Gå til innhold

Vanter til bunad...

Anbefalte innlegg

Skrevet

i år var det bunad som vanlig på 17.mai, og som vanlig frøs jeg omtrent fingrene av meg. Så nå har jeg vært på Husfliden og kjøpt garn, for her skal det strikkes vanter! Selve vanten bli i mørk blå, så godt som lik fargen på bunaden. Det blir en tynn, rustrød kant øverst lik den både skjørtet, vesten og capet er kantet med. Men.... jeg har egentlig litt lyst til å ta igjen et av blomstermotivene fra bunaden på oversiden av hånden.

Men jeg ser jo til stadighet diskusjonene om riktig tilbehør til bunad og hva man som privatperson kan tillate seg. Ikke det at det bryr meg så inmari, jeg synes det uansett blir penere med vanter som passer til bunaden enn svarte skinnhansker. Men skal tro om jeg får bunadspolitiet på nakken om jeg brodere mine egene vanter? Det er jo ikke godkjent tilbehør.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden vanter ikke er vanlig tilbehør til bunad, så lager du de vantene du vil ha. Men hvis du vil ha det mest mulig identisk, velger du hvite vanter gjerne med bruddmønster eller lignende, da hvite vanter virkelig var pentøy og noe bare de rikeste hadde (bunadene i dag er jo hentet ut av inspirasjon fra rikfolkets påkldning, da det var de som hadde råd til å gå til fotograf eller bli malt).

Skrevet

Har vurdert den å. Har et par hvite vanter som jeg strikket for endel år siden, men er ikke fornøyd med mønsteret. Jeg kan strikke alt mulig rart, men hull mønster er ikke min sterkeste side.

I tillegg synes jeg det blir seende litt merkelig ut med de hvite hanskene som stikker ut av capet, det blir litt feil i mine øyne. Vel, vi får se...

Skrevet

Det finnes en bok som heter "Håndplagg til bunader og folkedrakter" av Heidi Fossnes. Jeg anbefaler deg å ta en titt i den, det kan hende du finner en vanteoppskrift som er helt korrekt til din bunad! Hvis du vil kan jeg godt kikke etter for deg, jeg sitter med boken her nå. Hvilken bunad har du? :)

Skrevet (endret)

Jeg har boken jeg også, en fantastisk nydelig bok!

Og bunaden jeg har er Lofot. I første omgang tror jeg at jeg lager enkel,blå vanter. Så for vi se hva det blir etterhvert. Om jeg får øvd meg litt på hullstrikk kan det kanskje ble et par fine , hvite etterhvert?

Endret av Wildy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...