleie eller andre utgifter som avgifter, strøm osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå