Gå til innhold

Valg av forlover,

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Valg av forlover er ikke så enkelt som jeg trodde.

Det står mellom 5 stykker.

Alternativ 1: Ble kjent på midten av 90 tallet. Hun var min kursleder og senere ble min venninne. Noe eldre en meg.

Alternativ 2: Ble kjent på slutten av 90 tallet. Arbeidskollega og venninne. Noe eldre en meg.

Alternativ 3: Ble kjent på begynnelsen av 90 tallet. Skolevenninner i 2 år, noe kontakt i ettertid.

Alternativ 4: Ble kjent på begynnelsen av 90 tallet. Skolevenninner i 1 år, noe kontakt i ettertid.

Alternativ 5: Ble kjent på midten av 90 tallet. Gikk på skolen i lag på kveldstid. Noe kontakt i ettertid.

Jeg har ikke kontakt med noen av mine barndomsvenninner. Min eneste søster i uaktuell som forlover.

Alternativ 1 og 2 kjenner hverandre. Og alternativ 3 og 4 kjenner hverandre.

Synes dette er vanskelig. Hva om den første jeg spør sier nei. Må jeg da allikevel invitere henne til bryllupet? Hun forventer sikkert å bli invitert som gjest uansett. Vi har ikke tenkt å ha noen andre gjester en familien og slekten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt den jeg så for meg at jeg kom til å ha mest kontakt med i fremtiden. Hvis hun første sier nei, vil hun nok forvente å bli invitert likevel.. men du kan jo på forhånd informere at det kun familie/slekt som blir invitert - før du spør henne om å være forlover.

Skrevet

Hmmmm... Kriteriene for valg av forlover er ulikt fra person til person. Noen vil ha noen som har stått dem nær gjennom mange år. Andre sin nåværende beste veninne. Andre har ingen som står dem SÅ nær. Bare flere "gode veninner".

Du må selvsagt kjenne på egen magefølelse, men ut fra det du beskriver har du fem "jevngode" veninner hvor ingen skiller seg ut som den "spesielle". Når du i tillegg kun skal invitere slekt, og ingen av disse fem er selsagte gjester i bryllupet hvis de ikke er forlovere, ville JEG helt klart valgt en fra slekta. Hvem av disse er deg nærmest? Søster, kusine etc?

Skrevet
Jeg ville valgt den jeg så for meg at jeg kom til å ha mest kontakt med i fremtiden. Hvis hun første sier nei, vil hun nok forvente å bli invitert likevel.. men du kan jo på forhånd informere at det kun familie/slekt som blir invitert - før du spør henne om å være forlover.

*nikker*

Men, du må nesten gå etter egen magefølelse, og gjøre det du selv til syvende og sist føler deg mest komfortabel med.

(Jeg har forøvrig min kusine. Jeg var først helt i villrede om hvem jeg skulle vlge, men dess mer jeg tenkte på det, så fremsto hun som en naturlig kandidat, og utfra hennes reaksjon da jeg spurte, så kunne jeg nok ikke gjort et bedre valg :) )

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har kun ei søster, og hun er helt uaktuell som forlover.

Av kusiner så har jeg like mye kontakt med alle. Og alle bor i nærmiljøet.

Magefølelsen sier alternativ 4. Men er redd da for at alternativ 3 skal bli skuffet.

Alternativ 5 kjenner ingen av dem.

Alternativ 1 og 2 kjenner ikke de 3 andre.

Jeg må tenke litt mer. Spørre samboeren om råd. Kanskje ringe alle 5 alternative og hører hvordan samtalen utarter seg. Om samtalen er som før.

Gjest Pesto
Skrevet

Dette er ikke lett. Jeg er i begynnelsen av denne prosessen selv og sliter litt med valget. Men jeg tror at man også må tenke litt på hvilken funksjon de har i bryllupet. Jeg har tenkt på at personen må få meg til å slappe av og ikke få hetta hvis vi har glemt noe eller noe uventet skjer. Jeg må kunne stole på personen så hun får med seg det hun skal, da forsvant det et par kandidater fort hos meg.. :forvirret: Men det er kjedelig å måtte velge mellom noen som i utgangspunktet ser ganske like ut. Hvordan forklarer man for en at man har valgt en annen liksom.. ikke lett.

Gjest Piper
Skrevet (endret)
Jeg har kun ei søster, og hun er helt uaktuell som forlover.

Av kusiner så har jeg like mye kontakt med alle. Og alle bor i nærmiljøet.

Magefølelsen sier alternativ 4. Men er redd da for at alternativ 3 skal bli skuffet.

Alternativ 5 kjenner ingen av dem.

Alternativ 1 og 2 kjenner ikke de 3 andre.

Jeg må tenke litt mer. Spørre samboeren om råd. Kanskje ringe alle 5 alternative og hører hvordan samtalen utarter seg. Om samtalen er som før.

Vet du ikke nå hvordan samtale er, forstår jeg ikke hvorfor du ønsker noen av de som forlover. Da ville ejg heller valgt en av kusinene dine, selv om du har like god kontakt med alle sammen. Det er bare til å si at du trakk mellom de alle sammen, siden det var umulig å velge en av de.

Men jeg ville ikke valgt en forlover, som ikke sto meg nær. Og siden du må ringe alle fem for å finne ut hvordan samtalen er, er det ingen av de som står deg nær etter min mening.

Endret av Piper
Gjest Gjest
Skrevet
Vet du ikke nå hvordan samtale er, forstår jeg ikke hvorfor du ønsker noen av de som forlover. Da ville ejg heller valgt en av kusinene dine, selv om du har like god kontakt med alle sammen. Det er bare til å si at du trakk mellom de alle sammen, siden det var umulig å velge en av de.

Men jeg ville ikke valgt en forlover, som ikke sto meg nær. Og siden du må ringe alle fem for å finne ut hvordan samtalen er, er det ingen av de som står deg nær etter min mening.

Når vi inviterer slekt til bryllupet, er ikke søskenbarn invitert, kun tanter og onkler. Det hadde blitt så utrolig mange, dersom vi skulle ha invitert søskenbarn på begge sider. Derfor føler jeg at å velge ei kusine som forlover, blir feil.

Alle de 5 alternativene er like gode venninner av meg. Grunn til at jeg tenkte jeg kunne ringe dem, var for å høre litt hvordan tonen er og om vi fortsatt står hverandre like nært. 3 av alternativene bor i nærheten.

Jeg har ikke ringt noen enda og kommer nok ikke til å gjøre det. Jeg må nok kjenne påmagefølelsene.

Dette var ikke lett. Jeg som trodde å velge forlover, var det letteste av alt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville tenkt litt over om personen er troende til å like å være forlover, jeg, avhengig av hva du kommer til å gi henne av oppgaver. Selv hadde jeg ikke blitt fornærmet uansett hvem av mine nærmeste venninner som hadde valgt en annen enn meg som forlover, av den grunn at jeg egentlig ikke er spesielt interessert i oppgaven. Vil heller at de skal velge en de føler de kan være på bølgelengde med i forbindelse med bryllupsplanleggingen, enn at de velger meg som de forhåpentligvis er ganske nær i endel andre sammenhenger.

Men for all del, jeg ville også følt meg beæret over å bli spurt om å være forlover, og gått inn for oppgaven så godt jeg kunne. Resonnementet ovenfor gjelder mer kriteriene for å velge "rett person" til oppgaven.

Jeg tenker i hvert fall at jeg som venninne ikke ville blitt fornærmet om noen velger andre enn meg, selv om man er nære venner.

• 4 måneder senere...
Skrevet
Når vi inviterer slekt til bryllupet, er ikke søskenbarn invitert, kun tanter og onkler. Det hadde blitt så utrolig mange, dersom vi skulle ha invitert søskenbarn på begge sider. Derfor føler jeg at å velge ei kusine som forlover, blir feil.

Alle de 5 alternativene er like gode venninner av meg. Grunn til at jeg tenkte jeg kunne ringe dem, var for å høre litt hvordan tonen er og om vi fortsatt står hverandre like nært. 3 av alternativene bor i nærheten.

Jeg har ikke ringt noen enda og kommer nok ikke til å gjøre det. Jeg må nok kjenne påmagefølelsene.

Dette var ikke lett. Jeg som trodde å velge forlover, var det letteste av alt.

kan være en fordel og ha forlover i nærheten absolutt. i hvertfall hvis du vil ha litt hjelp til planlegging, litt praktiske ting, og kanskje se på kjole?

Skrevet

også en "gammel" tråd, så forhåpentligvis er problemet løst.

Forholder man seg til det som ligger på første side og til dels andre, slipper man å svare på gamle tråder. ;)

Skrevet

Det ble alternativ 4.

Jeg inviterte henne og familien på middag. Spurte vedkommende og fikk JA med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...