Gjest Gjest_pia_* Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Vi gifter oss i juli, og nå når gjestene svarer på innbydelsene hender det at enkelte av de sinlge gjestene "plutselig" har fått seg kjæreste. Og svarer med at de kommer begge to, da uten å ha spurt oss på forhånd om det er greit. Vi har ikke engang visst at disse har fått seg kjæreste. Vi skal gifte oss på hjemstedet mitt, noe som fører til at de fleste må fly, og når gjestene takker ja har de jo allerede bestillt flybilletter.... Noen andre som har opplevd dette? Og hvordan har dere løst det?
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Jeg ville sagt at det ikke er i orden, for det er bare en person som er invitert og det er dette dere har tatt hensyn til når dere har satt opp økonomien, matbestilling, bordplan osv. Jeg synes det er frekt å bare opplyse om det kommer en ekstra (som dere ikke engang visste fantes) som om det var den naturligste ting i verden.
Knøttet Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 Jeg ville sagt at det ikke er i orden, for det er bare en person som er invitert og det er dette dere har tatt hensyn til når dere har satt opp økonomien, matbestilling, bordplan osv. Jeg synes det er frekt å bare opplyse om det kommer en ekstra (som dere ikke engang visste fantes) som om det var den naturligste ting i verden. enig! Jeg hadde aldri dratt med kjæresten min hvis jeg alene ble bedt i et bryllup! Dessuten vil jeg gjerne kjenne de som kommer i bryllupet mitt, og hvis folk plutselig får kjæreste som de har vært sammen med i 14 dager så er det som oftest verken særlig seriøst og jeg kjenner ikke denne nye personen. Jeg synes at om man skal ha med kjærester så bør det være et seriøst forhold (og ja, jeg forstår at dette er individuelt) og man tar ikke med seg ubedte personer! Man kan spørre, ja, men man tar det ikke som en selvfølge! Heldigvis har ingen gjort dette i vårt bryllup
Gjest MinnieMus Skrevet 23. mai 2007 #4 Skrevet 23. mai 2007 Vi gifter oss i juli, og nå når gjestene svarer på innbydelsene hender det at enkelte av de sinlge gjestene "plutselig" har fått seg kjæreste. Og svarer med at de kommer begge to, da uten å ha spurt oss på forhånd om det er greit. Vi har ikke engang visst at disse har fått seg kjæreste. Vi skal gifte oss på hjemstedet mitt, noe som fører til at de fleste må fly, og når gjestene takker ja har de jo allerede bestillt flybilletter.... Noen andre som har opplevd dette? Og hvordan har dere løst det? Vi har hatt et tilfelle av dette, men vedkomne ringte oss og spurte om det var i orden. Vi syns det var veldig koslig, for vet at de vil hygge seg mer når de er et par. Men skjønner at det er litt kjedelig å få masse ekstra gjester ohg kostnader for folk dere ikke har hilst på engang, i hvertfall når de bare regner med at det er greit.
Lillebrud Skrevet 23. mai 2007 #5 Skrevet 23. mai 2007 Jeg ville sagt som gjest sier; at det er en person dere har invitert, og at dere av økonomiske og praktiske årsaker må ha informasjon om dette på et tidligere tidspunkt. Jeg og sambo hadde en "slags grense" på at par enten bodde sammen eller hadde vært sammen lenger enn 6 mnd.. Sånn ca, ikke kjemperigid da.. Men der visste vi nå hvertfall om dem i forkant. Synes det er litt drøyt jeg da, at noen inviterer med seg uten en gang å spørre de som holder festen.
MsRP Skrevet 23. mai 2007 #6 Skrevet 23. mai 2007 Jeg syns også at dette er kjempefrekt!! De kan jo ikke bare be seg selv, også i et bryllup!!?? Altså, selv om det bare hadde vært snakk om en vanlig middag en lørdagskveld hos et vennepar så hadde jeg aldri hatt så lite respekt at jeg hadde sagt at "ja, den nye kjæresten min kommer også forresten!".. Jeg hadde spurt om det var greit at han ble med!! I brylluper i min familie er det vanlig å be familien og selvfølgelig de vennene vi vil ha. De av venner og familie som er i faste forhold som har vart lenge ber vi med kjæreste/ektefelle også. Er det derimot noen som får seg kjæreste etter invitasjonene ville det være helt unaturlig å be disse med i et bryllup, jeg ville nok ikke sagt ja om de hadde spurt pent en gang. Man vil vel stort sett gjerne ha folk man kjenner rundt seg i bryllupet sitt, ikke nye kjærester som for alt vi vet er byttet ut om et par måneder. Jeg hadde sagt klart ifra at det ikke var åpent for å ta med seg nye bekjentskaper. Jeg ville kanskje akseptert at de nye kjærestene fikk komme til kaffe og kake, men til middagen? Helt uaktuelt, og det burde de forstå! Si at maten er bestilt, lokalet er fullt osv, osv...
Brudeberta70 Skrevet 23. mai 2007 #7 Skrevet 23. mai 2007 Det hendte oss også nå. Hun sendte en melding da, og spurte om det var i orden. VI visste ikke om denne nye typen. Men nå viser det seg at han ikke kunne være med allikevel. Like greit.
Gjest Ballerina Skrevet 23. mai 2007 #8 Skrevet 23. mai 2007 Vi kommer til å gjøre litt forskjell på inbydelsene, om det er snakk om middag eller kaffe. De som skal inviteres til middag kommer til å få navn på inbydelsene hvem det er til (altså... de må ha kjæresten når vi sender ut innbydelsene), men når det er til kaffe så kommer vi til å skrive vedkommendes navn + følge... for middag må vi jo vite helt eksakt! ...men hvis noen får en kjæreste innimellom dette så får vi snakke med dem det gjelder. Men jeg mener at det er vi som brudepar som skal ta initiativet da, gjestene skal ikke bare regne med det... vi betaler trossalt 500,- pr. pers... (og å plutselig få fire ekstra gjester blir jo endel...)
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 23. mai 2007 #10 Skrevet 23. mai 2007 Takker for svar, greit å se at det ikke bare er jeg som reagerer. Men hva skal man gjøre da, flybillettene er jo bestilt... En av disse tilleggsgjestene kjenner jeg jo. Siden hun som er invitert har vært venner++ med denne personen lenge, men nå har de omsider blitt sammen. Men det ble visst bestemt etter at jeg inviterte til bryllup...
Gjest Ballerina Skrevet 23. mai 2007 #11 Skrevet 23. mai 2007 Men det ble visst bestemt etter at jeg inviterte til bryllup... Men det er ikke ditt problem!!!
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2007 #12 Skrevet 23. mai 2007 Jeg hadde sagt nei jeg også. Det er ikke i orden at man bare inviterer flere med uten å konferere med brudeparet (eller hvem det er som inviterer). At de har bestilt flybilletter er ikke ditt problem heller.
Rosalie Skrevet 23. mai 2007 #13 Skrevet 23. mai 2007 Takker for svar, greit å se at det ikke bare er jeg som reagerer. Men hva skal man gjøre da, flybillettene er jo bestilt... En av disse tilleggsgjestene kjenner jeg jo. Siden hun som er invitert har vært venner++ med denne personen lenge, men nå har de omsider blitt sammen. Men det ble visst bestemt etter at jeg inviterte til bryllup... Forseint, forseint! Si at nei, beklager. Er virkelig ikke ditt problem at folk tar seg til rette, altså. Flybilletter eller ei. For øvrig kan man ikke forvente å få ta med en kjæreste man knapt har rukket å bli sammen med. I de bryllupene jeg har vært i, har minstekrav vært at forholdet er stabilt - dvs et par år som kjærester eller blitt samboere/forlovet.
Mirabella83 Skrevet 23. mai 2007 #14 Skrevet 23. mai 2007 Jeg er HELT enig i at dette er frekt, men likevel hadde jeg nok "bitt i det sure eplet" og sagt at det er greit. Det høres ut som at du skal ha et bryllup med mange gjester, og da er ikke 500 kr så mye i helheten likevel. Ved å være litt storsinnet og si at det er greit, slipper du unda en ubehagelig telefonsamtale og garantert en sur venninde. Jeg ble invitert som kaffegjest en gang, da kjæresten min var invitert til middag. (Vi var bare tenåringer, og jeg hadde ikke engang møtt brudeparet, så jeg syntes det var storsinnet av de å invitere meg i det hele tatt!) *Er det en mulighet for deg å si at han evt kan komme til kaffe?
♥Mirella♥ Skrevet 23. mai 2007 #15 Skrevet 23. mai 2007 (endret) Utrolig frekt ja! Men hvis det skjer til mitt bryllup så kommer jeg nok ikke til å si noe.. Å unnskylde seg med at det ikke er plass/middag er bestilt osv er jo litt håpløst så lenge de kommer med dette FØR svarfristen går ut. (Noen av de bedte kan takke nei, og hvis de ikke gjør det, og man sier nei pga plassmangel så bør lokalet være temmelig stappa for at ikke denne personen skal reagere på forklaringen) Hvis du bestemmer deg for at vedkommende ikke får ha med kjæresten, så ville jeg heller sagt at dere har satt en grense ved at kjærestepar må ha vært kjærester i f.eks 6 mnd eller mer, eller være samboere, pga økonomi og plassmangel. Si at det er flere som er i samme situasjon som dem, og at dere ble nødt til å sette grensa et sted. Men at vedkommende gjerne kan få være med på festen, bare ikke middagen. Endret 23. mai 2007 av Tez
Malama Skrevet 23. mai 2007 #16 Skrevet 23. mai 2007 Skjønner at du synes det er vanskelig, men det ER ikke egentlig ditt problem at folk er såpass frekke da! Vi har ikke hatt noe av denne problemstillingen selv. vi fikk sms fra ei som lurte på hvorfor vi ikke hadde nevnt setdøtrene hennes... vel, avglemt da min kjære ramset opp sine søskenbarn (de ER jo ikke hans søskenbarn, men vi har truffet dem et par ganger, sånn kort.) Vel, vi sa de kunne få være med de også, selvsagt. Men så kommer de ikke likevel da, det er bare de voksne som kommer, ingen av barna, ste eller ei. Vi ender opp med mange færre gjester enn vi hadde tenkt oss vi da, pga uventet høyt antall som ikke kan komme, så om noen hadde invitert med en ekstra eller to, så hadde vi likevel kommet rimligere utav det enn vi hadde planlagt, så det hadde ikke vært noe problem. Men man KAN ikke bare forutsette at man kan ta med seg noen. Hva om dere hadde et lokale der det ikke var plass til en ekstra da? Nei, praktisk, økonomisk, fornuftig, man TAR ikke med seg noen som ikke er invitert. Da må man i så fall ta kontakt og spørre. Å bare svare "ja, vi kommer to", er frekt, og å allerede ha bestilt flybilette til to er ENDA FREKKERE. Det er ikke ditt problem, du har invitert en.
Gjest MinnieMus Skrevet 23. mai 2007 #17 Skrevet 23. mai 2007 Skjønner forsåvidt de som skriver at det ikke er deres problem, men om dere sier at kjærestene ikke kan komme tror jeg det kan bli et problem for dere, med sure miner etc... Med midre dere kan oppgi en grunn til at det ikke lar seg gjøre med ekstra gjester, som plass/økonomi etc.
shopgirl Skrevet 23. mai 2007 #18 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har en singel venninne og fire av kameratene til min kjære er singel...Vi ber i utgangspunktet bare de..men skulle det vise seg at de har kjæreste når festen skal holdes er de hjertelig velkommen...alltid koseligere å gå som par syns nå jeg!
Rosalie Skrevet 23. mai 2007 #19 Skrevet 23. mai 2007 Skjønner forsåvidt de som skriver at det ikke er deres problem, men om dere sier at kjærestene ikke kan komme tror jeg det kan bli et problem for dere, med sure miner etc... Med midre dere kan oppgi en grunn til at det ikke lar seg gjøre med ekstra gjester, som plass/økonomi etc. Vettu? Jeg hadde dritt i om folk da ble sure. MIN DAG! It's my party and I cry if I want to. Og JEG bestemmer hvem som blir bedt. Jeg er helt uinteressert i å invitere en fersk kjæreste som jeg aldri har møtt. Og hvis folk blir sure for at de ikke kan få ta seg til rette nøyaktig som de vil, kan de la være å komme.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2007 #20 Skrevet 23. mai 2007 Skjønner forsåvidt de som skriver at det ikke er deres problem, men om dere sier at kjærestene ikke kan komme tror jeg det kan bli et problem for dere, med sure miner etc... Med midre dere kan oppgi en grunn til at det ikke lar seg gjøre med ekstra gjester, som plass/økonomi etc. Her handler det om å ta seg til rette. Da må det beregnes at svaret blir der etter. Jeg forstår også at man har det gøyere med kjæresten i en sånn tilstelning. Men de som blir invitert vet ikke om den som inviterer har begreningsning på antall personer i lokalet (i mitt bryllup for 100 år siden hadde vi liten plass, ergo hadde dette blitt et problem), dårlig råd og ikke kan spandere denne ekstra kuverten eller allerede har sagt nei til andre som også da vil lage problemer. Det vanlige er å SPØRRE. Når man velger å bestille billett uten å forhøre seg om det er greit så får man svi - akkurat som man ville fått dersom man bestilte sydentur uten å høre om man fikk ferie først. Det spørs om det er noe stort tap at folk som ikke skjønner såpass av alminnelig høflighet blir sure.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå