Gjest Audiens Skrevet 23. mai 2007 #1 Del Skrevet 23. mai 2007 ...for å komme noen vei? Eller kjenner du noen som tjener greit uten? Var det bare før i tida at man kunne jobbe seg opp og stige i gradene om man gjør en god jobb? I hvilke jobber kan man få seg mer ansvar og tjene greit uten å ha mange års høyere utdanning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liskat Skrevet 23. mai 2007 #2 Del Skrevet 23. mai 2007 De glupe folka tar elektrofag eller rørlegger e.l. på vgs, da tjener de fett mens vi andre samler lån for så å gå ut i jobb til luselønn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini_me Skrevet 23. mai 2007 #3 Del Skrevet 23. mai 2007 I disse dager ville jeg nok satse på et fagbrev ja.... Jeg tror nok det fremdeles går an å tjene godt uten utdanning og jobbe seg oppover, hva med innenfor salg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hobgoblin Skrevet 24. mai 2007 #4 Del Skrevet 24. mai 2007 De glupe folka tar elektrofag eller rørlegger e.l. på vgs, da tjener de fett mens vi andre samler lån for så å gå ut i jobb til luselønn... Så sant, så sant... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 24. mai 2007 #5 Del Skrevet 24. mai 2007 Jepp, du trenger ikke å ha høyere utdanning for å tjene godt, men da bør du ha yrkesfag fra vgs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #6 Del Skrevet 24. mai 2007 ...for å komme noen vei? Eller kjenner du noen som tjener greit uten? Var det bare før i tida at man kunne jobbe seg opp og stige i gradene om man gjør en god jobb? I hvilke jobber kan man få seg mer ansvar og tjene greit uten å ha mange års høyere utdanning? Du kan fint jobbe deg oppover i systemet og tjene masse penger uten utdanning! Innen teknikk, industri og elektro er det masse! Dessuten er det drøssevis av ledige jobber til enhver tid innen telefonsalg, personsalg, bedriftssalg: salg generelt skriker etter folk. I den bransjen trenger en ikke utdanning og hvis en står på kan en tjene mye mer enn folk med utd. En del regnskapsmedarbeidere har ikke utdanning og kan tjene nokså bra. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 24. mai 2007 #7 Del Skrevet 24. mai 2007 Du kan nok klare deg (hører jo om noen tilfeller), men det er sikker ikke lett å jobbe seg oppover i systemet slik som før. Nå kreves det utdannelse for det meste. Jeg ville nok ikke satset på at jeg kanskje kunne tjene gode penger uten en utdannelse. Jeg vil gjerne tjene en del, så derfor tar jeg en utdannelse som sørger for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest audiens - TS Skrevet 24. mai 2007 #8 Del Skrevet 24. mai 2007 Salg har jeg tenkt litt på, men ikke av type 'tvinge på folk ting de ikke trenger'. Da må det heller bli innen salg av kapitalvarer, eller innen reklame/bedriftsgaver. Kan jeg jobbe meg opp innen: - Administrasjon? - Kundebehandling? - Markedsføring? - Relasjonsbygging? Jeg har bakgrunn fra kreative fag og synes kundebehandling, skriving og psykologi er kjempespennende! Hvilke bransjer kan jeg tenke på? :-D De fleste fagbrevyrkene er tunge, dere tenker noe ala rørlegger og elektriker? Vgs har jeg gått fra før, så da må det bli fagbrev som privatist isåfall. Men er det ikke en myte at folk med fagbrev tjener så godt? Om jeg skal ha fagbrev nå, så går det jo med 4-5 år der jeg tjener ok før man evnt. kan kalle lønna bra (etter fagbrev). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #9 Del Skrevet 24. mai 2007 Når det gjelder et så viktig valg som yrkesvalget jo er ville jeg ikke tenkt så kortsiktig og kun på lønn. Man må ta utgangspunkt i de evnene man har, og hva man vil trives med i det lange løp. Ikke alle vil klare å gjøre jobben som en rørlegger feks. Selv om det finnes mange udugelige rørleggere, vet jeg med meg selv at jeg selv er så dårlig til slikt at jeg ville hatt en veldig kort karriere innen et slikt yrke. Når det gjelder salg er dette mer konjunkturavhengig enn andre yrker. Nå er vi inne i en høykonjunktur og det er behov for folk innen de fleste bransjer. Men når lavkonjunkturen kommer kan det være en fordel å ha en utdannelse å falle tilbake på. Og så skal du trives med yrket du har, og det hjelper hvis man har utviklingsmuligheter. Men nå som det er så gode tider og mange ledige jobber er det en god mulighet til å skaffe seg en jobb uten å ha utdannelse for å tenke seg litt om hva man ønsker i framtida. Og det er ikke utdannelsen alene som gir en jobben og gjør at en får forfremmelse. Det er viktig med gode personlige egenskaper. Og det er aldri for sent å ta utdannelse, så hvis du går ut i yrkeslivet nå er det ikke for sent å ta utdannelse. Kjenenr flere som i godt voksen alder har tatt en grad siden de følte de ville ha mer teoretis påfyll eller for å omskolere seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opa Skrevet 24. mai 2007 #10 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Tenker du på fagbrev, bør du ta noe innen et mannsdominert yrke, de er godt betalt. Men da må du huske på at om du av en eller annen grunn senere ikke kan jobbe innen det yrket, står du på bar bakke. Endret 24. mai 2007 av Opa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #11 Del Skrevet 24. mai 2007 Salg har jeg tenkt litt på, men ikke av type 'tvinge på folk ting de ikke trenger'. Da må det heller bli innen salg av kapitalvarer, eller innen reklame/bedriftsgaver. Kan jeg jobbe meg opp innen: - Administrasjon? - Kundebehandling? - Markedsføring? - Relasjonsbygging? Jeg har bakgrunn fra kreative fag og synes kundebehandling, skriving og psykologi er kjempespennende! Hvilke bransjer kan jeg tenke på? :-D Ja, det kan du! Men du må være forberedt på å jobbe deg oppover og at det tar tid. Så teller det at du er flink i det du gjør , at noen ser det og at du har god kontakt med disse. Dermed er alt duket for å klatre i systemet, enten det er i offentlig eller privat sektor. Good luck! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 24. mai 2007 #12 Del Skrevet 24. mai 2007 Mannen tjener en halv million i året på drift av IT og IT-rådgivning, og han har ingen utdanning. Men han satt til gjengjeld og leste Linux-journaler fra han var 12 da... Men jeg tror nok det er mulig innen de bransjene som er nevnt her, det viktigste er vel da at man kan å selge seg selv (i den ikke-kroppslige betydningen ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest audiens - TS Skrevet 26. mai 2007 #13 Del Skrevet 26. mai 2007 Ja, så klart er det viktig å jobbe hardt/gjøre en god jobb, og en fordel å komme godt overens med kollegene sine. Dette har gått fint så langt, og jeg får gode tilbakemeldinger... Jeg jobber nå i fagforbund, og er godt fornøyd med at jeg får bruke mange av egenskapene mine som jeg nevnte over. Det er også fint å føle innsatsen man gjør er til nytte for andre, jeg liker å hjelpe folk! Om det er utviklingsmuligheter vet jeg ikke allverdens om enda. Men jobben er forholdsvis fri, med muligheter for påvirkning og engasjement. MEN så har jeg venninner som spør; Skal ikke du gå høgskole/universitet i år da? Og da tenker jeg at man må vel kanskje det? Jeg føler det som et dilemma, for jeg liker å gå skole. Men føler at jeg har havnet på rett hylle og har spennende utfordringer i jobben min! (Har jo også hørt diverse historier om folk som har bachelor i markedsføring fra BI, og jobber som selgere. Det kan man vel igrunn uten 150.000 kr ekstra i studielån fra BI?) Hva mener dere, er utdanning et must nå, eller kan jeg samle nyttig erfaring der jeg er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2007 #14 Del Skrevet 26. mai 2007 MEN så har jeg venninner som spør; Skal ikke du gå høgskole/universitet i år da? Og da tenker jeg at man må vel kanskje det? Jeg føler det som et dilemma, for jeg liker å gå skole. Men føler at jeg har havnet på rett hylle og har spennende utfordringer i jobben min! (Har jo også hørt diverse historier om folk som har bachelor i markedsføring fra BI, og jobber som selgere. Det kan man vel igrunn uten 150.000 kr ekstra i studielån fra BI?) Hva mener dere, er utdanning et must nå, eller kan jeg samle nyttig erfaring der jeg er? Utdanning er på ingen måte et must! Trives du der du er, er alt i orden :-) Norge har dessutern alt for mange utdannede mennesker...det Norge mangler er: økonomer og ingeniører (ikke så mye annet...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Don Giovanni Skrevet 30. mai 2007 #15 Del Skrevet 30. mai 2007 ...for å komme noen vei? Eller kjenner du noen som tjener greit uten? Var det bare før i tida at man kunne jobbe seg opp og stige i gradene om man gjør en god jobb? I hvilke jobber kan man få seg mer ansvar og tjene greit uten å ha mange års høyere utdanning? Det hele bunner jo i hva du selv ønsker med utdannelsen. Hvis målet er å tjene mest mulig tror jeg utdannelse er bortkastet. Hvis du dermed vektlegger valgmuligheter er utdannelse et must. Å stige i gradene idag er ikke like lett som for 20-30 år siden. Utdannelse er mer vanlig blant folk, og en siv-øk grad er eksempelvis ikke noe mer enn det vgs var for noen tiår siden. Dessuten må du heller ikke glemme at utdannelse betyr høyere lønnstak. Uten utdannelse har du altså både langt færre valgmuligheter og ikke minst dårligere lønn i mange stillinger/yrker. Det brukes svært ofte som en undskyldning til å holde folk nede på lønnstigen. Ofte ufortjent, men slik er det. Kunnskap er lett å bære. Uansett om du ikke kommer optimalt ut lønnsmessig finnes det så langt jeg kan se ingen fornuftig grunn til ikke å ta utdannelse. En bachelor-grad er nesten et minimumskrav til de aller fleste stillinger med mindre du trives på "gølvet" og mener at du alltid kommer til å trives der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest audiens TS Skrevet 30. mai 2007 #16 Del Skrevet 30. mai 2007 ...Å stige i gradene idag er ikke like lett som for 20-30 år siden. Utdannelse er mer vanlig blant folk, og en siv-øk grad er eksempelvis ikke noe mer enn det vgs var for noen tiår siden. Dessuten må du heller ikke glemme at utdannelse betyr høyere lønnstak. Uten utdannelse har du altså både langt færre valgmuligheter og ikke minst dårligere lønn i mange stillinger/yrker. Det brukes svært ofte som en undskyldning til å holde folk nede på lønnstigen. Ofte ufortjent, men slik er det. Kunnskap er lett å bære. Uansett om du ikke kommer optimalt ut lønnsmessig finnes det så langt jeg kan se ingen fornuftig grunn til ikke å ta utdannelse. En bachelor-grad er nesten et minimumskrav til de aller fleste stillinger med mindre du trives på "gølvet" og mener at du alltid kommer til å trives der. Det skal da være lik lønn for likt arbeid? De jeg jobber sammen med nå har veldig variert bakgrunn, og de fleste av dem har jobbet seg opp dit de er i dag ved å brenne for det de gjør. Hva trenger jeg av utdanning for å jobbe med salg og kunderelasjoner? Og er det virkelig relevante jobber til alle som tar bachelorgrad? Jeg har følelsen av at det nærmest går inflasjon i høyere utdanning... Hva mener du, Don Giovanni, med at en siv.øk-grad kan sammenlignes med hva vgs var for noen tiår siden? Jeg tror at toppsjefer hadde mer utdanning enn folkeskolen før også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liskat Skrevet 30. mai 2007 #17 Del Skrevet 30. mai 2007 Det skal da være lik lønn for likt arbeid? Det er en sannhet med modifikasjoner. Har man høyere faglig kompetanse enn andre kan man i en del yrker få bedre betalt. En assistent uten utdannelse får ikke nødvendigvis samme lønn som en utdannet vernepleier, selv om de utfører den samme jobben. Min søster er lærer, og de gangene hun har tatt eksamener i fag hun underviser i får hun litt høyere lønn, selv om jobben er den samme som de andre lærerne, men hun har da høyere kompetanse. Men om man har lik bakgrunn og utfører likt arbeid så skal man ha samme lønn. Altså, om du har samme faglige bakgrunn og har like lang erfaringstid innen ditt yrke, så skal du ha lik lønn som din kollega. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest audiens Skrevet 31. mai 2007 #18 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg vet at det er slik i det offentlige, at man må ha en bestemt utdannelse for å havne på et høyere lønnstrinn. Her er det ikke snakk om noen offentlig institusjon. Der det kreves mer av personlige egenskaper og praktiske ferdigheter enn formell skolering, er det vel ingen grunn til at en med bachelor eller mastergrad skulle tjene mer for samme jobben? Dersom denne graden ikke har noe med utførelsen av jobben å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Don Giovanni Skrevet 1. juni 2007 #19 Del Skrevet 1. juni 2007 Det skal da være lik lønn for likt arbeid? De jeg jobber sammen med nå har veldig variert bakgrunn, og de fleste av dem har jobbet seg opp dit de er i dag ved å brenne for det de gjør. Hva trenger jeg av utdanning for å jobbe med salg og kunderelasjoner? Og er det virkelig relevante jobber til alle som tar bachelorgrad? Jeg har følelsen av at det nærmest går inflasjon i høyere utdanning... Hva mener du, Don Giovanni, med at en siv.øk-grad kan sammenlignes med hva vgs var for noen tiår siden? Jeg tror at toppsjefer hadde mer utdanning enn folkeskolen før også... For det første er det å være toppsjef ikke ensbetydende med å ha god utdannelse. De høyeste utdannede i en organisasjon finner man som oftest i en spesialist-stilling. Det jeg mente med tids-sammenligningen er at for noen tiårsiden så var det en "big-deal" å ha en siv-øk-grad. Idag er det ikke det. Rett og slett fordi så veldig mange flere (prosentuelt) har tilsvarende grad i dag. Til spørsmålene dine: Det finnes ikke lik lønn for likt arbeid nei, med mindre du jobber innenfor veldig stringente rammebetingelser (eks. lærere). Dersom du har jobbet deg sånn noenlunde opp i systemet vil du merke to ting dersom du ikke har utdannelse: 1) du har mindre lønn enn kollegae med høy utdannelse, og 2) du er den siste som forfremmes. Begge deler fordi at utdannelse, mer enn noe annet er et konkurransemiddel. Man øker sin egen markedsverdi ved å ta en utdannelse. Det finnes ikke så mange utdannelser som er rettet mot salg og kunderelasjoner direkte. (vet om en mastergrad men utd.institusjonen er heller tvilsom). Men dette er heller ikke poenget: Å ta en utdannelse er et verktøy, ingen garanti. Jeg har selv en mastergrad og jobber i toppledelsen i et relativt tungt kompetansemiljø med masse mastergrader og noen dr.grader. Jeg har selvsagt ikke fått jobben jeg har pga mastergraden. Den har jeg fått fordi jeg har kunnet vist til gode resultater i tidligere jobber. Men jeg fikk muligheten til akkurat det pga utdannelsen. Og det er selve poenget med utdannelse. Dermed har vi også sagt at det er egentlig av mindre betydning hvilken utdannelse du tar, så lenge du tar en, og helst med gode karakterer;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 1. juni 2007 #20 Del Skrevet 1. juni 2007 I dag er det nok slik at man bør ha en eller annen profesjon for å gjøre karriere. Ting man kan jobbe seg oppover med, er vel salg og data. Har en kompis som begynte med å selge cd'er hos MrMusic og nå tjener rundt 50 laken i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå