Rosalie Skrevet 25. mai 2007 #101 Skrevet 25. mai 2007 De får dekket mat, drikke, husleie og reise. Det betyr at lønnen deres på 6 - 10 000 er alt de kan bruke utenom faste utgifter. Det er ikke dårlig når de bor i land der alt koster null og niks med norske penger. De har jo ofte familie hjemme i Norge, så de 6-10.000 går nok kjapt med på betaling av lån og lignende i hjemlandet, tenker jeg... Syns nesten det er rart at feltarbeiderne ikke har mer utbetalt, jeg, de er jo tross alt i ganske så urolige områder, og jeg ville tro de fikk et ganske fett risikotillegg, men den gang ei...
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #102 Skrevet 25. mai 2007 De har jo ofte familie hjemme i Norge, så de 6-10.000 går nok kjapt med på betaling av lån og lignende i hjemlandet, tenker jeg... De fleste reiser ganske unge. Jeg har tenkt å dra et par år inn i spesialist utdanningen min før vi etablere oss med hus. Men det går jo alltids ann å leie ut dersom man eier. Ikke noe risikotillegg, derfor er det ganske provoserende at noen som kunne tenke seg å sitte hjemme i Norge og tjene det dobelte av det de som er i felten gjør, fortsatt klager på lav lønn (legene har også lengre utdanning og mer studielån enn noen i markedsavdelingen).
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #103 Skrevet 25. mai 2007 Det går jo alltids ann å leie ut dersom man eier. Ikke noe risikotillegg, derfor er det ganske provoserende at noen som kunne tenke seg å sitte hjemme i Norge og tjene det dobbelte av det de som er i felten gjør, fortsatt klager på lav lønn (legene har også lengre utdanning og mer studielån enn noen i markedsavdelingen). I Norge er utgiftene høyere enn i felten...
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #104 Skrevet 25. mai 2007 I Norge er utgiftene høyere enn i felten... De aller fleste som reiser til felten må fortsatt betale alle sine utgifter i Norge, de er bare borte i inntil 12 månder om gangen. Dermed sitter man fortsatt igjen med alle lån! Samt den faktiske ekstra utgiften det er å bo i et helt annet land enn sin familie.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #105 Skrevet 25. mai 2007 Jeg kan forstå at 330 000 er en fin begynnerlønn, spesielt i en idealistisk organisasjon. Men hvis jobbsøkerne har en god del erfaring fra før av og dette på en måte ikke er deres første jobb, da er det latterlig lavt. En venninne av meg fikk nettopp sin andre jobb i kommunal sektor, hun er 26 år og har en Master. Det var mange søkere til stillingen. Hennes lønn er 377 000 (og det er ikke en lederstilling). Bare sånn til sammenlikning. Kan jeg spørre hvilken jobb dette er? Og hva har hun tatt mastergrad i? Jeg har også mastergrad, jobber i kommunal sektor og tjener langt mindre (ca 320 000).
Gjest blida Skrevet 26. mai 2007 #106 Skrevet 26. mai 2007 Nettopp, det er hva jeg har ment i denne tråden også. Veldig synd å tjene under 300 000, være over 30 år og fortsatt på i kollektiv...det er uverdig. Så det er studielånet det kommer an på? Er 300.000 kr en 'magisk grense'? Hvor mye utgjør denne lønnen pr. time? Hvor mye mer enn vanlige arbeidere mener dere da man bør tjene etter en gjennomsnittlig bachelor?
Gjest Lærer Skrevet 26. mai 2007 #107 Skrevet 26. mai 2007 Så det er studielånet det kommer an på? Er 300.000 kr en 'magisk grense'? Hvor mye utgjør denne lønnen pr. time? Hvor mye mer enn vanlige arbeidere mener dere da man bør tjene etter en gjennomsnittlig bachelor? En gjennomsnittelig Bachelor (dvs. 3 års høyere utdanning bør minimum gi kr 85 000 mer i brutto årslønn enn for de som ikke har tilsvarende.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2007 #108 Skrevet 26. mai 2007 Men da har vi løst problemet: 1. Det går fint an å overleve på under 330k i året 2. Det blir sannsynligvis nok søkere til Leger uten grenser 3. TS kan søke en annen jobb Ikke jeg heller...men det var muligens sjokkeffekten av å oppdage at Leger uten grenser ikke hadde samme lønnsnivå som Goldman Sachs... Jepp, og i tillegg: Om TS hadde sokt hadde hun neppe faatt jobben med slike holdninger. Like greit.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2007 #109 Skrevet 26. mai 2007 Jepp, og i tillegg: Om TS hadde sokt hadde hun neppe faatt jobben med slike holdninger. Like greit. Og dersom verden står til påske blir det jul også.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2007 #110 Skrevet 27. mai 2007 En gjennomsnittelig Bachelor (dvs. 3 års høyere utdanning bør minimum gi kr 85 000 mer i brutto årslønn enn for de som ikke har tilsvarende. La meg bare minne om leger med 6 år universitets utdanning begynner på 320 000 i årslønn!
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2007 #111 Skrevet 27. mai 2007 La meg bare minne om leger med 6 år universitets utdanning begynner på 320 000 i årslønn! Det er vel overdrevent...dessuten finnes det flere grupper enn legene, som også har 6 års utdanning, som tjener så lite. En turnus-kandidat (lege) i en typisk gjennomsnittlig kommune får faktisk kr 340-360 000 i lønn det året de er turnuskandidat og det er ikke dårlig tatt i betraktning at en lege tjener 1-flere millioner i året ettersom hvor den jobber litt senere i praksiserfaringen.
Gjest blida Skrevet 27. mai 2007 #112 Skrevet 27. mai 2007 En gjennomsnittelig Bachelor (dvs. 3 års høyere utdanning bør minimum gi kr 85 000 mer i brutto årslønn enn for de som ikke har tilsvarende. Og hva begrunner du så denne summen med? Hva tjener de som 'ikke har tilsvarende'? 200.000 kr som butikkmedarbeider?
Saeria Skrevet 27. mai 2007 #113 Skrevet 27. mai 2007 Fastleger i byer kan fint komme over millionen i lønn om de har mange på lista si.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2007 #114 Skrevet 27. mai 2007 Det er vel overdrevent...dessuten finnes det flere grupper enn legene, som også har 6 års utdanning, som tjener så lite. En turnus-kandidat (lege) i en typisk gjennomsnittlig kommune får faktisk kr 340-360 000 i lønn det året de er turnuskandidat og det er ikke dårlig tatt i betraktning at en lege tjener 1-flere millioner i året ettersom hvor den jobber litt senere i praksiserfaringen. Dette stemmer ikke, turnuslegers lønn! Fastleger er selvstendignæringsdrivende og tjener dermed langt mer enn sykehuslegene/andre leger men at de passerer noe særlig over 700 000 kr er noe tull!
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2007 #115 Skrevet 27. mai 2007 Dette stemmer ikke, turnuslegers lønn! Fastleger er selvstendignæringsdrivende og tjener dermed langt mer enn sykehuslegene/andre leger men at de passerer noe særlig over 700 000 kr er noe tull! Den linken du har i innlegget ditt viser kun til hva som en minimums/minstelønnen for en turnuskandidat. Kjære deg, du er klar over at minstelønn er noe helt annet enn reell lønn? Det at minstelønnen til en turnuskandidat er 328 000 forhindrer jo ikke at de fleste turnuskandidater tjener et godt stykke over det.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2007 #116 Skrevet 27. mai 2007 Den linken du har i innlegget ditt viser kun til hva som en minimums/minstelønnen for en turnuskandidat. Kjære deg, du er klar over at minstelønn er noe helt annet enn reell lønn? Det at minstelønnen til en turnuskandidat er 328 000 forhindrer jo ikke at de fleste turnuskandidater tjener et godt stykke over det. Vel jeg er selv turnuslege, og lønnen min/lønnen til turnuslegene her på sykehuset ligger på tariff altså minste lønnen!
Gjest ny gjest Skrevet 27. mai 2007 #117 Skrevet 27. mai 2007 Vel jeg er selv turnuslege, og lønnen min/lønnen til turnuslegene her på sykehuset ligger på tariff altså minste lønnen! Tro nok også dette som regel er tilfelle. Som lege i det offentlige tjener man ikke mye over minstelønnen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå