Gjest Frysepulver Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 (endret) Min søster og jeg fikk hvert vårt digitalkamera til jul. Gleden var stor i stua og vi har brukt de flittig, begge to. Etter kort tid virket plutselig ikke kameraet til min søster lenger, det var bare svart. Leverte det så på reparasjon og fikk beskjed om at det ville ta ti-tolv virkedager. Et par dager før det skulle komme tilbake skjedde det samme med mitt kamera og leverte dette også på samme sted (der de ble kjøpt). Så gikk tiden... Min søsters kamera ble levert inn 13. april. Den 16. mai ringte jeg inn dit, stod i telefonkø en halvtime, fikk etterhvert snakke med en kundebehandler som etter 20 minutter kunne konkludere med at "nei, det er fortsatt til reparasjon, gitt". Jeg spurte så om de ikke hadde noen policy for å si fra til kunden dersom det tar så mye lengre tid enn estimert, men nei, det hadde de ikke - jeg måtte bare vente. Nå har det altså gått langt over en måned siden det ene ble levert inn (jeg har ikke engang giddet å sjekke om mitt er på vei tilbake). Har vi noen rettigheter? Søsteren min reiser på språkreise + konfirmasjonsleir nå rett etter skoleslutt og med det tempoet de har får hun vle ikke tilbake kameraet før den tid heller... Jeg har vært i flere selskaper hvor jeg gjerne skulle hatt kameraet mitt, men vi fikk jo heller ikke lånekameraer (de har en slik policy på alle andre varer). Endret 24. mai 2007 av Frysepulver
Liskat Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Fra Forbrukerportalen Hva har du krav på hvis varen har en mangel? Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Unntak gjelder hvis reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (f eks retting i løpet av et par dager) og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (f eks sko som blir sterkere enn før). I slike tilfeller skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (f eks hvir innkjøpsoris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret. Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå