*Emma* Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Da jeg kjøpte kjolen min (Maggie Sottero) sa de i butikken at den kunne vaskes på ullprogram i maskinen og ikke trengte å renses. Nå lurer jeg litt på om jeg skal ta sjansen selvom jeg er bittelitt redd den skal gå istykker. Hadde vært deilig å spare de pengene det koster å rense og den må gjøres noe med for den er skikkelig møkkete.... Noen som har tatt sin i maskin? Gikk det bra?
Wildy Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 Nah... skeptisk... Tror jeg heller hadde skylt den svært forsiktig i lunkent vann i et badekar.
kathrine79 Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Tror ikke butikken ville turt å si det om det er risiko for at den blir ødlagt. Kan du ikke ringe og få det bekreftet en gang til? Hvis det ikke går bra må jo de ta skylda. Tror ullprogram med Milo er mer skånsomt enn håndvask, for jeg innbiller meg at det blir mere strekking av tøyet ved håndvask. Det er jo viktig å få skylt skikkelig også.
Wildy Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 Og derfor ville jeg ha gjort det i et badekar, hvor kjolen kan legges mest mulig ut og man jobber med en del i gangen, uten å måtte snu og vende på kjolen. ullvaskprogrammene er skånsomme, men ser for meg at på en kjole er det gjerne både tynne blonder og perlepynt, noe som gjerne egner seg dårlig i maskin.
Gjest HB Skrevet 24. mai 2007 #6 Skrevet 24. mai 2007 Det bør vel ha noe å si om det er perler og slikt på kjolen som kan falle av, om det er spiler i livet som kan knekke og om kjolen er foret med ulike stoff slik at den kan kryme ulikt e.l. Får du i det hele tatt plass til kjolen i vaskemaskinen? Hva har du tenkt å gjøre med kjolen etterpå? Selge den eller bare ta vare på den for nostalgien? Skal den selges tror jeg at jeg ville spandert på å få gjort det skikkelig. Hilsen Lille meg
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 24. mai 2007 #7 Skrevet 24. mai 2007 Jeg tror aldri jeg hadde turt det Synes det høres litt rart ut at dem sa det i butikken, jeg... Du kunne jo ringt en annen butikk som selger MS og høre om de mener det samme?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #8 Skrevet 24. mai 2007 Jeg har ikke prøvd, men har også hørt dette rådet før.
*Emma* Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 24. mai 2007 Jeg vil ikke ringe butikken igjen for jeg krangla med hun sure og totalt "uinterresert i service" dama sist jeg snakket med henne. Hun lover i hytt og pine men holder ikke noe av det. Kjolen har spiler inni og mange lag med stoff/tyll - samt påsydde blomster og "krystaller"...jeg er veldig skeptisk samtidig hadde det vært veldig kjekt å bare få det gjort. Vet ikke om jeg får plass nei - jeg har ikke prøvd enda. Planen er å selge den...tror jeg...men hvis jeg ikke får solgt den er det kjipt å koste på den mere.....
Noodle Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 Jeg hadde aldri tatt sjansen på det, det er bedre å koste på renseriutgifter enn å risikere at kjolen blir ødelagt.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #11 Skrevet 24. mai 2007 Jeg vil ikke ringe butikken igjen for jeg krangla med hun sure og totalt "uinterresert i service" dama sist jeg snakket med henne. Hun lover i hytt og pine men holder ikke noe av det. Kjolen har spiler inni og mange lag med stoff/tyll - samt påsydde blomster og "krystaller"...jeg er veldig skeptisk samtidig hadde det vært veldig kjekt å bare få det gjort. Vet ikke om jeg får plass nei - jeg har ikke prøvd enda. Planen er å selge den...tror jeg...men hvis jeg ikke får solgt den er det kjipt å koste på den mere..... Jeg solgte min litt billigere mot at kjøper renset den selv...Gadd ikke å rense den for at den skulle bli prøvd av mange og kanskje blitt stygg igjen.
Karamell Skrevet 24. mai 2007 #12 Skrevet 24. mai 2007 Jeg tror jeg ville sendt den på rensriet ja. Sjansen er stor for at de også kommer til å sende den i vaskemaskinen, for det gjør de med alt som kan sendes i vanlig maskin, men da tar i alle fall de på seg ansvaret om det går galt. Og om du ikke får solgt den, ville du da tatt vare på en skikkelig skitten brudekjole? Det er vel best å få den ren så fort som mulig før skitten har satt seg skikkelig? Jeg ser også for meg at ikke alle flekkene forsvinner i vanlig vask.. Det tror jeg i alle fall ikke det ville gjort med min...
*Emma* Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 24. mai 2007 Om jeg ville tatt vare på den skitten...hmmm...den ligger nåskitten på loftet nå da...så kanskje ja. Den har ikke flekker -det er bare "støv" fra tørr asfalt/heller etter at jeg dro den langs bakken... Hmmm nei jeg får tenke litt mere på det...
Snippa Skrevet 24. mai 2007 #14 Skrevet 24. mai 2007 Kan du ikke se om du får noen respons på annonse først? Så kan du avtale med en evt kjøper om du eller kjøper skal bekoste rensing? Det er uhorvelig mange kjoler ute til salgs, og folk har god råd, så det er slett ikke sikkert du får solgt den i det hele tatt.
Kykkelikokos Skrevet 25. mai 2007 #15 Skrevet 25. mai 2007 Jeg vet at det har blitt sagt om noen brudekjoler at de IKKE skal renses, at det er mer skånsomt med ull/silke-program på vaskemaskinen. Kanskje du kan ringe til en annen MS-forhandler og høre hva de mener?
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #16 Skrevet 25. mai 2007 Kan du ikke se om du får noen respons på annonse først? Så kan du avtale med en evt kjøper om du eller kjøper skal bekoste rensing? Det er uhorvelig mange kjoler ute til salgs, og folk har god råd, så det er slett ikke sikkert du får solgt den i det hele tatt. Dersom man ikke renser kjolen med en gang så vil den gulne av kroppsvæsker, parfyme, krem osv. Jeg ville i allefall aldri kjøpt en kjole som ikke ble renset så fort som mulig etter bruk. Så Emma, jeg ville renset kjolen snarest dersom du håper på å få solgt den!?
Gjest Rosin Skrevet 26. mai 2007 #17 Skrevet 26. mai 2007 Hvilke tekstiler er de i kjolen? Er de syntetiske? Svært mange plagg er undermerket med tanke på vaskeanvisning. Jeg skjønner imidlertid at du stusser hvis det var en dyr kjole. Jeg vasker mye i maskin; silke, bundadsskjorte, selskapsskjoler i polyestersateng som egentlig ikke skal kunne vaskes. Jeg har endatil vasket semsket skinnjakke i maskin. Jeg har aldri ødelagt noen plagg med maskinvask.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mai 2007 #18 Skrevet 26. mai 2007 Jeg vil ikke ringe butikken igjen for jeg krangla med hun sure og totalt "uinterresert i service" dama sist jeg snakket med henne. Hun lover i hytt og pine men holder ikke noe av det. Kjolen har spiler inni og mange lag med stoff/tyll - samt påsydde blomster og "krystaller"...jeg er veldig skeptisk samtidig hadde det vært veldig kjekt å bare få det gjort. Vet ikke om jeg får plass nei - jeg har ikke prøvd enda. Planen er å selge den...tror jeg...men hvis jeg ikke får solgt den er det kjipt å koste på den mere..... Med spiler og påsydde blomster og mange lag med stoff og tyll hadde denne kjolen gått til renseriet, uten tvil. Den skal tross alt strykes skikkelig også etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2007 #19 Skrevet 26. mai 2007 Dersom man ikke renser kjolen med en gang så vil den gulne av kroppsvæsker, parfyme, krem osv. Jeg ville i allefall aldri kjøpt en kjole som ikke ble renset så fort som mulig etter bruk. Så Emma, jeg ville renset kjolen snarest dersom du håper på å få solgt den!? Jeg solgte min 6 måneder etter bryllupet, urenset og den var ikke gulnet i det hele tatt.
Kykkelikokos Skrevet 26. mai 2007 #20 Skrevet 26. mai 2007 Man stryker ikke kjoler, man damper dem. Rens kan være "hardere" behandling for brudekjoler enn silkevask. Hvis det er mye pynt må man uansett sprette dette av før vask.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå