Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #61 Skrevet 24. mai 2007 Men da kan du jo flytte! Hm. Interessant å høre at du mener det er en god løsning å flytte når det oppstår et problem. Å flytte fra problemene er for de med de enkle løsningene.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #62 Skrevet 24. mai 2007 170 000 i bruttolønn vil si med 34% skatt en nettoårslønn på kr 112 200, dvs. 9 350 pr. måned. Du sier altså at du klarer fint å betale dette med din månedslønn på kr 9 350: Med en skatteprosent på ca 24 % (det er det jeg har betalt i flere år nå) blir netto årslønn ca kr. 129 200, dvs. kr. 10 765 pr måned. - Studielån: 2 700 - Studielån: 1 300 (6-årig utdannelse, men ikke fullt lån hvert år) - Husleie/eller bankavdrag/lån på leilighetskjøp, Oslo: 7 000 - Husleie, 2-roms på 36 kvm, Oslo: 4 300 - Strøm (nettleie og forbruk): 1 000 - Inkludert i husleia. - Møbellån (IKEA-kortlån): 1 200 - Jeg kjøper møbler jeg har råd til å betale for. - Billån: 1 800 - Jeg kjøpte bil jeg hadde råd til også, jeg. - Bensin: 500 - Bensin: 600 - Mastercard (fordi du unnet deg en feriereise): 1 000 - Sparer først, og ferierer etterpå. Da slipper jeg skyhøye renter. Har vært på utenlandsferier hvert år, med unntak av det året jeg kjøpte bil. Pr måned i snitt: 500 - Mat/drikke: 2 500 - Mat og drikke (inkludert hygiene og husholdningsartikler): 1 500 - Helse/hygiene: 500 - Helse: 900 - Husholdningsartikler: 200 - Forsikring pr måned (bil, innbo, ulykke, reise): 400 - Årsavgift, EU-kontroll, reparasjoner osv i snitt pr måned: 400 - Bompenger, passerer bommen ca 2 g. pr uke: 160 - Telefon: 250 - Klær: 150 Sum = kr 18 400 Sum = kr 10 460 Da har jeg ca 300 kr igjen hver måned som spares til uforutsette utgifter eller større innkjøp (som møbler eller bil). I tillegg kommer innbo- og bilforsikring: kr 1 200 pr. kvartal, EU-kontroll og eventuelle reparasjoner/forbedringer og oljeskift/service på bil, samt bompengebrikke som må byttes med jevnlige mellomrom. Har satt det inn i budsjettet. I tillegg til dette må folk faktisk ha klær til kald vinter og varm sommer. En kan liksom ikke gå i gamle klær hvert år og aldri kjøpe noe nytt. Jeg kjøper de klærne jeg virkelig trenger; ikke alt jeg synes er fint. I tillegg skal man ha råd til å kunne gå ut av og til (kino, teater, konsert, på byen, gaver til fest, osv.) Dette går under matbudsjettet mitt. Jeg er dessuten ikke avhengig av å ut på byen hver helg. Dette mener du går helt fint innenfor den lønnen? Ja, det går fint. Men det er ikke fett. Det har jeg da heller ikke sagt? Trodde du virkelig man ville sulte på 170 000 i året? Kanskje du burde tenke på hva en minstepensjonist har utbetalt...? Jeg kunne aldri funnet på å ha et eller flere barn med en slik lønn! Det er faktisk ikke enkelt å leve rimelig akseptabelt bare for en person med en slik lønn. Som voksen og ferdig med lange studier vil en ikke bo på usle studenthybler eller dele leilighet slik man gjorde som student. Det er på tide at de med langtidsutdanning får økonomisk mulighet til å skape seg et anstendig liv. I Norge har de med 5 og 6 års utdanninger like lite i lønn som vaskehjelper og barnehageassistenter (satt litt på spissen). Det blir litt søkt.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #63 Skrevet 24. mai 2007 Da regner jeg med at du går i klær fra loppemarkedet, spiser dårlig og lite variert mat, har dårlig med helseartikler, går lite til tannlege/lege/frisør og hygger deg generelt sett lite ute sammen med venner. De færreste i Oslo har en husleie som den du skriver (4 000+) og de færreste har da inkludert strøm i dette. Du har tydeligvis ingen kommunale avgifter å betale. De færreste gidder å bo på studenthybel og leve som en student når de er ferdig med studiene.
Gjest Dallandra Skrevet 24. mai 2007 #64 Skrevet 24. mai 2007 De færreste gidder å bo på studenthybel og leve som en student når de er ferdig med studiene. Men mange gjør det fram til de synes de har råd til å leve flottere
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #65 Skrevet 24. mai 2007 Da regner jeg med at du går i klær fra loppemarkedet, spiser dårlig og lite variert mat, har dårlig med helseartikler, går lite til tannlege/lege/frisør og hygger deg generelt sett lite ute sammen med venner. De færreste i Oslo har en husleie som den du skriver (4 000+) og de færreste har da inkludert strøm i dette. Du har tydeligvis ingen kommunale avgifter å betale. De færreste gidder å bo på studenthybel og leve som en student når de er ferdig med studiene. Jeg går ikke i klær fra loppemarked, men fra f.eks. Hennes og Mauritz. Jeg spiser slett ikke dårlig og lite variert mat; jeg lager all mat fra grunnen av med friske råvarer og er faktisk god til å lage mat. Du antar at jeg har dårlig med helseartikler og går lite til tannlege og lege... Hm, litt merkelig, siden jeg faktisk har regnet ca. dobbelt så store utgifter på posten "helse" som det du har (Jeg er forøvrig hos tannlege en gang i året, lege flere ganger i måneden, hos fysioterapeut ukentlig, til ukentlig behandling på sykehus og bruker de helseartiklene og medisinene jeg har behov for.) Ja, jeg går svært sjelden til frisør. Jeg har lettstelt og enkelt hår, rett og slett fordi jeg kler den frisyren best. Jeg hygger meg mye sammen med venner, men sjelden ute på byen, ja. Synes det er hyggeligere å treffe venner hjemme hos hverandre, ute eller f.eks. på kafè enn ute på byen. Da trenger det ikke å koste så mye, og vi får dessuten snakket sammen. Det er faktisk en del som har lav husleie i Oslo også, men man må lete for å finne de billige boligene; man kan ikke bare leie det første og det beste. Dessuten finnes det mennesker her i landet som bor utenfor Oslo eller de andre store byene. Kommunale avgifter er det vel de færreste som har på leieboliger, eller? Nei, jeg bor ikke på studenthybel og lever ikke som en student. Jeg har mer enn god nok plass og grei standard. Og jeg VET at det finnes mennesker som lever på langt mindre penger enn det jeg gjør. De greier seg på et vis de også.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #66 Skrevet 24. mai 2007 Jeg går ikke i klær fra loppemarked, men fra f.eks. Hennes og Mauritz. Jeg spiser slett ikke dårlig og lite variert mat; jeg lager all mat fra grunnen av med friske råvarer og er faktisk god til å lage mat. Du antar at jeg har dårlig med helseartikler og går lite til tannlege og lege... Hm, litt merkelig, siden jeg faktisk har regnet ca. dobbelt så store utgifter på posten "helse" som det du har (Jeg er forøvrig hos tannlege en gang i året, lege flere ganger i måneden, hos fysioterapeut ukentlig, til ukentlig behandling på sykehus og bruker de helseartiklene og medisinene jeg har behov for.) Ja, jeg går svært sjelden til frisør. Jeg har lettstelt og enkelt hår, rett og slett fordi jeg kler den frisyren best. Jeg hygger meg mye sammen med venner, men sjelden ute på byen, ja. Synes det er hyggeligere å treffe venner hjemme hos hverandre, ute eller f.eks. på kafè enn ute på byen. Da trenger det ikke å koste så mye, og vi får dessuten snakket sammen. Det er faktisk en del som har lav husleie i Oslo også, men man må lete for å finne de billige boligene; man kan ikke bare leie det første og det beste. Dessuten finnes det mennesker her i landet som bor utenfor Oslo eller de andre store byene. Kommunale avgifter er det vel de færreste som har på leieboliger, eller? Nei, jeg bor ikke på studenthybel og lever ikke som en student. Jeg har mer enn god nok plass og grei standard. Og jeg VET at det finnes mennesker som lever på langt mindre penger enn det jeg gjør. De greier seg på et vis de også. I Oslo sentralt? Det tviler jeg på. Jeg vet om drøssevis av mennesker med Master som jobber i stat og kommune, ingen tjener under 335 000 i startlønn (hvis det er første jobben) og etter 2-4 tjener de mellom kr 360 - 430 000. Det er ikke lederstillinger dette. På bakgrunn av det mener jeg det er urealistisk å tilby 300 000 i startlønn til en som er ferdig med utdanningen. LUG hadde riktignok ingen krav til utdanning i stillingsannonsen, noe som sannsynligvis kan tilskrives det at LUG utmerket godt vet at folk med høyere utdanning vil søke stillingen. Hvis de hadde skrevet "Master" som et krav ville de automatisk ha måttet betale mer i lønn, på den måten slipper en altså unna.
Rosalie Skrevet 24. mai 2007 #67 Skrevet 24. mai 2007 Lønnsplanene i Staten: http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=2046 For å ha lønn på 332.700, må man ha lønnstrinn 45, http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.a...965#SPH-7.1.2.1, evt ha lønnsramme 18, 28 eller 43 (nyutdannet uten anseenitet), http://www.sph.dep.no/templates/PersonalMelding.aspx?id=1455 De aller færreste nyutdannete får den type stillinger. Det er stillinger som avdelingsleder, prosjektleder, rådgiver. Men har man riktig type master, kan man få jobb som rådgiver, naturligvis. Men det er begrenset med rådgiverstillinger.
Karamell Skrevet 24. mai 2007 #68 Skrevet 24. mai 2007 (endret) Det er egentlig ganske skremmende at noen syns de tjener lite når de tjener over 300 000..... Jeg tjener knappe 250 000 jeg og klarer meg finfint med det. Har ikek noe budsjett åkomme med men... Er det ingen her som klarer å finne ut hvor mange det er i landet her som tjener under og over 300 000? Så kan vi se prosentandelen? Jeg vil da tro dere vil se at vi er veldig mange i norge som klarer oss på lønn under det. Men lønnen kommer jo helt an på jobben også da? Hvilken utdannelse man har og hvilken jobb man søker på. I tillegg til hvor lang erfaring man har... Endret 24. mai 2007 av Karamell
Gjest Opa Skrevet 24. mai 2007 #69 Skrevet 24. mai 2007 Jeg snakker ut fra at hver og en er single. Vi kan ikke regne med at folk automatisk ønsker å være par. Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg hadde ikke jo ikke fått høyere lønn om jeg var singel/bodde alene Vi deler likt på lån og regninger, det er ikke sånn at han betaler alt og jeg bruker penger på hva jeg vil. At jeg har samboer gjør at jeg kan bo større, men jeg hadde ikke hatt problemer med å bo alene heller. Til tema; lønna i LUG var helt ok, man jobber jo ikke i LUG for å bli rik som andre har nevnt tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #70 Skrevet 24. mai 2007 Til tema; lønna i LUG var helt ok, man jobber jo ikke i LUG for å bli rik som andre har nevnt tidligere. Det er forskjell på "å satse på å bli rik" og det å bare ville leve et anstendig liv.
Gjest Opa Skrevet 24. mai 2007 #71 Skrevet 24. mai 2007 170 000 i bruttolønn vil si med 34% skatt en nettoårslønn på kr 112 200, dvs. 9 350 pr. måned. I tillegg skal man ha råd til å kunne gå ut av og til (kino, teater, konsert, på byen, gaver til fest, osv.) Dette mener du går helt fint innenfor den lønnen? Har man huslån og tjener 170 000 brutto i året betaler man ikke 34% skatt (om man ikke absolutt vil). (med huslån og under 200 000 i året har jeg en trekkprosent på 20.) Og gå ut på kino, teater, konserter, på byen osv skjønner jeg at mange mener man MÅ, og derfor bør ha høy lønn så man kan det. De har litt vanskelig for å skjønne at dette er noe man ikke MÅ, men som mange må prioritere bort for å ha råd til andre ting (f.eks ny vinterjakke på HM).
Gjest Opa Skrevet 24. mai 2007 #72 Skrevet 24. mai 2007 - Studielån: 2 700 - Husleie/eller bankavdrag/lån på leilighetskjøp, Oslo: 7 000 - Strøm (nettleie og forbruk): 1 000 - Møbellån (IKEA-kortlån): 1 200 - Billån: 1 800 - Bensin: 500 - Mastercard (fordi du unnet deg en feriereise): 1 000 - Mat/drikke: 2 500 - Helse/hygiene: 500 - Husholdningsartikler: 200 Sum = kr 18 400 I tillegg kommer innbo- og bilforsikring: kr 1 200 pr. kvartal, EU-kontroll og eventuelle reparasjoner/forbedringer og oljeskift/service på bil, samt bompengebrikke som må byttes med jevnlige mellomrom. I tillegg til dette må folk faktisk ha klær til kald vinter og varm sommer. En kan liksom ikke gå i gamle klær hvert år og aldri kjøpe noe nytt. Må bare kommentere litt til jeg: Møbellån er dumskap. Samme med mastercard. Veldig mange bruker ikke så mye som 700 i mnd på helse/hygiene og husholdningsartikler. Bompengebrikke og billån er det heller ikke alle som har. Så ved å ta bort/redusere de punktene her kommer man langt lavere.
Gjest Opa Skrevet 24. mai 2007 #73 Skrevet 24. mai 2007 Det er forskjell på "å satse på å bli rik" og det å bare ville leve et anstendig liv. Og det kan man ikke på 330 000?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #74 Skrevet 24. mai 2007 Og det kan man ikke på 330 000? Ikke for de som bor midt i sentrum av tigerstaden, vet du ;-)
Rosalie Skrevet 24. mai 2007 #75 Skrevet 24. mai 2007 Ikke for de som bor midt i sentrum av tigerstaden, vet du ;-) Ehhh... Jo! Det er slett ikke noe problem.
Gjest Opa Skrevet 24. mai 2007 #76 Skrevet 24. mai 2007 For det første er det ikke så fryktelig mange som bor midt i tigerstaden For det andre; hvorfor må du bo akkurat der? Jeg bodde forresten i gamlebyen på lønna mi;) Tok ikke mange minuttene å gå derfra inn til sentrum der heller. Dette dreier seg kanskje om at DU ikke hadde klart deg på under 330 000, og heller aldri ville prøvd deg på det? Er du muligens student med vel høye forhåpninger om hva du er verdt?
Gjest Gjestz Skrevet 24. mai 2007 #77 Skrevet 24. mai 2007 For det første er det ikke så fryktelig mange som bor midt i tigerstaden For det andre; hvorfor må du bo akkurat der? Jeg bodde forresten i gamlebyen på lønna mi;) Tok ikke mange minuttene å gå derfra inn til sentrum der heller. Dette dreier seg kanskje om at DU ikke hadde klart deg på under 330 000, og heller aldri ville prøvd deg på det? Er du muligens student med vel høye forhåpninger om hva du er verdt? Spør du trådstarter eller annen gjest? Jeg mener en ikke har råd til å leve i sentrum av oslo på 300 000 når en har boliglån. Bor der selv og hadde knapt klart å få økonomien til å gå rundt med en slik sum.
Rosalie Skrevet 24. mai 2007 #78 Skrevet 24. mai 2007 Det er vel knappast noen i etableringsfasen som har råd til å kjøpe seg noe midt i gryta, nei. Men nå er det heller ikke nødvendig å bo midt i sentrum, da. jekt, jada, men også veldig dyrt. Akkurat som i alle andre større byer.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #79 Skrevet 24. mai 2007 Det er egentlig ganske skremmende at noen syns de tjener lite når de tjener over 300 000..... Jeg tjener knappe 250 000 jeg og klarer meg finfint med det. Har ikek noe budsjett åkomme med men... Poenget er at når man har tatt en lang utdanning og skal betale ned studielån på 500 000 i tillegg til boliglån/bloutgifter (og dessuten "mister" år med pensjonspoeng pga utdanningen), så tjener man ikke godt når man har rett over 300 000 i lønn. Er man i tillegg singel lever man slett ikke fett i de store byene i Norge. Man klarer seg, ja, men å slenge seg med på forbrukerbølgen med bil, nye møbler, nyoppusset kjøkken osv er så godt som umulig. Det er ganske stor forskjell på å leve på inntekt på 120 -140 000 i året uten noe lån og med boutgifter til hybel, som jeg gjorde helt uten problemer før jeg tok utdanning (for ca 7 år siden), og å skulle etablere seg og investere i bolig, rett og slett "bli voksen". Men klart, man bør også tenke over hvor mye/lite penger man vi ha når man velger utdanning. Vil man ha større hus og nyere bil enn naboen er det sikkert dumt å bli førskolelærer, f eks. Men man kan finne måter å leve på som gjør at det går rundt likevel. Vi er to stk som lever på samlet inntekt på rundt 400 000 i året, og studielån på rundt 350 000 tilsammen, og det går fint - vi bor billig og utenfor byen, drar ikke på lange ferier og er nesten aldri ute på byen. Det er snakk om prioriteringer - og vi har valgt det i stedet for å jobbe mye mer, f eks. Jeg kjenner forøvrig også flere som jobber og bor i Oslo og har inntekter på godt under 200 000 (selvstendig næringsdrivende eller frilansere som ikke jobber fullt) De klarer seg de også - men tro meg, de synes stort sett ikke det er så kult å bo på hybel i kollektiv og omtrent ikke ha oppsparte midler når de nærmer seg 40. Man sammenlikner seg jo LITT med resten av samfunnet også.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #80 Skrevet 24. mai 2007 Poenget er at når man har tatt en lang utdanning og skal betale ned studielån på 500 000 i tillegg til boliglån/bloutgifter (og dessuten "mister" år med pensjonspoeng pga utdanningen), så tjener man ikke godt når man har rett over 300 000 i lønn. Er man i tillegg singel lever man slett ikke fett i de store byene i Norge. Man klarer seg, ja, men å slenge seg med på forbrukerbølgen med bil, nye møbler, nyoppusset kjøkken osv er så godt som umulig. Jeg kjenner forøvrig også flere som jobber og bor i Oslo og har inntekter på godt under 200 000 (selvstendig næringsdrivende eller frilansere som ikke jobber fullt) De klarer seg de også - men tro meg, de synes stort sett ikke det er så kult å bo på hybel i kollektiv og omtrent ikke ha oppsparte midler når de nærmer seg 40. Man sammenlikner seg jo LITT med resten av samfunnet også. Nettopp, det er hva jeg har ment i denne tråden også. Veldig synd å tjene under 300 000, være over 30 år og fortsatt på i kollektiv...det er uverdig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå