Gjest Uvitende Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Jeg skal innrømme at jeg er totalt grønn når det gjelder merverdiavgift... Ba om et tilbud på en tjeneste (frakte en vare fra a til b), og det kosta 500 kr + mva. Skal jeg betale merverdiavgift? Jeg er en privatperson. Tar gjerne en kort innføring i dette dersom noen har tid...
Gjest -eline- Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Jeg skal innrømme at jeg er totalt grønn når det gjelder merverdiavgift... Ba om et tilbud på en tjeneste (frakte en vare fra a til b), og det kosta 500 kr + mva. Skal jeg betale merverdiavgift? Jeg er en privatperson. Tar gjerne en kort innføring i dette dersom noen har tid... Det er moms på tjenester ja.
Gjest Uvitende Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 Det er moms på tjenester ja. 550, kosta det. Hva må jeg da betale?
Pnin Skrevet 23. mai 2007 #4 Skrevet 23. mai 2007 550, kosta det. Hva må jeg da betale? Moms er 25%. Hvis varen kostet 550,- uten moms, skal du betale 687.50 med moms.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #5 Skrevet 23. mai 2007 Det skal framgå av faktura hvor stor momsen er, og du skal motta faktura der det framgår både nettobeløp og bruttobeløp. Hvis den næringsdrivende ikke er momspliktig skal du ikke betale moms. Næringsdrivende er lovpålagt å utstede faktura, da dette er dokmentasjon. Høres veldig snuskete ut hvis de ikke gir deg faktura, men bare opplyser om et beløp...
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2007 #6 Skrevet 23. mai 2007 Egentlig skulle du sluppet å tenke på dette i det hele tatt for den som er næringsdrivende skal oppgi den prisen du skal betale og det er faktisk totalt uinterresant om det er mva eller ei. Hvis de vet at du er forbruker burde de ha oppgitt pris inkl. mva. Jaja ... nå gjorde de ikke det og prisen du skal betale er da 550,- + 25% mva. Når du får faktura etter at tjenesten er utført bør du notere deg om de har et organisasjonsnr der det står MVA etter. Er ikke dette oppgitt er du heller ikke forpliktet til å betale moms for da er de ikke registrert i mva-registeret. Mest sannsynlig er de det, jeg bare gjør oppmerksom på det. Egentlig skulle dette også stått i det skriftlige tilbudet de ga også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå