Gå til innhold

Støtte til veldig organisasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart sende ut invitasjoner og må derfor bestemme oss for gaver/ønskeliste. Egentlig har vi mest lyst til og ønske oss støtte til en til to veldedige organisasjoner (har tenkt på Leger uten grenser og Amnesty) i stedet for gaver. Dette er det flere grunner til:

- Det passer godt til vårt livssyn og de verdier vi har og ønsker å bygge livet vårt på

- Vi har to gode jobber og tjener godt (og kommer til å tjene bedre) og kan stort sett kjøpe det vi vil ha (ikke sånn at vi er mega-rike, men i forhold til aldre og sånt)

- Vi har mye av ting og tang etter mange år som samboere

- Vi har en forholdsvis liten leilighet og har rett og slett ikke plass til så mye mer (planlegger ikke å flytte i nærmeste fremtid)

Men når vi sier det til folk, er det mange som reagerer negativt. Noen synes det virker veldig hellig og frelst, noen er bare ikke tilhengere av sånne organisasjoner, noen synes det er synd at vi ikke får noen fysiske minner om dagen, og noen sier at de synes det er en veldig god ide, men at AKKURAT de selvfølgelig må gi en gave...

Derfor vil jeg gjerne høre reaskjoner her fra KG. Er det en god eller en dårlig ide? Hvordan skal det evt. formuleres? Hvordan ville du reagert på at noen kun ønsket seg donasjoner til en organisasjon? etc.

Piglet

PS Vi har overveid å ønske oss penger til oss selv, men det synes jeg blir litt kvalmt... Pluss at det blir veldig tydelig hva folk gir for og den situasjonen vil jeg ikke sette folk i.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Dere har valgt to organisasjoner som kanskje er tung å svelge for en del?

Hva med "Leger uten grenser" og "Den Norske Kreftforening" f.eks. Jeg vet at mange gjerne gir til slike formål dersom de føler at pengene kommer frem. Slik Amnesty har holdt på den siste tiden med tendensiøse artikler, annonser og undersøkelser ville de aldri fått mine penger.

Du fratar på en måte gjestene dine gleden av å kjøpe en spesiell gave til dere - selv om gaven kanskje ikke blir så spesiell. Den eldre garde vegrer seg nok, mens den yngre garde kanskje er mer motakelig?

Og jeg er enig med deg i at pengegaveønsker til dere selv er en uting. Jeg hater det selv.

Skrevet

Jeg er enig i at Amnesty er et litt kontroversielt valg, men det er heller ikke helt fast. Et annet alternativ kunne være en organisasjon som gjør mye i utlandet (f.eks. Leger uten grenser) og en som gjør mye i Norge/Danmark (Røde kors eller Redd Barna).

Piglet

Skrevet

Vi skal gjøre det samme :-) Skapene våre er fulle og nettop det skriver vi. + At den største gaven er at de kommer og at vi ikke trenger noe, men hvis de likevel vil bruke penger på oss så blir vi kjempe glade for en gave til enten leger uten grenser eller kreftforeningen.

har fått generelt god respons på dette bortsett fra nærmeste familie ;)

tingeling

Skrevet

Vi har også ønsket oss en donasjon til en veldedig org. Kirkens nødhjelp har en bra ide: www.gaversomforandrerverden.no

Gjest Gjest
Skrevet

Prøv å finn flere organisasjoner. Jeg har ikke satt meg inn i "leger uten grenser", men både kreftforeningen og amnesty er to foreninger jeg hadde vegret meg for å donere til.

Se litt på frelsesarmeen, ulike fadderorgansasjoner, miljøorganisasjoner osv. Sikkert mange som ikke gir til de også, men jo flere du har på listen jo større er sjansen for at flest mulig finner noe som er spiselig.

Skrevet

Takk for respons! Er enig i at vi bør overveie organisasjonene igjen...

Ellers tenker vi litt på å skrive en kort, nromal ønskeliste og så nederst ha en kort paragraf hvor vi skriver at vi også vil bli veldig glade hvis noen vil støtte X og Y. Hva synes dere om den ideen?

Tingeling: Hva sier deres nærmeste? Og hvordan forholder dere dere til det?

Piglet

Gjest Blondie65
Skrevet
Takk for respons! Er enig i at vi bør overveie organisasjonene igjen...

Ellers tenker vi litt på å skrive en kort, nromal ønskeliste og så nederst ha en kort paragraf hvor vi skriver at vi også vil bli veldig glade hvis noen vil støtte X og Y. Hva synes dere om den ideen?

Tingeling: Hva sier deres nærmeste? Og hvordan forholder dere dere til det?

Piglet

Jeg synes denne ideen er god. Jeg ville også prøvd å velge ikke-religiøse og ikke-politiske organisasjoner hvis det lar seg gjøre, er lettere å akseptere for de fleste.

Det er EN ting som er utrolig synd med disse organisasjonene og det er at har du først gitt en gang så blir du nedrent med post fra dem. DET burde de holde seg for god til. Altså det er ikke snakk om en gang i året, men gjerne et par ganger pr mnd ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...