Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Holder på å starte opp et nettfirma, og det er en del å sette seg inn i. Så før jeg igjen enten bruker 3-4 dager å på finne et svar, eller kontakter regnskapsfører spør jeg her Om jeg bestiller importerer varer for rundt 1000 kr, så skal de fortolles og moms betales på samme måte som en privatperson i første omgang. Men om jeg har forstått det rett så vil de pengene bli refundert etter en stund. Stemmer dette? Det jeg har funnet på bedin er følgende: “Import Det skal beregnes merverdiavgift ved innførsel av varer til landet. Det er tollvesenet som krever inn merverdiavgift ved innførselen. For mva-registrerte næringsdrivende er mva som beregnes ved innførselen, fradragsberettiget inngående mva.” Spørsmålet blir da som følger: Fra tollappen kommer i posten, og til pakken er på lager: Hvordan går jeg frem? Har som sagt regnskapsfører som jeg antar tar seg av dette, hva skal sendes til han?
Heidi26 Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Først og fremst må du ha fradragsrett for mva. Dvs at du må ha omsatt for over 50000 kr i året og registrert deg hos fylkesskattekontoret. Dersom du ikke har gjort dette har du ingen fradragsrett. Om du har krav på fradrag trenger regnskapsføreren din kvitteringen som viser hva du har betalt i merverdiavgift.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 Aha. Det forklarte mye. Da behøver jeg ikke tenke på det før om en stund Men når (eller rettere sagt om) den tid kommer så er det den kvitteringen som blir utlevert på posten som skal sendes til regnskapsfører? Skal nok uansett innom han lenge før den tid, men greit å vite
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå