Bente:) Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Må man da følge det faste opplegget som de vanligvis har inne i kirkene? Med salmer og skriftlesning osv.... ?? Er litt redde for at vielsen skal dra ut i det vide og det brede :dåne: ... I tilfelle dårlig vær, så vil vi jo ha det unnagjort så fort som mulig!!
Pastor Knut Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Må man da følge det faste opplegget som de vanligvis har inne i kirkene? Med salmer og skriftlesning osv.... ?? Er litt redde for at vielsen skal dra ut i det vide og det brede :dåne: ... I tilfelle dårlig vær, så vil vi jo ha det unnagjort så fort som mulig!! Hvis det er Den norske kirke du tenker på, da er det slik at bryllup helst skal foregå i kirken - unntaksvis kan presten vie utendørs på spesielle plasser (gjerne bestemte kirkeruiner). Det kom pålegg om dette fra biskopene for noen års tid siden. Og ja, man følger da et av de liturgiforslagene som er godkjente i Den norske kirke. Andre kirkesamfunn har andre regler om hvor man kan og ikke kan vie brudepar. Vi i Den norske unitarkirke vier dere hvor dere ønsker, det er gratis og dere har stor frihet til selv å bestemme hvordan seremonien skal være. Her er vår hjemmeside med noe mer informasjon, hvis du er interessert http://unitarforbundet.org. Klikk på "tjenester" øvers på siden.
tuji Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 En vielse trenger ikke å ta lang tid selv om man følger liturgien. Det er innslag som solosang osv. som tar tid. I en kirke jeg jobbet før, hvor det var populært å gifte seg, hadde vi vielser hver time. Selve vielsen varte ca 25-30 min., så hadde man et kvarter til rådighet utenfor kirken, og et kvarter før neste vielse skulle kirken være klar for neste par. Så det trenger ikke å dra ut!
Pastor Knut Skrevet 23. mai 2007 #4 Skrevet 23. mai 2007 En vielse trenger ikke å ta lang tid selv om man følger liturgien. Det er innslag som solosang osv. som tar tid. I en kirke jeg jobbet før, hvor det var populært å gifte seg, hadde vi vielser hver time. Selve vielsen varte ca 25-30 min., så hadde man et kvarter til rådighet utenfor kirken, og et kvarter før neste vielse skulle kirken være klar for neste par. Så det trenger ikke å dra ut! Det hørtes slitsomt ut. Hvordan gjorde dere det praktisk med adgang til pynting av kirken? Jeg har aldri vært med på bryllup som lå så tett etter hverandre, men 30 minutter mellom begravelser har jeg vært med på. Men da var det jo profesjonelle begravelsesagenter som sto for pynting i kapellet.
Chiquita Skrevet 23. mai 2007 #5 Skrevet 23. mai 2007 Fellespynting, kanskje? Og trenger man egentlig å pynte så veldig mye?
Pastor Knut Skrevet 23. mai 2007 #6 Skrevet 23. mai 2007 Fellespynting, kanskje? Og trenger man egentlig å pynte så veldig mye? Jo, dere har vel rett i at det er samarbeid om pyntingen. Og neida, man trenger jo ikke pynte så all verdens. Vi pleier å holde av en times tid til pynting. Det holder lenge i de fleste tilfeller, men det er alltids noen tilfeller der også det skjemaet sprekker. Det er så mye som kan skje. Og dessuten hender det jo at selve bryllupet blir forsinket noen minutter. Husker forresten en gang da bruden kom for sent fordi hun hadde glemt noe og de snudde for å hente dette, men så streiket bilen hun satt i. Til vårt eget bryllup var det forresten så vidt presten rakk fram i tide. Han måtte snu med sykt barn i bilen. Og dette var før det var vanlig med mobiltelefon, så vi fikk ikke beskjed og lurte fælt :-)
tuji Skrevet 23. mai 2007 #7 Skrevet 23. mai 2007 Det ble løst med fellespynting, ja. Jeg vet at det noen ganger var litt uenighet om hvordan det skulle pyntes, men det var på en måte en del av pakka hvis man skulle gifte seg der. Det fikk brudeparet beskjed om med en gang de bestilte tid. Dette er også en veldig pen kirke med flotte dekorasjoner, så det trengtes ikke så mye pynt.
Gjest gjeste Skrevet 23. mai 2007 #8 Skrevet 23. mai 2007 Hvis du skal ha utendørsvigsel så må vigselsritualet følges, men det kan kortes ned ganske mye. To korte salmer, korte tekster osv. Det kan lett komme ned i 15 min hvis det kuttes. Det foregår mange vigsler utendørs i regi av kirken. Det er ikke fullt så strengt som Knut skriver alle steder. Det har blitt liberalisert den siste tiden og det foregår kirkelige utendørsvigsler også på mange andre steder enn i kirkeruiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå