Gjest Piper Skrevet 23. mai 2007 #21 Skrevet 23. mai 2007 Skjønner forsåvidt de som skriver at det ikke er deres problem, men om dere sier at kjærestene ikke kan komme tror jeg det kan bli et problem for dere, med sure miner etc... Med midre dere kan oppgi en grunn til at det ikke lar seg gjøre med ekstra gjester, som plass/økonomi etc. Vi behøvde faktisk ikke oppgi noen som helst grunn, for invitasjonene var allerede sendt ut. Og er folk så frekk at de tar det som en selvfølge å ta med en ekstra gjest i bryllupet, da hadde de i alle fall ikke fått det av prinsippsak. Og det hadde ikke vært mitt problem, for ville ikke den gjesten kommet uten kjæresten så fikk gjesten bare bli hjemme. Hard, men gjesten vil jo ikke akkurat prioritere brudeparet heller da, så hvorfor er det brudeparet som skal måtte gi seg? Man inviterer ikke med seg ekstra gjester i et bryllup, og i alle fall ikke uten å spørre brudeparet om det er greit først.
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #22 Skrevet 23. mai 2007 (endret) Jeg hadde gjort det så enkelt som at greit, han kan komme til kaffe og kaker, men that's it.. Ikke middag ettersom det er kun hun som er invitert til middag og det kan ikke bli for dyrt o.s.v.. Hvis jeg noen gang gifter meg så kommer jeg nok til og gjøre det så enkelt som at forholdet skal ha vart en stund hvis samboer/kjæresten skal inviteres.. En 14 dagers gammel kjæreste som muligens det blir slutt med neste uke hadde ikke vært aktuelt.. Jo da, kan hende forholdet varer livet ur for dem, men hvorfor invitere for det. Endret 23. mai 2007 av Gjest
MsRP Skrevet 23. mai 2007 #23 Skrevet 23. mai 2007 Å unnskylde seg med at det ikke er plass/middag er bestilt osv er jo litt håpløst så lenge de kommer med dette FØR svarfristen går ut. At middag er bestilt er kanskje litt drøyt å si da, men å si at det ikke er plass går fint an. Det kan jo være et lite lokale med begrenset bordplass. Skal man invitere til middag går det en grense et sted, får man f.eks max plassert 6 bord inni lokalet, og max 12 personer ved hvert bord så er det ikke plass til flere enn 72. Og alle kan ha sagt ja selv om svarfristen ikke er ute. Jeg er klar over at jeg setter det litt på spissen, men i mitt bryllup så var dette faktisk tilfelle. Det var ikke plass til en eneste stol til. Hver person er nødt til å tildeles et visst antall cm bordplass for å gjennomført etinga "with a little bit of grace"... Vettu? Jeg hadde dritt i om folk da ble sure. MIN DAG! It's my party and I cry if I want to. Og JEG bestemmer hvem som blir bedt. Jeg er helt uinteressert i å invitere en fersk kjæreste som jeg aldri har møtt. Og hvis folk blir sure for at de ikke kan få ta seg til rette nøyaktig som de vil, kan de la være å komme. Jeg er så enig, så enig...
Sympatia Skrevet 23. mai 2007 #24 Skrevet 23. mai 2007 Med meg tror jeg at eneste folkene dette kan skje fra er søskenbarna mine. Ellers så kjenner vel alle oss så godt at de vet hva er meninga vår om dette. Vi syns at kjærestene til venner og familie må være noen vi har møtt og til en viss grad kjenner, + at det må være litt alvorlig ved at de har vært sammen en stund. Jeg syns det TS har opplevd er innmari frekt, og er enig i det noen sier her at det er brudeparets dag og det er de som bestemmer. Noen jeg kjenner var i et bryllup til kusina te samboeren, og hun syntest det var ganske kjedelig siden hun ikke kjente brudeparet så godt. (Hun var invitert) Så jeg tror allikavel så kan det hende at vennene til TS koser seg like godt uten en kjæreste som kjeder seg (og kanskje syter) over lange taler om to personer man ikke kjenner, f.eks....
Gjest vimse Skrevet 23. mai 2007 #25 Skrevet 23. mai 2007 Tråden er ryddet, se Kvinneguidens regler. vimse-mod
♥Mirella♥ Skrevet 23. mai 2007 #26 Skrevet 23. mai 2007 At middag er bestilt er kanskje litt drøyt å si da, men å si at det ikke er plass går fint an. Det kan jo være et lite lokale med begrenset bordplass. Skal man invitere til middag går det en grense et sted, får man f.eks max plassert 6 bord inni lokalet, og max 12 personer ved hvert bord så er det ikke plass til flere enn 72. Og alle kan ha sagt ja selv om svarfristen ikke er ute. Jeg er klar over at jeg setter det litt på spissen, men i mitt bryllup så var dette faktisk tilfelle. Det var ikke plass til en eneste stol til. Hver person er nødt til å tildeles et visst antall cm bordplass for å gjennomført etinga "with a little bit of grace"... Jeg er så enig, så enig... Det jeg mente, var at dersom man bruker som grunn at man ikke har plass, så bør dette stemme. Blir litt dumt hvis man ser tydelig at det fint hadde vært plass til mange flere.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2007 #27 Skrevet 23. mai 2007 Det jeg mente, var at dersom man bruker som grunn at man ikke har plass, så bør dette stemme. Blir litt dumt hvis man ser tydelig at det fint hadde vært plass til mange flere. Dette er å stille saken på hodet. Det er da ikke brudeparet som skal begrunne hvorfor den som ikke er invitert ikke får komme? Det må da være omvendt, at den som inviterer med seg uinviterte får komme med løsninger?
panda Skrevet 23. mai 2007 #28 Skrevet 23. mai 2007 Synes det er veldig tankeløst av denne venninnen og bare invitere med seg kjæresten til bryllup. Hadde vært like frekt uansett hva slags selskap det er. TS trenger ikke å avgi noen forklaring på hvorfor de ikke vil ha med den nye kjæresten, bare kort og godt si at dessverre, det passer ikke. Blir venninnen sur, så er det hennes problem.
Kykkelikokos Skrevet 23. mai 2007 #29 Skrevet 23. mai 2007 Jeg hadde nok ikke sagt nei, men jeg hadde blitt litt oppgitt og sur fordi noen hadde tatt seg en slik frihet. For oss koster det ca 1300kr pr. person til middag.. så det er jo snakk om en del penger.
♥Mirella♥ Skrevet 23. mai 2007 #30 Skrevet 23. mai 2007 Dette er å stille saken på hodet. Det er da ikke brudeparet som skal begrunne hvorfor den som ikke er invitert ikke får komme? Det må da være omvendt, at den som inviterer med seg uinviterte får komme med løsninger? Jeg sa: HVIS man sier at det ikke er plass til flere, så bør det være sant, det er ikke vanskelig for en gjest å se om det hadde vært plass til en til i lokalet. (Og man trenger ikke oppgi noen grunn nei, men får kanskje mer forståelse om man gjør det.)
Gjest Frysepulver Skrevet 23. mai 2007 #31 Skrevet 23. mai 2007 Dette er unektelig veldig frekt og det finner vel ingen fantastiks måte å løse dette så ingen blir sure... Er man invitert alene og det kun står ens eget navn på invitasjonen er det jo vanvittig merkelig å "ta med en til". De fleste som gifter seg inviterer jo også et visst antall personer ut i fra økonomi og plass i lokalet. Mange opplever da å måtte droppe gjester de egentlig gjerne ville hatt der. At en venninne da kommer trekkende med en ny kjæreste man kanskje ikke kjenner engang blir jo da et stort dilemma. Gjester som ikke er bedt/bare bedt på kaffe vil vel begynne å lure på brudeparets prioriteringer...
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #32 Skrevet 24. mai 2007 Litt humoristisk, men jeg hadde blitt fristet til å oplyse om kuvert prisen og behovet for at ekstragjester tar med egen klappstol:) Det er utrolig hvor frekke å ta med ekstragjester som ikke er invitert!
MsRP Skrevet 24. mai 2007 #33 Skrevet 24. mai 2007 Det jeg mente, var at dersom man bruker som grunn at man ikke har plass, så bør dette stemme. Blir litt dumt hvis man ser tydelig at det fint hadde vært plass til mange flere. Det er sant! Men man burde ikke trenge å begrunne, men som du skriver litt lenger nede i tråden, det er kanskje lettere å få forståelse da. Men hadde noen jeg kjenner vært så frekke at de hadde bare opplyst meg om at de tok med en ekstra, hadde jeg blitt så vanvittig irritert at jeg hadde nok ikke følt noe behov for forståelse. Jeg hadde med glede fortalt dem at når man får en bryllupsinvitasjon så er de de eller det navn som står på invitasjonene som er ønsket i selskapet, ingen andre.
rsa Skrevet 24. mai 2007 #34 Skrevet 24. mai 2007 Jeg gifter meg ikke før neste år, og har ikke sendt ut invitasjoner. Men da en venninne spurte om hun kunne få med typen sin, ble jeg litt satt ut. Hun klarer ikke gjøre helt rede for om de er sammen eller ikke. Og hun er ikke den mest seriøse jenta på jord når det gjelder forhold heller. Så jeg skjønner veldig godt at det tolkes som frekt når gjester vil ha med seg uinvitert følge. De som er nevnt ved navn er invitert. Enkelt og greit.
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 25. mai 2007 #35 Skrevet 25. mai 2007 Takker for alle svar! Selv om jeg har mest lyst til å være skikkeli vrang å si at "sorry, du kan ikke ha han med" Så blir jeg nok å ende opp med å si at det er greit at ekstragjesten blir med på kaffe, muligens også middag... Foreløpig har vi vel egentlig ikke plass, men alle gjestene har jo ikke svart så vi får se etter helgen når svarfristen går ut..... Har forøvri nevnt for den inviterte at dette kom litt overraskende på og at det egentlig bare var hun som var invitert.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mai 2007 #36 Skrevet 25. mai 2007 Takker for alle svar! Selv om jeg har mest lyst til å være skikkeli vrang å si at "sorry, du kan ikke ha han med" Så blir jeg nok å ende opp med å si at det er greit at ekstragjesten blir med på kaffe, muligens også middag... Foreløpig har vi vel egentlig ikke plass, men alle gjestene har jo ikke svart så vi får se etter helgen når svarfristen går ut..... Har forøvri nevnt for den inviterte at dette kom litt overraskende på og at det egentlig bare var hun som var invitert. Du er ikke vrang i det hele tatt hvis du sier at beklager middag er utelukket (med mindre du får mange avbestillinger), men du skal se om det kan bli plass i kaffen. Du er faktisk veldig vennlig ...
Kykkelikokos Skrevet 25. mai 2007 #37 Skrevet 25. mai 2007 Det er veldig lett å si at man ville bedt følget om å være hjemme, men jeg tror nok ikke jeg hadde greid å si det når alt kommer til alt. Jeg inviterer kun folk jeg faktisk ønsker å ha i bryllupet mitt. Hadde den inviterte blitt sur og blitt hjemme pga jeg nektet henne å ta med følge, så hadde synes det var veldig synd. I tillegg til at man kanskje ikke forblir venner etterpå?
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mai 2007 #38 Skrevet 25. mai 2007 Jeg er enig i at dette ikke er noe lett. Men jeg synes ikke Pia trenger ha noe dårlig samvittighet eller føle seg slem hvis hun blir nødt til å nekte ekstragjesten plass i middagen pga økonomi eller plassmangel (eller hvilken som helst grunn egentlig). Det var DET som var mitt poeng.
Kykkelikokos Skrevet 25. mai 2007 #39 Skrevet 25. mai 2007 Nei, man skal ikke ha dårlig samvittighet. Det er jeg helt enig i. Det er gjesten som har tatt seg friheter her.
MsRP Skrevet 25. mai 2007 #40 Skrevet 25. mai 2007 Har forøvri nevnt for den inviterte at dette kom litt overraskende på og at det egentlig bare var hun som var invitert. Hva sa hun da du nevnte det da?? De fleste oppegående mennesker ville tatt hintet her..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå