Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nye manns sønn på snart fem år koser seg med en tåteflaske med varm melk før sengetid. Jeg, som selv har større barn, har kommet med helt klare hint om at det er på tide med en avvenning. Hans far er ikke uenig, men barnets mor stiller seg helt uforstående og lurer på hva som er så galt med at en liten gutt på fem år koser seg med en flaske melk på kvelden.

Jeg er åpen, og vil gjerne ha noen tilbakemeldinger på hvorfor man som forelder bør ta bøygen med avvenning, eventuelt om dette like gjerne kan "gå over av seg selv".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke helt sunt å drive å sutte på melk i lengre løp. Det beste for tenna er å drikke vann. I tillegg så er det vel også noe med tannstillingen som kan bli ødelagt av for mye sutting på "sutt".

Jeg tror ikke dette kommer til å gå over helt av seg selv uten noe videre rabalder (f.eks når han blir eldre og klassekamerater får nyss i at han har tåteflaske..). men samtidig så er det vel opp til mor og far å avgjøre hva som kan gjøres. Du kan bare snakke med far og komme med dine synspunkter.

Skrevet

Tannstilling er absolutt et poeng. Og tannhelse. Drikker han melk på kvelden må tennene pusses før han legger seg til å sove.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det vanskelig å akseptere at det er sønnens mor og far som faktisk bestemmer?

I dette tilfellet her høres faren ut som en dott (som de alltid er), som ikke har egne meninger om barnas vaner, de overlater alt til moren og trekker selv passivt på skuldrene.

I og med at faren ikke har egne meninger, er det sønnenes mor som bestemmer. Det blir vel å blande seg veldig inn dersom du skal endre på ting.

Skrevet

Kanskje moren ammer han ennå, og ikke vil slutte med det?

(ok, jeg er kg-skadet)

Nei, dere må jo bli enige alle sammen, for det går jo ikke at dere avvenner og moren ikke gjør det. Tannstilling og tannhelse er veldig gode argumenter.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke bra for tennene og jo lenger et barn bruker flaske, jo vanskeligere blir det å avvenne. Foreldre gjør en stor bjørnetjeneste.

Min sønn sluttet med flaske da han var litt over ett år. Da syns jeg det var virkelig på tide å slutte. Han kunne drikke med kopp, og da er flaske unødvendig. Selv drakk jeg fra flasken til jeg var over 4 år. Når jeg ser tilbake så var det et helvette å glemme flasken. Vi handlet og jeg hylte etter ny. Pluss at første gang jeg var hos tannlege etter skolestart, så måtte jeg trekke fortannen min som hadde et stort brunt hull pga flasken.

Flasken er til barn som ikke klarer å holde kopp, thats it.

Skrevet
Er det vanskelig å akseptere at det er sønnens mor og far som faktisk bestemmer?

I dette tilfellet her høres faren ut som en dott (som de alltid er), som ikke har egne meninger om barnas vaner, de overlater alt til moren og trekker selv passivt på skuldrene.

I og med at faren ikke har egne meninger, er det sønnenes mor som bestemmer. Det blir vel å blande seg veldig inn dersom du skal endre på ting.

Har du hatt dårlige erfringer eller?

så ALLE er dotter. Du har tydeligvis ikke møtt mange fornuftige mennesker.

Men til TS, det er som du sier, hvorfor kan ikke hennes LILLE gutt kose seg. Det er der jeg tror poblemet ligger. Jeg har selv en stesønn og han er 5 år, jeg ser hvor stor han er, men det er ikke alltid foreldrene ser det samme. For dem er de enda hans lille barn. Bare se på mamma og det. Jeg er 22 år, men jeg er fremdeles hennes lille prinsesse, så hun ringer for å passe på at alt er bra og jeg gjør lekser. Snakk med far og prøv å få han til å overtale mor om av venning av dette!

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Tannstilling er absolutt et poeng. Og tannhelse. Drikker han melk på kvelden må tennene pusses før han legger seg til å sove.

Dette har jeg lurt på også. Nå har ikke jeg egne barn (men håper å få) men jeg har en venninne som har to jenter og begge disse er vant med å få melk i flaske, enten varm eller kald, med seg i sengen om kvelden. Den minste er 2 år så det er kanskje ikke så rart, mens eldstejenta er 5 år.

Jeg lurer da på følgende:

Må man tilvenne barn til sånne vaner?

Er det ikke nok å få melk til kveldsmaten? Hvordan stiller man seg sånn ernæringsmessig sett?

Og hvis da ungene legges borte og flaskene er glemt hjemme, da blir det jo krise! (Det har skjedd med disse ungene til min venninne).

Og som Wildy sier, hvis man får melk må vel tennene pusses? Dette gjør jo aldri min venninne. dvs. hun pusser tennene på ungene før sengetid, men så får de den flasken etterpå. Har ikke hørt fra henne at hun har registrert skader på tennene, men det er jo heller ikke et samtaleemne oss imellom.

Jeg bare lurer jeg! Vet at det er viktig å få rutiner på ungene, men alle vaner kan vel ikke være gode vaner?

Gjest Miss Guided
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man venner barna til å legge seg med en flaske melk. Det er foreldrene som venner dem til det, det er ikke noe ungene har behov for i utgangspunktet.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det må være akkurat samme rutine hjemme hos far som hjemme hos mor når det gjelder flasken. Har dere forsøkt uten flaske og har det blitt hysteri eller noe i den forbindelse?

Skrevet
Jeg lurer da på følgende:

Må man tilvenne barn til sånne vaner?

Jeg bare lurer jeg! Vet at det er viktig å få rutiner på ungene, men alle vaner kan vel ikke være gode vaner?

Man kan gi barna de vaner man selv ønsker. Når mine begynner med fast føde introduserer jeg vann fra tutekopp. Nå er min yngste 9 mnd og får aldri fra flaske mer, hun drikker kun vann fra tutekopp og er alle skitne - ja da får hun fra vanlig kopp. Tutekoppen fjerner jeg når jeg merker hun er klar for det et sted mellom 1 og 2 år. Jeg ammer litt enda, men kun før frokost og kanskje et mellommåltid mellom lunsj og middag, tørstedrikk er vann fra kopp.

Gjest Gjest
Skrevet

Foreldrene legger vaner på barn. Noen legger dem i sin seng i mange år fordi de ikke gidder maset til barnet. Noen gir flaske fordi de ikke orker avvenningen (tar jo tid ikke sant).Mange ting kunne vært unngått bare foreldrene tok tak i problemene fra starten av.

Skrevet
Foreldrene legger vaner på barn. Noen legger dem i sin seng i mange år fordi de ikke gidder maset til barnet. Noen gir flaske fordi de ikke orker avvenningen (tar jo tid ikke sant).Mange ting kunne vært unngått bare foreldrene tok tak i problemene fra starten av.

Det der er sant - men dessverre gjør du svaret ditt useriøst ved å uttale deg så arrogant med å hevde at DU er innehaver av sannheten for det VI har gjort i forhold til vårt barn. Jeg foreslår at du holder deg til saken og fakta.

Til TS - jeg synes ikke en femåring trenger flaske i sengen. Men som noen sier her, må det være likt hos dere og hos mamma?

Skrevet

Tannhelse er et viktig argument. Litt usikker på om ti minutters sutting, med påfølgende tannpuss er så veldig skadelig.

Innføring av denne (u)vanen skal ikke jeg mene noe om, dette er allerede gjort. Viktigere er avvenning. Hvis man ser bort fra tannhelse, hvorfor skal han slutte?

Er dette bare sosialt betinget? At han er stor, og andre synes det er "rart" eller støtende?

Er det bare andre barn som oppfatter dette som barnslig, eller holder det gutten fast i "babysfæren"? Hemmer det hans utvikling på noen måte? Selvforståelse i forhold egen identitet?

For øvrig er det selvsagt barnets foreldre som kommuniserer seg imellom om dette. At min mann og jeg engasjerer oss i hverandres barn i vårt eget hjem er noe vi begge tar som en selvfølge.

Skrevet

Feil. Det er guttens mamma og pappa som bestemmer, pappa og stemor og evt. mamma og stefar. Når gutten er hos besteforeldrene bestemmer de også mye, i sitt eget hjem. Omsorgspersonene i ungens liv er alle med på å "bestemme".

Hvis du hadde den minste aning om hva du snakker om så hadde du visst at det er helt umulig å styre hva slags oppdragelse som foregår i den andre forelderens hjem. Dermed er det lite far kan gjøre med vanene rundt leggesituasjonen dersom bostedsforelderen legger opp løpet.

Ts har allerede skrevet at far ikke er uenig i at melkeflaske på senga er en dårlig idé. Forskjellen er at hadde det vært min unge hadde jeg ikke latt meg styre av exens dårlige ideér hva angår oppdragelsen. Kan man ikke bli enige får man heller gjøre ting på hver sin måte.

Når det gjelder greia med 5-åring og melkeflaske på senga ser jeg ikke andre problemer enn tannhelsa. Men jeg må si jeg setter spørsmålstegn ved intelligensen på foreldre som pusser tennene på barnet sitt, og så fyller på med melkesukker før 8 timer med søvn. Men nå gjør jo folk mye rart også...

Skrevet

Det har vel ikke så mye med intelligens å gjøre. Mange tror fremdeles at melk kun er sunt. Det er ikke alle som er klar over at det er masse "sukker" i melk.

Skrevet

Som en oppsummering på tilbakemelding, hvis jeg har forstått dere riktig:

Viktigste grunn til at en 5 åring skal slutte med melkeflaske om kvelden er tannhelse.

Ellers er det en generell oppfatning at den slags (u)vaner er unødvendige, men uten noen spesiell begrunnelse for dette.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Tåteflaske er for babyer som er for små til å drikke fra kopp og som har et suttebehov. Ser ingen grunn til å opprettholde babyatferden så lenge, selv om tennene pusses etterpå, tannstillingen sannsynligvis tåler noen minutters sutting om dagen, og ingen av barnehagekameratene vet hva som foregår enda. Hvis mor vil at det skal brukes flaske i hennes hjem, er jo det opp til henne, men det er ingen grunn til å ikke ta en prat om å ha blitt stor gutt og ta farvel med flasken hjemme hos dere. Han kan f.eks få et stilig plastkrus med en actionhelt/favoritt-tegneseriefigur eller lignende i bytte.

Det er kanskje på tide at eksen får seg en ny baby, så hun innser at gutten hun har ikke er en lenger? ;)

Gjest lazuli
Skrevet

I utgangspunktet er jeg enig i at dette ikke er helt vanlig, både i forhold til hva som er vanlig og tannhelsen.

Men, det kan jo ligge andre faktorer her som gjør at gutten koser seg med flaska. Har han opplevd noe, kanskje i kjølvannet av skilsmissen som gjør at han trenger denne (u)vanen for trygghetens skyld? Forandringer er vanskelig å takle for noen barn, og da er det viktig at andre situasjoner som barnet føler seg trygt i opprettholdes.

Skrevet

Jeg tror ikke en flaske melk om dagen er skadelig verken for helse eller tannstillingen, men han bør selvsagt pusse tenna etterpå. Han kommer til å slutte etter hvert helt av seg selv, så jeg synes han skal få ha denne kosen så lenge som han vil. Jeg kjenner ei som drakk melk av flaske til hun var 11 år (da fikk hun mensen og syntes det var på tide å slutte), og, tro det eller ei, hun er helt normal og har ikke tenna på tørk engang. Så la denne gutten ha flaska si i fred.

Gjest Gjest_marion_*
Skrevet

Jenter, hvorfor ikke si det som det er? Det er helt tøvete å la en femåring være baby! Gjett at han bli forbanna og skjemmes inn i margen når kameratene oppdager det! Han kommer til å avsky sine foreldre som lot ham gjøre det og få skyldfølelse. Uansett hvor mye man driter i hva andre gjør, har man plikt å oppdra barnet til å bli et menneske som er tilpasset samfunnet, for barnets egen skyld.

Det finnes overhodet ingen grunn til at femåringen skal "kose" seg med flaske i senga. Det er mye bedre å ta barnet på fanget eller legge seg litt ned ved siden av en stund og småprate og lese en interessant bok. Det må da være mere kos for en stor gutt som snart er skoleelev!

Det er ikke kjærlighet å bringe barnet opp i vanskeligheter. For meg så virker det som om foreldrene ønsker at han skal være evig baby, eller at de liker at barnet har (u)vaner og synes de er søte med sine rare ønsker og behov, eller at de ikke har mot til å få han til å slutte.

Har noen spurt gutten hva han vil? Gitt han alternativer, bok eller flaske? Har han sett andre femåringer sutte flaske til kvelds? I rimelighetens navn er det jo ikke særlig forskjell på kjøpevannflasker med suttekork og tåteflasker sånn i utforming, men brukes i helt forkjellige anledninger og av forskjellige brukere av praktiske og etiske årsaker.

Kanskje han har lyst å gå å butikken med deg og kjøpe en flaske vann som han kan ha til kvelds. Vann er sunt og om han blir "avslørt" med vannflaska er det jo ingen skandale. Han lærer fort hvordan den skal brukes når han ser andre gjør det (her kan man jo bruke vannreklamer på TV som et eksempel på "sutteflaske for store".

Hva mener dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...