Me1 Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Jeg og samboeren min gjennom 8 år har snakket litt om å gifte oss, men er ikke helt komfortable med å gifte oss i kirken. Føles galt å skulle love ting ovenfor Gud og kirken når vi ikke tror noe på det. Kirken blir jo da mer en kulisse enn noe annet. vi har derfor kommet frem til at det beste nok er å gifte seg borgerlig, men hvordan få det til å bli noe annet enn å gå på rådhuset og skrive under noen papirer? Vet det er satt på spissen, men for oss er ikke det noe orntlig bryllup. Vil at det skal være spesielt og gjerne et spesielt sted som vi forbinder med den dagen vi giftet oss. Noen som har gode ideer så blir vi veldig glad! Har også forstått at for å få det litt anderledes enn på kontoret til dommeren eller hvem det nå er, så må vedkommende være villig til å gjøre dette litt anderledes, men vi får i første omgang forutsette at det er mulig å finne en slik. Som sagt veldig takknemlig for gode forslag!! (Det beste for oss er nok forresten i utgangspunktet å gifte oss i Norge sånn at å gifte seg på en ambassade tror jeg ikke er noe alternativ)
Branna Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Det vi gjør, er å gifte oss i regi av Human-Etisk Forbund, og da har man veldig frie tøyler og kan gjøre seremonien akkurat så romantisk man bare vil, uten at religion nevnes med et ord. Vigsleren vår er skikkelig hyggelig, og vi skal være med på å skreddersy seremonien, blant annet ved å skrive litt om oss selv, hvordan vi møttes, hva vi føler for hverandre osv. som han kan basere talen sin på. I tillegg kan man ha diktopplesninger, musikk (gjerne med "live" musikere, slik vi tenker på) og sanger, hvis man vil det. Man kan utveksle ringer og gå i hvit brudekjole dersom man ønsker det. I tillegg kan man ha vielsen akkurat hvor man vil; vi skal ha den utendørs (i telt hvis det regner) utenfor et fint selskapshus der middagen skal være. Det eneste er at det koster litt (3700,- mener jeg å huske) pluss at minst en av partene må være medlem i HEF, men det koster ikke så mye, og du kan melde deg ut når du vil. Og du trenger ikke ha et humanistisk livvsyn, og kan godt tilhøre en religion. Jeg synes Human-Etisk vigsel virker som det mest romantiske av de borgerlige alternativene. Et annet alternativ er Sosialhumanistene, som også har fått vigselsrett for ikke så veldig lenge siden, men jeg tror ikke du kan være med og skreddersy seremonien selv i like stor grad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå