Gå til innhold

Skattefradrag for barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rannva_*
Skrevet

Vi betaler for mat i barnehagen til min datter. Får vi skattefradrag på grunnlag av kun plassen eller plass+kostpenger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Vi betaler for mat i barnehagen til min datter. Får vi skattefradrag på grunnlag av kun plassen eller plass+kostpenger?

Det er vel en fast sum som er av en slik str at man ikke får fradrag på hele summen man betaler. Eks: har man to barn kan man trekke fra 30.000. To barn i barnehage koster ca: 4200 pr mnd. Gang dette med 11 og du er langt over beløpet du kan sette opp..

Det stiller seg kanskje annerledes dersom barnet har begynt på høsten og man ikke har opparbeidet seg full pott. Det vil være overraskende om matpenger er en del av fradraget..

Gjest Elastica
Skrevet

Dersom du likevel ikke kommer opp i maksbeløp, ville jeg tippe at også matpenger er fradragsberettiget. Kjøring til og fra barnehagen, så lenge det utgjør merkjøring i forhold til hjemmet og jobben, er også fradragsberettiget, med kr. 1,40 pr. km.

Maks fradragsberettiget beløp er for ett barn 25 000, for to 30 000, og deretter 5 000 pr. barn over dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Hm.

Saken er at vi skal leie ut minstens bhgplass i 2 mnd. Vi har fått plass og betaler til bhg, og de som skal bruke plassen betaler til oss. Nå vil de betale mindre en plassen koster fordi vi får fordelen av skattefradrag i og med at plassen er vår. Jeg er ikke helt inne i dette, hva er riktig?

Dette er forresten avklart med bhg, men vi må selv bli enige og ordne det praktiske.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg regner med at dette blir en sak mellom dere og den som skal leie plassen. Barnehagen innberetter vel beløpet på dere, og da er det i deres selvangivelse kostnaden kan komme til fradrag.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Hm.

Saken er at vi skal leie ut minstens bhgplass i 2 mnd. Vi har fått plass og betaler til bhg, og de som skal bruke plassen betaler til oss. Nå vil de betale mindre en plassen koster fordi vi får fordelen av skattefradrag i og med at plassen er vår. Jeg er ikke helt inne i dette, hva er riktig?

Dette er forresten avklart med bhg, men vi må selv bli enige og ordne det praktiske.

For meg er det selvsagt at de skal betale det barnehageplassen koster, minus det dere får i skattefradrag. Dersom dere ikke hadde fått leid ut plassen, ville dere jo gått mye i minus, ikke sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...