Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nettopp, det er hva jeg har ment i denne tråden også.

Veldig synd å tjene under 300 000, være over 30 år og fortsatt på i kollektiv...det er uverdig.

Det er ikke uverdig... Kollektiv er mye mer enn fyllekollektivene rundtomkring!

Og man trenger slett ikke bo i kollektiv dersom man tjener 300.000 i året. Til og med i Oslo har man da råd til leilighet. Kanskje ikke å kjøpe i første rekke, men man klarer helt fint å leie en to-roms litt utenfor gryta uten å måtte leve på nudler.

For øvrig har de fleste som er 30 år og tat mastergrad allerede rukket å jobbe noen år, og dersom de har en ikke 13-på-dusinet-utdanning (som endel histfi-l og samfunnfagsutdanninger jo er) tjener man ikke de 300.000 han tjente som nyutdannet 25-åring lenger, men kjapt 360.000-400.000. Har man jobbet noen år før man begynte å studere, bør man da ha en del egenkapital på bok, slik at man klarer å få kjøpt seg noe.

For øvrig handler strengt tatt ikke denne tråden om det, men om en utlyst stilling i en veldedig organisasjon, som ikke krevde særlig høgre utdanning eller arbeidserfaring, og som ga 300.000-330.000 i året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Man klarer seg, ja, men å slenge seg med på forbrukerbølgen med bil, nye møbler, nyoppusset kjøkken osv er så godt som umulig.

[...]

Man sammenlikner seg jo LITT med resten av samfunnet også.

Men så man vel ikke slenge seg på forbrukerbølgen heller? Å kaste seg på forbrukerbølgen er ikke et et krav når man kommer i full jobb.

Selvfølgelig sammenliker man seg med samfunnet, men det lønner seg jo å sammenlikne seg med andre som stiller med samme betingeler. Tjener jeg 200K i året, så får jeg sammenlikne meg med andre som har 200K, ikke de som tjener dobbelt så mye som meg eller mer.

Skrevet
Man klarer seg, ja, men å slenge seg med på forbrukerbølgen med bil, nye møbler, nyoppusset kjøkken osv er så godt som umulig.

Men himmel, det er det da vel heller ikke meningen at man skal klare som nyutdannet, rett fra skolebenken?

Jeg blir fristet til å si "dagens unge, altså...", men jøss... Du KAN ikke forvente å kjøpe ALT du har lyst på, og alt du ser, pusse opp alt og ha flunkendes nye møbler. Det er ikke sånn det funker!

De på 50+ som er gjeldfrie, joda, men hallo...

Gjest Gjest
Skrevet
For øvrig har de fleste som er 30 år og tat mastergrad allerede rukket å jobbe noen år, og dersom de har en ikke 13-på-dusinet-utdanning (som endel histfi-l og samfunnfagsutdanninger jo er) tjener man ikke de 300.000 han tjente som nyutdannet 25-åring lenger, men kjapt 360.000-400.000. Har man jobbet noen år før man begynte å studere, bør man da ha en del egenkapital på bok, slik at man klarer å få kjøpt seg noe.

Jeg vet ikke hva alle de andre her i tråden er utdannet som, men jeg er en av de som klaget over at 300 000 faktisk er veldig lite uansett storby eller ei! Selv er jeg utdannet lærer (grunnskolen) og har ett år fra ingeniørhøgskolen. Tror ikke det for mange av oss på dusinet!

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg synes det er skremmende å se hvor kravstore enkelte er. Det virker som det skal være en selvfølge å ha alt nytt og moderne, gå ut på byen, reise ol med en gang en er ferdig utdannet. En begynnerlønn på 300.000,- er da slett ikke dårlig. Jeg mener dessuten at vi bare har godt av å måtte spare til ting og faktisk ønske seg noe. Standarden får en heve etter hvert som lønna øker i takt med jobberfaringen. Det virker som det er alt for lettvint å ta opp store lån for å hive seg på forbrukskarusellen. Da er det nok lett å glemme at lånene faktisk skal betales tilbake. Hvis en ikke klarer seg på en begynnerlønn på 300.000,- er det ikke lønna det er noe i vegen med, men forbruket!

Skrevet
Det er forskjell på "å satse på å bli rik" og det å bare ville leve et anstendig liv.

Tror vi har ganske forskjellige definisjoner av hva et anstendig liv er... For meg måles det ikke i forbruk.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er skremmende å se hvor kravstore enkelte er. Det virker som det skal være en selvfølge å ha alt nytt og moderne, gå ut på byen, reise ol med en gang en er ferdig utdannet. En begynnerlønn på 300.000,- er da slett ikke dårlig.

En ting er å forvente en startlønn som ligger langt over snittet. Men i min bransje, der begynnerlønnanbefalingen ligger på 380.000 hadde det faktisk bare sett rart ut dersom jeg hadde sagt at jeg forventet 250.000. Jeg hadde sannsynligvis ikke blitt tatt på alvor, og kunne endt opp med å selge min arbeidskraft alt for billig. Slik mange kvinner gjør, dessverre.

Skrevet
En ting er å forvente en startlønn som ligger langt over snittet. Men i min bransje, der begynnerlønnanbefalingen ligger på 380.000 hadde det faktisk bare sett rart ut dersom jeg hadde sagt at jeg forventet 250.000. Jeg hadde sannsynligvis ikke blitt tatt på alvor, og kunne endt opp med å selge min arbeidskraft alt for billig. Slik mange kvinner gjør, dessverre.

Men det er fortsatt ikke det denne diskusjonen går på - her er en jobb utlyst, med lønnsantydning på 300-330.000. Og TS spør hvordan noen kan leve for så lite penger i dag.

Gjest Gjest
Skrevet
Men det er fortsatt ikke det denne diskusjonen går på - her er en jobb utlyst, med lønnsantydning på 300-330.000. Og TS spør hvordan noen kan leve for så lite penger i dag.

Det var et svar på hvordan noen kan være så "kravstore" (og tydeligvis overfladiske og materialistiske) å forvente mer enn 300.000 i startlønn, ingenting annet.

Skrevet
Det var et svar på hvordan noen kan være så "kravstore" (og tydeligvis overfladiske og materialistiske) å forvente mer enn 300.000 i startlønn, ingenting annet.

Har du lest hele diskusjonen? For det er ikke det det du svarte på går ut på. Mer "Jeg har høgre utdanning og skal da tjene masse masse slik at jeg kan kjøpe leilighet midt i Oslo sentrum, reise masse, kjøpe dyre klær og gå på byen hele tiden". Så det er vel mer en reality check overfor en del som kommer fra skolebenken og har urelistiske krav til hvilke stillinger og hvilke lønnsforventninger de kan ha. Er man innen en bransje hvor snittlønn for nyutdannete er 380.000, starte man naturligvis lønnsforhandlingene på 400.000. ;)

Skrevet

Det er ingen som tvinger vedkommende til å søke på denne jobben.

Ettersom det er relativt populært å jobbe for slike organisasjoner vil jeg tro de får nok søkere(til og med for denne "luselønna")

Gjest Gjest
Skrevet
Har du lest hele diskusjonen? For det er ikke det det du svarte på går ut på. Mer "Jeg har høgre utdanning og skal da tjene masse masse slik at jeg kan kjøpe leilighet midt i Oslo sentrum, reise masse, kjøpe dyre klær og gå på byen hele tiden". Så det er vel mer en reality check overfor en del som kommer fra skolebenken og har urelistiske krav til hvilke stillinger og hvilke lønnsforventninger de kan ha. Er man innen en bransje hvor snittlønn for nyutdannete er 380.000, starte man naturligvis lønnsforhandlingene på 400.000. ;)

Jeg er vel så naiv at jeg tror de fleste som har lønnsforventninger som nyutdannet har det på bakgrunn av statistikk fra sin bransje, og ikke ut i fra høytflyvende planer om rikdom og leilighet i sentrum av Oslo, slik du tydeligvis mener. Derfor mener jeg det er ganske merkelig at så mange her mener de kan kalle andres lønnsforventninger for latterlige bare fordi de forventer over 300.000.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ingen som tvinger vedkommende til å søke på denne jobben.

Nei, det har jeg da heller ikke sagt.

Skrevet
Nei, det har jeg da heller ikke sagt.

Men da har vi løst problemet:

1. Det går fint an å overleve på under 330k i året

2. Det blir sannsynligvis nok søkere til Leger uten grenser

3. TS kan søke en annen jobb

Gjest Gjest
Skrevet
Men da har vi løst problemet:

1. Det går fint an å overleve på under 330k i året

2. Det blir sannsynligvis nok søkere til Leger uten grenser

3. TS kan søke en annen jobb

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri helt så problemet i dette.

Skrevet
Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri helt så problemet i dette.

Ikke jeg heller...men det var muligens sjokkeffekten av å oppdage at Leger uten grenser ikke hadde samme lønnsnivå som Goldman Sachs...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes hele motivet for tråden er forkastelig. Hvilke moralske motiver har en person som ønsker å jobben for en hjelpeorganisasjon for å tjene masse penger???

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns det er tar seg dårlig ut om legene i organisasjonen hadde veldig høye lønninger. Den eneste grunnen jeg kan se til at man skulle ha høye lønninger, måtte være for å tiltrekke seg de beste legene. Men hvis det stemmer at det er mange som vil jobbe der uansett, og disse er flinke, så tenker jeg at man ikke trenger å ha så høye lønninger. En mer moderat lønn, kan kanskje bety at man kan ansette flere leger eller ha råd til mer utstyr, som hjelper flere og bedre.

På en måte kan man si at man ikke skal straffes for å ville jobbe for en idealistisk organisasjon, men det er ingen som tvinger deg heller. Dersom de også har nok folk å ta av, så ser jeg ikke det store problemet. Detter vel også noe som er vanlig/mulig å gjøre for en periode? Som lege har du en utdannelse med store muligheter for å tjene mye etter en slik jobb. I motsetning til mange andre yrker.

Når det er sagt, så har jeg også klart meg fint på rundt 100.000 i året i fem år, og jeg har ikke levd noe uanstendig liv. Jeg har riktignok ikke betalt på noe lån enda, men likevel. Jeg sparer sikkert på mer enn mange. Men hva er galt med å være nøktern? Om man velger å pusse opp badet, så må man kanskje kutte på andre områder. Sånn er livet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er faktisk veldig overrasket over at lønningen er så høy. Jeg var på et møte med MSF (for leger og medisinstudenter) for et par år siden og da var det snakk om lønning mellom 5 000 - 10 000 kr på måned som feltarbeider.

Og de har ikke problemer med å rekrutere folk så vidt meg bekjent.

Dette får feltarbeiderene deres

Alle som jeg kjenner som har jobbet for MSF eller lignende har gjort dette utifra ønske om å hjelp, ikke tjene penger...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er faktisk veldig overrasket over at lønningen er så høy. Jeg var på et møte med MSF (for leger og medisinstudenter) for et par år siden og da var det snakk om lønning mellom 5 000 - 10 000 kr på måned som feltarbeider.

Og de har ikke problemer med å rekrutere folk så vidt meg bekjent.

Dette får feltarbeiderene deres

De får dekket mat, drikke, husleie og reise. Det betyr at lønnen deres på 6 - 10 000 er alt de kan bruke utenom faste utgifter. Det er ikke dårlig når de bor i land der alt koster null og niks med norske penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...