Gå til innhold

Nigellas sjokoladeostekake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den sjokoladeostekaken Nigella lagde i forrige program (tirsdag) så svimlende god ut. Jeg visste det kom og satt klar med penn og papir, men klarte selvfølgelig å komme borti en knapp på fjernkontrollen og gikk glipp av vesentlige ting.

Gikk inn på nrk's sider for å finne oppskriften, men de har ikke lenger lov til å legge ut oppskriftene hennes.

Er det noen som fikk det med seg? Eller noen som vet om programmet kommer i reprise?

Håper noen kan hjelpe meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Miks 125 gr. knust digestive kjeks, 1 ss kakao og 50- 60 gr smør

Fordel i en rund form og sett i frysen mens du lager "osten".

Bland 500gr. smørost, 150gr sukker, 2 ss vaniljesukker, 3 egg og 3 eggeplommer, 1,5 dl rømme, 1 ts kakao, 175 gr mørk sjokolade- smeltet.

Over bunnen i formen og inn i ovnen på 180 gr i 45- 60 min. Den er ferdig når den er fast ved kanten.

Oppå toppen kan du ha 75 gr smeltet sjokoalde over som et mønster. (Du så jo programmet)

:-D

Skrevet

Jeg så det programmet, og tror den oppskriften finnes i boka hennes "How to be a domestic goddess". Det er iallefall en Chocolate Cheesecake der :)

Skal se om jeg klarer å oversette riktig for deg her;

125g digestive kjeks

50g veldig mykt eller smeltet, usaltet smør

500g kremost

150g brunt sukker (tror jeg, det står golden caster sugar)

3 store egg

3 store eggeplommer

175ml sour cream (jeg hadde tippet rømme, men har hørt at det ikke er helt det samme....kanskje noen annen her vet sikkert?)

1/2-1 ts lime juice (evt mer om du vil ha en surere smak)

150g sjokolade, smeltet

(20cm form)

Varm ovnen til 180 grader og kok opp en kjele med vann. Knus kjeksen og bland dem med smøret (hm...var det ikke sjokolade også i bunnen på tv?) Press massen sammen i bunnen av kakeformen og sett den i kjøleskapet så lenge.

Rør osten myk, og tilsett sukker. Rør godt, og putt i eggene, ett av gangen, og så eggeplommene, én av gangen. Hell i sour cream og lime juice og bland godt til en jevn røre. Vend sjokoladen forsiktig inn i røren.

Legg 2 lag med plastfolie utenpå formen (og aliminium hadde hun vel utenpå det igjen på tv?), og hell røren i formen. Sett formen i en langpanne med høye kanter og hell det nykokte vannet i langpanna til det rekker 2-3cm opp på formen. Sett alt i ovnen i en time (hun sa vel 45-60min på tv?)

Kaken er ferdig når den begynner å bli fast og litt brunere i kantene, mens den er såvidt stiv mot midten, så man ser at den er litt mer "wobbly" under. Ta av kakeformen og la kaken avkjøle seg på rist, og så i kjøleskap. Så lar du den stå og bli romtemperert før du serverer.

Voila! :)

Vel...det var kanskje noen småting som var ulikt fra hvordan jeg husket det fra tv i går, men det er iallefall den eneste chocolate cheesecake fra boken hennes. Om noen oppdager at jeg har oversatt feil må dere gjerne rette på meg altså! :) Tror nesten jeg blir nødt til å prøve å lage denne selv en gang også... :)

Lykke til, og gi gjerne rapport om hvordan det smaker :)

Skrevet

Hmm...Alou var visst litt raskere enn meg :) -og den virket mer lik den fra programmet...jaja, da har du den fra boken også, hehe...

Skrevet

Love Nigella!

Skrevet

Jeg så det programmet også. Og her satt jeg på diett. Oste sjokoladekake, trippel brownies, varm sjokolade... Sikle

Skrevet

Programserien eies vel nå av UKTV Food, de legger i alle fall ut veldig mange(kanskje alle?) av de oppskriftene som vises på tv-seriene. Har ikke søkt etter akkurat sjokoladekaken, men det kan jo være et tips å lete der en annen gang du lurer på en oppskrift :)

Skrevet

Tusen takk for svar!!

Jeg fant den på nettet. Engelsk versjon, så jeg har prøvd å oversette litt... Det eneste jeg stod litt fast på var "1/2 stick butter", men jeg har laget ostekake før, så det hadde jo gått ann å prøvd seg litt frem. MEN: jeg er veldig glad for de norske versjonene dere kom med, da ser jeg at jeg ikke var helt på jordet:)

Gjett om jeg skal lage denne i helga! SLURP!!

(Den så forresten utrolig god ut den koppen med romsjokolade hun lagde til slutt. Uff, slike fristelser....)

Skrevet
(Den så forresten utrolig god ut den koppen med romsjokolade hun lagde til slutt. Uff, slike fristelser....)

Ja, tirsdagens program var ren terror! :lol:

Skrevet

Kjempeflott med klippet på YouTube!! Nå gleder jeg meg til å bake og smake!

Skrevet

Jeg så programmet og syntes at blandingen ostekake og sjokolade hørtes helt kvalmt ut, så jeg vil gjerne høre hvordan resultatet blir når du har prøvd ut oppskriften. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg laget denne kaken etter å ha sett programmet med Nigella. Den var god, men ikke sååå fantastisk som jeg trodde på forhånd. Men vel verdt å lage, jeg synes personlig at en ren ostekake er bedre.

• 3 uker senere...
Skrevet

Nei, den var ikke såååå fantastisk.. Helt grei, men alt for mektig for min smak. Da sverger jeg til min faste ostekake med bringebær. Den er god, den!

Skrevet
Nei, den var ikke såååå fantastisk.. Helt grei, men alt for mektig for min smak. Da sverger jeg til min faste ostekake med bringebær. Den er god, den!

Har du oppskrift?

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet

Jeg synes også "vanlig" ostekake som er litt mer frisk, er bedre. Har ikke smakt denne, men det høres bedre ut med vanlig sjokoladekake...

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg er helt grønn på matlaging, noen som vet om det går fint å fryse denne etter at den er stekt? Blir den da like bra om jeg tar den opp kvelden før den skal spises?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...