billie Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Jeg lurer på hvordan oppgavene ser ut?? Jeg vet hvordan ny-norsk eksamen og muntlig er lagt opp,men på bokmål skriftlig vet jeg ikke en sjiit! Får man velge mellom div. oppgaver? er det mest kåseri,artikkel man skal skrive? Er oppgavene knyttet opp til pensum? (eks. språk/litteratur historie) Håper noen som har hatt Norsk eksamen kan fortelle meg litt om det.
Gjest Huldali Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Jeg tok det på vidregående (noen år siden nå), men da syns jeg oppgavene varierte noe, men at de var faglig basert. At man skulle bruke pensum stoff og knytte til en type sjanger. "kåseri om språket i by og land" for eksempel.
Grønt blad Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 (endret) Da jeg hadde norskeksamen på vgs for et par år siden var det en fagstil og en fristil. Fagstilen tok utgangspunkt i pensum, og vi skulle skrive en artikkel, et essay el. Det er også "alltid" en analyseoppgave (novelle el. dikt). Fristilen tok utgangspunkt i et teksthefte (med et tema (f.eks. krig, samnfunn, miljø m.m.)vi fikk to dager før eksamen. Vi fikk lov til å ta med tekstheftet og et ark med egenproduserte notater på eksamen. Eksamensoppgavene tok utgansgspunkt i tekstene og/eller bildene i heftet og det var oppgaver som novelle, artikkel, kåseri, essay o.l. Vet ikke helt om dette er svar på spørsmålet ditt, men spør mer, så kanskje jeg kan svare... Endret 24. mai 2007 av Grønt blad
billie Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. mai 2007 Okei.. Vi får ikke noe sånn forberede hjemme opplegg. Får vite oppgave og alt når vi sitter der..som en "vanlig" eksamen. Er kansje som huldali skriver her da..noen få oppgaver å velge mellom. Kåseri,artikkel,tolkning osv.. (liker dårlig å ikke ha oversikt..hehe)
Gjest Frysepulver Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 http://www.utdanningsdirektoratet.no/uploa...rsk_H_S_V04.pdf Jeg hadde denne for tre år siden. Valgte oppgave to den gang og fikk en sekser (tok utgangspunkt i Mätha og Aris symbolbruk og om hvordan de da kommuniserte med hverandre og til folk forøvrig). Ettersom jeg skrev på data fikk jeg oppgaven av lærerne mine, morsomt å ha nå i ettertid. Så med mindre ting har endret seg siden dengang får man 5 oppgaver å velge mellom og plankeoppgaver er det jo alltids
Gjest Frysepulver Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Hm, leste gjennom eksamensbesvarelsen min igjen nå og jeg kan ikke fatte og begripe at jeg fikk en sekser på den der :klø: Synes ikke jeg besvarte godt nok i forhold til oppgaven...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå