smiley87 Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Hei! Jeg har to marsvin, en hann og en ho.. hannen er født desember og hunnen er født i mars. De går veldig bra sammen, det jeg lurer på er hvordan jeg skal temme dem? de er så redde, og løper når jeg kommer. Prøvd med godbiter o.l. Men dem blir lissom ikke vant. Lager ikke noen spesielle lyder når jeg koser med dem heller. Noen tips?
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Du må rett og slett bare vente, evt ta de ut og tvangskose med de mens de får agurk e.l.. Marsvina mine løper fortsatt bort når jeg går bort til buret og de er født i oktober 2004.. Og jeg har hatt de siden julen 2004.. Men jeg håper du har kastret hannen, pga unger og fordi da blir han som oftest roligere..
Trampe Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 Har du hus i buret? Jeg hadde det, og dyrene søkte dekning med en gang jeg kom bort. Jeg fikk et tips om å ta vekk huset og heller ha mye høy i som de kunne ligge i. Det funket faktisk, dyrene hadde ingen steder å gjemme seg og fant til slutt ut at de ikke døde om noen gikk forbi buret. Ha buret stående i samme rom som du befinner deg i. Lag lyder og snakk til dem, så de venner seg til stemmen din og husets lyder. La buret stå på et helt rolig sted om natta, så de får hvilt i stillhet. Ha de mye ute hver for seg. Er dere flere i husholdninga kan dere ta hver sin og kose med de mens dere f. eks. ser på tv. Korte turer i begynnelsen, så de skjønner at de kommer "hjem" igjen etter de er tatt ut, og lengre turer etterhvert. Et håndkle under og rundt bakparten på dyret kan skape trygghet (og beskyttelse hvis de tisser) og gjør at dere kan ha dyrene ute lenge av gangen. Jeg har vært utallige timer foran tven med marsvin på magen. Om du klapper dem og rører på deg blir de etterhvert vante til bevegelser. Foring fra hånda er også lurt. Marsvin er som oftest så grådige matvrak de glemmer at de er redde Lykke til!
Tabris Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Har du hus i buret? Jeg hadde det, og dyrene søkte dekning med en gang jeg kom bort. Jeg fikk et tips om å ta vekk huset og heller ha mye høy i som de kunne ligge i. Det funket faktisk, dyrene hadde ingen steder å gjemme seg og fant til slutt ut at de ikke døde om noen gikk forbi buret. Jeg er ikke enig. Jeg synes så absolutt at de skal få ha hus. . For å være ærlig så synes jeg det er toppen på egoisme - å bo i bur er ille nok om de ikke skal få ha noen form for trygghet og sted å gjemme seg i tillegg
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 Hva med å legge noe snop på en klut med din lukt? Gå med en vaskeklut i BHen i noen timer (gjerne sov med den). Trikset er å få de til å forbinde deg og din lukt med positive ting, ikke tvang og stress for at du SKAL kose med de Ta det med ro, og husk at det går ikke på noen timer
smiley87 Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. mai 2007 okey, så dere har fått temmet dem slik? de har ikke hus nå nei, har tatt det bort.. prøvd me godbiter på fanget, men dem spiser dem ikke.. redd.. men kanskje visst jeg sitter lenge nok?
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 Jeg kunne gjerne sitte i en time med godbiter før de kom bort, og har de ikke hus så pass på at de har nok høy.. Da kan de gjemme seg, og se deg. Mine vil faktisk ikke bruke huset sitt de, nå ligger de kun i høyet..
smiley87 Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2007 ok skal prøve det.. så langt ingen resultat... håper de kan bli tamme begge to..
