Gjest Jytte Skrevet 1. juni 2007 #21 Del Skrevet 1. juni 2007 Klart utdanning betyr mye - men langt ifra alt. Noen mennesker har i tillegg et medfødt talent for et eller annet - det er noe som ikke kan læres selv om man går 20 år på universitetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest audiens TS Skrevet 2. juni 2007 #22 Del Skrevet 2. juni 2007 Det jeg mente med tids-sammenligningen er at for noen tiårsiden så var det en "big-deal" å ha en siv-øk-grad. Idag er det ikke det. Rett og slett fordi så veldig mange flere (prosentuelt) har tilsvarende grad i dag. ... Det finnes ikke så mange utdannelser som er rettet mot salg og kunderelasjoner direkte. (vet om en mastergrad men utd.institusjonen er heller tvilsom). Men dette er heller ikke poenget: Å ta en utdannelse er et verktøy, ingen garanti. Jeg har selv en mastergrad og jobber i toppledelsen i et relativt tungt kompetansemiljø med masse mastergrader og noen dr.grader. Jeg har selvsagt ikke fått jobben jeg har pga mastergraden. ... Jeg tror vi snakker om forskjellige typer jobber her. Selvfølgelig kan man ikke få en forsker-/spesialiststilling uten rett utdannelse. Men så er det ikke spesialist jeg ønsker å bli heller. Jeg trives med variert arbeid, og med å gjøre litt av alt. En jobb der jeg får organisere er midt i blinken. Vil heller ikke si at jeg har fått min jobb pga utdannelsen min, mer pga. personlige egenskaper og gode attester... I kombinasjon med en kreativ legning. Jytte: Ja, jeg er også overbevist om at personlige egenskaper/talenter har en god del å si. Jeg kjenner selv en som har jobbet seg fra lager til en god jobb som innkjøper. Men hva slags utdannelse kan jeg ta for å få mer tyngde innen kunderelasjoner osv.? Jeg finner i hovedsak BI, og det er dyrt. Også er det vel 13 på dusinet av markedsførere fra BI nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Don Giovanni Skrevet 2. juni 2007 #23 Del Skrevet 2. juni 2007 [quote name='audiens TS' date='02.06.2007 (02:31) ' Men hva slags utdannelse kan jeg ta for å få mer tyngde innen kunderelasjoner osv.? Jeg finner i hovedsak BI, og det er dyrt. Også er det vel 13 på dusinet av markedsførere fra BI nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest audiens TS Skrevet 2. juni 2007 #24 Del Skrevet 2. juni 2007 ...Jeg tror ikke det finnes en fornuftig utdannelse rettet mot det å bygge relasjoner. Rett og slett fordi dette handler mer enn noe annet om sosiale antenner. Du kan lese deg opp til psykolog uten å evne å bygge relasjoner. Det har du enten med deg eller ikke med deg. Det viktigste innen relasjonsbygging er jo tillit. Og det får du ikke før du vet hva du holder på med, og klarer å synliggjøre dette. Å organisere som du sier krever iallefall utdannelse, dersom det er av vesentlig kompleksitet. Jeg ville ikke stolt på noen som organiserer et større prosjekt utelukkende basert på personlige egenskaper. Men jeg vet jo ikke hverken hva du holder på med eller har lyst å gjøre i fremtiden. Det jeg vet er at du med all sannsynlighet ikke kommer særlig langt hverken karrieremessig eller lønnsmessig uten utdannelse. Endelig er det viktig å forstå at høyere utdannelse gjør noe med måten vi tenker på, måten vi ser på verden og andre mennesker. Dette er uvurderlig. Jeg merker svært fort om jeg har med mennesker som mangler en høyere utdannelse, og min erfaring er at de gjør det like godt som andre helt til det skjer en radikal endring. Da sliter disse mer enn andre, nettopp fordi de ikke har ballast nok til å endre tenkesettet sitt i takt med endringen. De har ikke lært å lære. Og dette er egentlig det viktigste med hele utdannelsen. Kan jeg spørre hva slags utdanning du har, Don Giovanni? Jeg synes du har en fordomsfull holdning til andre mennesker. Du skriver at relasjonsbygging i hovedsak handler om sosiale antenner og evne til å bygge tillit. Samtidig sier du at jeg sannsynligvis ikke kommer langt hverken lønnsmessig eller karrieremessig uten mer utdanning. Synes ikke du også at dette utsagnet er en selvmotsigelse fra din side? Mener du at det er umulig for meg å begynne med f.eks bilsalg, og tjene gode penger på dette? Som skrevet tidligere, så jobber jeg i et fagforbund, og har en grunnutdanning som er kortere enn bachelorgrad. Der jeg jobber er det mange som tjener godt av nettopp relasjonsbygging. Disse har i hovedsak yrkesutdanning fra vgs, og er uskolerte etter dine begreper. Jeg har også møtt mange med høyere utdanning, som ikke er spesielt flinke til det de holder på med. Hva om jeg leser faglitteratur på fritiden, og skaffer meg kunnskaper som er nyttig i min jobb, er da denne kunnskapen verdiløs? Du sier at det viktigste er å ha en høyere utdanning. Det er vel måte på hvor mange fagbøker man skal pløye seg gjennom, før man har lært seg å lære? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Don Giovanni Skrevet 2. juni 2007 #25 Del Skrevet 2. juni 2007 Kan jeg spørre hva slags utdanning du har, Don Giovanni? Jeg synes du har en fordomsfull holdning til andre mennesker. Du skriver at relasjonsbygging i hovedsak handler om sosiale antenner og evne til å bygge tillit. Samtidig sier du at jeg sannsynligvis ikke kommer langt hverken lønnsmessig eller karrieremessig uten mer utdanning. Synes ikke du også at dette utsagnet er en selvmotsigelse fra din side? Mener du at det er umulig for meg å begynne med f.eks bilsalg, og tjene gode penger på dette? Som skrevet tidligere, så jobber jeg i et fagforbund, og har en grunnutdanning som er kortere enn bachelorgrad. Der jeg jobber er det mange som tjener godt av nettopp relasjonsbygging. Disse har i hovedsak yrkesutdanning fra vgs, og er uskolerte etter dine begreper. Jeg har også møtt mange med høyere utdanning, som ikke er spesielt flinke til det de holder på med. Hva om jeg leser faglitteratur på fritiden, og skaffer meg kunnskaper som er nyttig i min jobb, er da denne kunnskapen verdiløs? Du sier at det viktigste er å ha en høyere utdanning. Det er vel måte på hvor mange fagbøker man skal pløye seg gjennom, før man har lært seg å lære? 1) Hva min utdanning er, er ikke relevant i denne sammenheng. Jeg svarte på spørsmålene dine utifra min erfaring som karriererådgiver for et hundretalls mennesker. Hvorvidt du vil ta imot rådene eller ikke er opp til deg. Og det å være realistisk på bakgrunn av lang erfaring i næringslivet er ikke det samme som å være fordomsfull. 2) At relasjonsbygging handler om sosiale antenner er såvisst ingen selvmotsigelse ift. at manglende utdanning hemmer deg lønns- og karrieremessig. Leser du det jeg skriver forstår du det. Utdanning gir deg muligheten til å bevise noe, resultater i arbeidet bringer deg videre. 3) jeg har aldri sagt at vgs-kandidater er uskolerte. Jeg har heller aldri sagt at høy utdannelse er en garanti for at man er flink til det man holder på med. 4) det hjelper lite om du leser aldri så mange fagbøker sålenge du ikke har noen dokumentasjon på at du faktisk har lært noe av dem. For det vil nemlig noen av de du konkurrerer med om den nye og bedre betalte stillingen ha. 3) Jeg har forsøkt å gi deg noen råd, men for å være ærlig skal du slippe å få flere. For det første virker det ikke som om du er interessert i råd i det hele tatt, og for det andre har du jo alle svarene selv ser det ut som. Men så var det dette med å lære å lære...... Og en annen ting...jeg har aldri hørt om noen i et fagforbund som tjener godt, samme hvor gode de er på relasjonbygging. Vi har nok forskjellig definisjon på det å tjene godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest audiens TS Skrevet 3. juni 2007 #26 Del Skrevet 3. juni 2007 Ja, det er kanskje en fordel å ha samme begreper på ting. De jeg siktet til har en lønn på ca 500.000 kr, og jeg mener dette er meget bra uten høyere utdanning. Mener du at disse er hemmet lønnsmessig pga. manglende utdanning? Karriererådgiver for et hundretalls mennesker, her på KG da, eller? Du verden så kjedelig verden hadde vært om vi var enige om alt. Selvfølgelig forsvarer du utdanning, du har sikkert en mastergrad selv, og det ligger i menneskenes natur å forsvare valgene våre. Det burde ikke være noe problem at jeg setter spørsmålstegn ved andres valg, det er slik vi får en dialog. Jeg spør om deres erfaringer fordi jeg er nysgjerrig på emnet, og prøver å finne en løsning. Jeg har en jobb jeg trives i, men føler meg presset av omgivelsene mine til å gå høyskole. Har søkt på diverse studier, og jeg må snart bestemme meg for om jeg skal studere eller jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå