Amalie_85 Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Jeg og sambo har funnet ut at vi vil ha en samboerkontrakt tilfelle det skjer noe med en av oss. Tenker på at det vi vil etterlate oss kommer til rett person! Hvem er det som da skal ha kontrakten? Noen må vel se eller ha en kopi av den?
Titta Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Vi har en liggende hos mine foreldre, og en liggende hos sambo sin mor. Det kom to kontrakter med i den pakken vi kjøpte på bokhandleren. Kontrakten måtte signeres av vitner, så da ordnet vi det greit med at foreldrene våre signerte.
Gjest suzyq Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 Ta med kopi til en advokat og sørg for at kontrakten havner hos tingretten
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #4 Skrevet 23. mai 2007 Vi har kopi av samboer kontrakt og testamment ligende i bankboksen og en hos advoketen. Og så har vi en hver. Du å huske å opprette testament også i tillegg til kontrakten. Kontrakten gjelder ikke som testament.
Amalie_85 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. mai 2007 Men å oppevare hos advokat koster vel penger eller? For det har jeg ikke råd til nå. Men da tar jeg hvertfall en hjem til mine foreldre. Er det noe standar oppsett på testamente og? Jeg fant på nett en standar utgave av samboerkontrakten, så vi skriver nok bare ut den. Jeg føler meg så blank på dette her, men det er lissom ingen som vet noe heller
Donpedro Skrevet 23. mai 2007 #6 Skrevet 23. mai 2007 En samboerkonrakt regulerer ikke ved død, kun ved oppbrudd i live. Ved død trenger man testamente. Ulike formkrav.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #7 Skrevet 23. mai 2007 Hos oss brukte vi tre/fire forskjellige maler for samboerkontrakter for å sette sammen en som funket for oss. Det tok litt tid, men var verd bryet, ettersom en mal ikke tok for seg alle tingene vi ønsket å ha med. Samboerkontrakten har vi begge, pluss at hver av foreldrene våre har underskrevne kopier. Men etter et dødsfall trenger man et testamente som må være godkjent av advokat osv (kjenner ikke detaljene). Tror også at det er best at en advokat setter opp formalitetene i et testamente. Men selv om man har et testamente som samboere har man allikevel ikke de samme rettighetene som gifte har (Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart).
Titta Skrevet 23. mai 2007 #8 Skrevet 23. mai 2007 Som de andre skriver her vil en samboerkontrakt ikke gi noen rettigheter med tanke på arv, så om om dere ønsker å arve hverandre må dere opprette et gjensidig testament. Det må følge formkravene som ved et annet testament, men det er ikke noe krav om at det tinglyses eller oppbevares hos en advokat. Det kan likevel være lurt, da testamentet ellers kan komme bort/bli ødelagt osv. Uten orginalen vil det ikke være gyldig. Men som sagt, ikke nødvendig. Et alternativ til å ha det liggende hjemme er bankboks. Formravene for testament finner du i arveloven, http://lovdata.no/all/tl-19720303-005-010.html. Da vi kjøpte samboerkontrakten fikk vi også med standardoppsett på gjensidig testamentet. Det var et greit oppsett som skal være gyldig så lenge en overholder formkravene om vitner osv. Søker du på nettet finner du masse informasjon. Om du ønsker hjelp til utforming av testamentet kan dere sikkert få det via jussbuss/jussformidlingen osv. Det vil nok være et mye rimeligere alternativ enn advokat.
Donpedro Skrevet 24. mai 2007 #9 Skrevet 24. mai 2007 Et testamente må ikke være godkjent av advokat for å være gyldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå