Gå til innhold

Egendesignet fantasi-festdrakt til familien,

Anbefalte innlegg

Gjest Plutselig usikker
Skrevet

Bundad vekker følelser hos mange, noe jeg skjønner veldig godt siden jeg selv har ønsket meg bunad de siste 25 årene.

Jeg har aldri funnet økonomisk anledning til å gå til innkjøp av bunad, det er alltid noe annet jeg må prioritere først. Jeg har derfor bestemt meg for å designe og sy en egen familie-fantasi-festdrakt til under en femtedel av prisen som min bunad ville ha kostet.

Jeg har lagt stor vekt på at dette ikke skal være en kopi/plagiat av allerede eksisterende festdrakter, hverken i snitt, eller utforming forøvrig!

Det vil bli en kjole, sydd i hel lengde, med diskret påbroderte symboler som har en spesiell betydning for meg og min familie. Capen vil være helt enkel ensfarget, uten noe annen pynt enn et lite symbol nederst bak på ryggen.

Jeg har gjort en avtale med en sølvsmed, og fått hans tillatelse til å bruke deler av hans kolleksjon som tilbehør, og han ønsket også å lage det jeg har bruk for som han ikke allerede har i sin kolleksjon. (Beltespenne, og brystnål.)

Dette blir en kjole for familien siden datteren også ønsker seg en slik kjole, og vil kun bli sydd i max 5 eksemplarer. (Meg selv, min datter, og eventuelle barnebarn).

Nå har det seg slik at enkelte har reagert kraftig på planene mine, de mener det er respektløst å ikle seg en fantasidrakt av denne typen.

De mener det uansett vil bli en "bunad-kopi", og at jeg burde holdt meg til det tradisjonelle om jeg absolutt ønsket meg en festdrakt.

Deres argument er at vår kultur er allerede så utvannet, og at jeg ikke burde bidra til å miste mer av vår tradisjonelle kultur.

De mente at det da var bedre at jeg gikk til innkjøp av en allerede etablert festdrakt (selv om de er ikke liker dem heller) enn at jeg designet en kun for vår familie.

Så nå lurer jeg på hva dere synes! Er det respektløst overfor den norske bunadtradisjonen å designe en egen familie-fantasi-festdrakt?

Setter pris på mange innspill her, positive og negative, siden jeg plutselig ble veldig usikker på om dette kan virke respektløst!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar ikke stilling til om jeg synes det er greit eller respektløst. Kommer helt an på hvordan kjolen blir. Men jeg synes det er en smule rar løsning.

Dersom du har råd til å sy din egen festkjole. Og har mulighet til å kunne designe den og sy den. Har du ikke da mulighet til å sy din egen bunad? Jeg har bunad, men tror nok ikke den er så dyr som en bunad som kjøpes ferdig sydd, den er sydd utelukkende av min mor.

• Liker 3
Gjest Elfrida
Skrevet
Er det respektløst overfor den norske bunadtradisjonen å designe en egen familie-fantasi-festdrakt?
Jeg må si helt klart nei, men nå er ikke jeg av de strengeste tradisjonalistene akkurat. Bunadene er jo laget ut fra hvordan det var vanlig å gå kledd til fest i en viss tid, og jeg vil tro at på den tiden så tok man på seg det fineste man hadde til fest akkurat som nå, og alle hadde ikke dønn lik bunad selv om de var fra samme dalføre. Så slik jeg ser det er det du gjør ikke annet en en videreføring av denne tradisjonen.
Gjest Plutselig usikker
Skrevet
Jeg tar ikke stilling til om jeg synes det er greit eller respektløst. Kommer helt an på hvordan kjolen blir. Men jeg synes det er en smule rar løsning.

Dersom du har råd til å sy din egen festkjole. Og har mulighet til å kunne designe den og sy den. Har du ikke da mulighet til å sy din egen bunad? Jeg har bunad, men tror nok ikke den er så dyr som en bunad som kjøpes ferdig sydd, den er sydd utelukkende av min mor.

Dette var en fair reaksjon, og jeg skal prøve å forklare.

"Min" bunad vil komme på ca 30 000 kroner, inkludert sølv, om jeg velger å sy den selv, og ca 40-45 000 om jeg velger å sette bort syingen.

Fantasi-drakten jeg har planlagt vil komme på ca 4000-5000 inkludert sølv.

Problemet med å sy bunad, er at det er så mye håndsøm i tillegg til broderingen at jeg ikke vil ha mulighet til å klare det. Jeg har rett og slett ikke hender og fingre til slikt lenger.

Med en fantasidrakt behøver en ikke ta slike hensyn, jeg kan sy det meste med maskin, og må kun behøve å brodere det jeg selv velger å utsmykke drakten med.

• Liker 1
Skrevet

Bunadspolitiet synes alt er respektløst. :ler: Husk at for enkelte er det livsviktig at andre ikke bruker sminke og paraply til bunaden... Jeg synes du skal gjøre som du selv vil. Bunadene har elementer av lokale folkedrakter, og det samme har festdraktene. Ingen slike drakter kan påberope seg å være " akkurat slik folk gikk kledd i gamle dager". Derfor kan jeg ikke se at din familiefestdrakt utvanner "kulturen" mer enn en drakt satt sammen av et husflidslag.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en av dem som synes at bunad ikke er spesielt pent. De fleste fantasidraktene jeg har sett (med unntak av dem som ikke klarer å begrense seg når det gjelder farger) er mye penere og mer anvendelige, og så forlanger man liksom ikke så mye respekt for en sånn - som du sier, vil den koste deg en brøkdel av prisen og være mer praktisk for deg å sy.

Jeg skjønner ikke problemet med at du syr en kjole til deg selv, og like kjoler til fire andre, samt får en fagperson til å lage smykker som hører til? Du får heller la være å bruke begrepet fantasidrakt da, og heller si at det er en egendesignet festkjole. Tror "fantasidrakt" er en rød klut for en del av disse husflidsmillitante kvinnfolka som har betalt det hvite ut av øya for å få en "korrekt" bunad. Newsflash: Det er noen som har finni opp den også. Det er ikke tradisjonell folkedrakt, faktisk. Røtter i gamle tradisjoner, ja, til en viss grad, men de gikk ikke sånn kledd på noe tidspunkt.

• Liker 1
Skrevet

Syns det hørtes kjempe spennende ut jeg. :)

Så ser ikke noe problem i å gjøre noe sånt i det hele å det store.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var forresten en innmari god idé synes jeg, lurer på om jeg ikke skal gjøre noe lignende selv :)

(Kunne til og med vært en fin bigesjeft, å designe "familiedrakter"?)

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Sier meg enig med gjest, så lenge du ikke kaller det en fantasidrakt kommer sikkert ikke bunadpolitiet til å skule på deg. ;)

Jeg synes overhodet ikke det er noe galt i å sy en drakt eller kjole man har designet selv for å bruke i høytidelige anledninger.

Skrevet

det kommer selvsagt litt an på designet, men så lenge det ikke er noen bunad-lookalike, så skjønner jeg ikke at noen gidder reagere på at du ønsker å sy en mer spesiell fin-kjole til deg og like til dine barn/barnebarn.

Dersom du sydde like kjoler og IKKE kalte dem fantasi-festdrakt, ville det og vært ille?

Det er skapt flere festdrakter rundt om, som har elementer fra bunaden, men som ikke er det, skjønner ikke hvorfor det skal være noe annerledes med din.

Skrevet

Jeg syns det virker helt uproblematisk. Ideen med egen familie-drakt er god! Bra business-ide! Det eneste jeg ville sette spørsmålstegn ved, er om du er god på å designe, og om dette blir "designmessig" bra. Det er viktig at det blir profesjonellt utført, med bakgrunn i ordentlige mønstre, både når det gjelder snitt og broderi. For mye fri fantasi kan bli helt feil.

Skrevet

Om du er flink til å designe tror jeg dette vil bli usedvanlig bra! Hvorfor skal det være respektløst?

Gjest Mindre usikker
Skrevet

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg har gledet meg slik til å sette ideén ut i realitet, og ble virkelig skuffet da jeg fikk de negative kommentarene.

Først: vi kaller drakten for "Familien Xxx-es festdrakt". Fantasidrakt var bare noe jeg brukte nå for å bedre beskrive den.

Jeg har lagt stor vekt på at den ikke skal kunne sammenlignes med noen bunader eller andre festdrakter som er "godkjente".

Når det gjelder design har jeg fått en veldig flink sydame til å tegne mønster til selve kjolen etter mine anvisninger, og en designervenninne til å tegne mønster til broderiet. Kjolen vil være ensfarget, og broderiene vil være veldig diskrete.

De vil broderes på en måte som gjør at de kun vil anes når jeg er i bevegelse, og vil bare vises i sin helhet når jeg sitter eller brer ut skjørtet.

Og det blir nok noen fler kjoler sydd, for min mor ringte akkurat etter å ha sett skissen og lurte på om hun kunne få sydd en også...

Skrevet

Syns det høres kjempefint ut jeg.

Det finnes mange forskjellige festdrakter i dag da, som selges for en billig penge over disk. Så hvorfor kan man ikke heller sy en selv?

Ser ikke på dette som noe annerledes enn av vi strikker liksom-bunader til småbarna våre til 17.mai. For det er jo helt ok.

Dette blir bra ja! :D

Skrevet

Bilde etterhvert?

:danse:

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke dette er respektløst i det hele tatt! Synes det høres ut som en strålende idè. Lykke til med prosjektet!

Gjest Ikke usikker lenger
Skrevet

Tusen takk for oppmuntring alle sammen, det betyr veldig mye for meg! :)

Bilde etterhvert?

:danse:

Hadde jeg kunnet tegne, og visst hvordan jeg la bildet ut her, så kunne jeg lagt ut skissen, men siden jeg er en temmelig talentløs tegner er det vel best å la det være... :sjenert:

Men bilde kan jeg sikkert klare å legge ut når kjolen er ferdig. :)

Gjest Emera
Skrevet

Respektløst synes jeg ikke det er. Alle står da fritt til å designe sine klær som de ønsker.

Men en egen familiedrakt..? Det synes jeg høres litt merkelig ut. Selv om denne drakten ikke skal ligne en bunad, så er den jo et alternativ til bunad, og laget etter noenlunde samme prinsipp. Og siden jeg ikke er noe festdrakt-menneske, men er glad i bunadstradisjonen, så er ikke dette noe jeg ville gått for. Men hver sin smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...