Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest eripme
Skrevet

Jeg har en samboer som har gått lenge uten jobb. Vi har akkurat flytta sammen på nytt sted. Hun leverte søknad om sosial stønad. Der fikk vi brev tilbake om at de måtte ha oversikt over mine inntekter, utgifter og selvmeldingen for 2006.

Er det slik at hennes støtte blir beregnet ut fra hvor mye penger jeg har å rutte med? Jeg har jo strengt tatt en bra inntekt, men skal man "straffes" for det nå?

Jeg spør fordi jeg ikke har peiling, og håper det er noen her som kan hjelpe meg med denne saken. Skal i møte med sosialkontoret neste uke. Greitt å være forberedt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere bor sammen ser sosialkontoret på deres samlede inntekter. Tjener du for bra får ikke hun hjelp eller hun får redusert støtte for da er det din plikt til å forsørge henne.

I sosialkontorets øyne er det ingenting som heter dine penger og hennes penger for der går dere under ett.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har en samboer som har gått lenge uten jobb. Vi har akkurat flytta sammen på nytt sted. Hun leverte søknad om sosial stønad. Der fikk vi brev tilbake om at de måtte ha oversikt over mine inntekter, utgifter og selvmeldingen for 2006.

Er det slik at hennes støtte blir beregnet ut fra hvor mye penger jeg har å rutte med? Jeg har jo strengt tatt en bra inntekt, men skal man "straffes" for det nå?

Jeg spør fordi jeg ikke har peiling, og håper det er noen her som kan hjelpe meg med denne saken. Skal i møte med sosialkontoret neste uke. Greitt å være forberedt.

Sosialstønad er ikke ment som en ekstrainntekt, mer som en redning for de som tjener absolutt minst eller ingenting. Det er med andre ord strenge vilkår for å få dette.

Da vil hun ikke kunne få det dersom hun bor sammen med en som tjener godt. Kan vel ikke si at du "straffes" for å tjene godt allikevel - vær glad for at hun slipper å leve på sosialstønad istedet :)

Gjest Linus unplgged
Skrevet
Sosialstønad er ikke ment som en ekstrainntekt, mer som en redning for de som tjener absolutt minst eller ingenting. Det er med andre ord strenge vilkår for å få dette.

Da vil hun ikke kunne få det dersom hun bor sammen med en som tjener godt. Kan vel ikke si at du "straffes" for å tjene godt allikevel - vær glad for at hun slipper å leve på sosialstønad istedet :)

Nemlig!

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Dere trenger ikke oppgi at dere er samboere. Sosialkontoret har ingenting med hva dere gjør i senga. Venner kan bo sammen i kollektiv, men det virker litt rart at dere har hatt felles adresse tidligere og at dere flytter videre sammen.

Lever hun som kunstner kan det være en forklaring hvis du jobber i et yrke eller har en hobby som kan forklare at dere inspirerer hverandre og har brainstorming sammen. Flytter dere fra et sted med høy arbeidsledighet til et sted med lav ledighet, kan det også forklare at hun valgte å bli med deg da du flyttet som en venninne.

Men hvis dere er etablerte og har bodd sammen i mange år, synes jeg dere skal stå fram som samboere. Jeg tror hun får litt mindre i sosialstønad til livsopphold når hun er samboer, men hun skal fremdeles dekke halve husleien og strømutgiftene. Hvis ikke reglene har forandret seg, er det ikke din plikt å forsørge henne. Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis dere har felles barn eller er gift.

Skrevet

Du har plikt til å forsørge henne, selv om dere kun er samboere. Jeg har selv gått på sosialstønad og de skulle ha oversikt over min samboers inntekt. Så både meg og han måtte levere inn kontoutskrifter, lønningslipper, husleieavtale osv. Og han har plikt til å forsørge meg.

Nå er det sånn at samboere blir likestilt med ektepar når det gjelder sosialstønad. Jeg tror iallefall at det er sånn nå. Det vil si at din samboer kan få hjelp, men hun har ikke rett på det. Når jeg søkte sosialstønad for mange år siden, så hadde jeg rett på det selv om jeg var samboer.

Og synes sosialkontoret at du tjener bra, så får hun ikke hjelp. For da har du, i deres øyne, nok inntekt til at dere klarer dere hver mnd. Men så regner ikke sosialkontoret med enkelte utigfter fordi dette er ting de ser på som luksus ( telefon, internett, tv, bil o.l. )

Gjest Gjest
Skrevet

Stemmer det at hun ikke får hjelp fra det offentlige om hun er samboer eller gift. Da forventes det at partner stiller opp. Aner ikke hvordan det er om dere kun bor sammen som venner.

Skrevet

Jeg synes det er helt utrolig at du ber henne om å gå på sosialen. Kan tenke meg hvor høyt elsket hun føler seg :ironi:

Hvis hun ikke får seg jobb, bør hun kanskje ta seg utdannelse. Hva er løsningen med å springe på sosialen?

Skrevet
Jeg synes det er helt utrolig at du ber henne om å gå på sosialen. Kan tenke meg hvor høyt elsket hun føler seg :ironi:

Hvis hun ikke får seg jobb, bør hun kanskje ta seg utdannelse. Hva er løsningen med å springe på sosialen?

nå er det vel strengt tatt ikke opp til oss å se ned på folk som har behov for sosialstønad når vi vet null og niks om årsaken.... og hvor leste du at han ba henne gå dit ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...