Mirepoix Skrevet 28. mai 2007 #9 Skrevet 28. mai 2007 Tror det er veldig avhengig av hva de er vant med fra de er små.. Kjøpte et hun-marsvin (som var 5 uker gammelt), som ble tamt ganske med en gang. Hun var litt redd de to-tre første dagene, men etterhvert som hun ble vant til at vi kom med godsaker osv., kom hun bort til oss da hun var ute=) Hun fikk tre unger 2 mnd etter at vi fikk henne, siden hun var gravid da hun ble kjøpt. De ble ihvertfall vant til å bli klappet og kost med hele tiden=)
Mirepoix Skrevet 28. mai 2007 #10 Skrevet 28. mai 2007 Tror forresten marsvin lærer ganske fort, så gi dem frukt og grønnsaker veldig ofte, mens du har de på fanget=) Så skal du se at du får verdens søteste kjæledyr<3 Mine blir ihvertfall helt gærne vær gang vi åpner kjøleskapsdøra eller skjærer opp grønnsaker, siden de forbinder lydene og luktene med godsaker:P hehe
Trampe Skrevet 28. mai 2007 #11 Skrevet 28. mai 2007 Jeg er ikke enig. Jeg synes så absolutt at de skal få ha hus. . For å være ærlig så synes jeg det er toppen på egoisme - å bo i bur er ille nok om de ikke skal få ha noen form for trygghet og sted å gjemme seg i tillegg Kall meg hva du vil, men marsvinene mine har hatt det kjempebra uten hus. De har blitt fort tamme, og såklart har de hatt masse høy de kan gjemme seg under. Men når marsvinene finner ut at vi mennesker ikke er så ille, og blir tamme, kan man fint sette inn et hus, slik at de kan stikke seg unna når de vil. Huset blir da ikke et sted dyret sitter livredd og gjemmer seg, men et sted dyret kan gå og få være i fred. Ei venninne har et marsvin på tre år som aldri er blitt tamt. Hun har dyret ute hver dag, mater og koser, men går hun forbi buret flyr dyret i huset med en gang. Mine har aldri gjort det. Nervøse i begynnelsen naturlig nok, men det er utrolig hvor fort de venner seg til bevegelser. Flere andre venner som har hatt marsvin har ikke brukt hus, og de har fått tamme dyr. Vi snakket om det en gang, og har samme inntrykket. Ved å ikke ha hus i marsvinbur i begynnelsen unngår man et dyr som flyr inn i huset ved den minste bevegelse utenfor buret. Jeg mener at man bør respektere at dyr skal få fred, og om man da vil ha et hus i buret - so be it. Men om man vil ha et dyr tamt er det mye lettere hvis dyret venner seg til mennesker utenfor buret. Skjønner? Så kan man sette inn et hus når dyret har vennet seg til buret og menneskene. Så er jeg egoistisk jeg da, men mine marsvin, bortsett fra ett, har ikke brukt hus. Allikevel har de blitt gamle, og de har hatt gode liv alle som en. Og dyret som hadde hus overtok jeg da det var tre år gammelt. Han hadde alltid brukt hus, og da ville jeg ikke ta det fra ham stakkar. Helt tam ble han aldri.
Mirepoix Skrevet 29. mai 2007 #12 Skrevet 29. mai 2007 ^^ enig med trampe.. De vil bare løpe inn i huset, og ikke tørre å bevege seg utenfor. Det vi har brukt er en planke som vi har satt mellom de nederste sprinklene på buret, så de kan sitte under der eller hoppe opp på planken.
smiley87 Skrevet 6. juni 2007 Forfatter #15 Skrevet 6. juni 2007 Hvordan går det med marsvina dine da? de er veldig skeptiske enda....
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #16 Skrevet 7. juni 2007 Mitt marsvin har hus i buret sitt og det går helt fint, sjelden han rømmer om jeg skal ta han ut og om han gjør det er han snar ut igjen. I begynnelsen er jeg enig i at man kan ta fra dem huset, men når de blir tamme, synes jeg de bør få ha det. Beste rådet for å få dem tamme er nok mat. Min er i alle fall et matvrak og kommer og henter ting som salat, agurk, eple, drops og gulrot ved spriklene. Å så kose med dem da så de blir vant.
Gjest Silmarill Skrevet 7. juni 2007 #17 Skrevet 7. juni 2007 Før jeg skaffet katter hadde jeg en gullhamster som ble utrolig tam.Hun sov i armkroken min, kom når jeg ropte på henne osv... Ta tiden til hjelp, når jeg fikk en "livredd" hamster til å bli tam går det nok også med marsvin vil jeg tro
ÅseW Skrevet 29. juli 2010 #18 Skrevet 29. juli 2010 Hvordan går det med marsvinene dine nå? Er de blit tammere? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå