Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #41 Skrevet 24. mai 2007 Studielån er jeg med på, men møbellån er stort sett helt unødvendig, da man får tak i mye fint og veldig billig på Fretex og loppis. Det er greit som student. Når man er snart 30 år, ferdig med en 6-årig utdanning og klar for et voksenliv forskjellig fra studenttilværelsen, er det ikke motiverende å fortsette med lusne studenttilværelsen med loppemarkedmøbler. Ærlig talt, skal langtidsutdannede straffes i dette rike landet?
Rosalie Skrevet 24. mai 2007 #42 Skrevet 24. mai 2007 Det er greit som student. Når man er snart 30 år, ferdig med en 6-årig utdanning og klar for et voksenliv forskjellig fra studenttilværelsen, er det ikke motiverende å fortsette med lusne studenttilværelsen med loppemarkedmøbler. Ærlig talt, skal langtidsutdannede straffes i dette rike landet? Handler da virkelig ikke om å straffe. Men når man ikke er smartere enn at man handler møbler og ferietur (annet innlegg) på krita, lurer jeg på hva man egentlig lærte på 6 år som student. At man har tatt høgre utdanning er ingen unskyldning for å leve over måte.
Gjest Camma Skrevet 24. mai 2007 #43 Skrevet 24. mai 2007 Av de netto utbetalt 12 500 du har pr. mnd. (150 000 i året) har du ikke med i regnestykket utgifter til studielån hver måned på kr 2 700). Er du single og betaler strøm og kommunale avgifter alene eller deler du med en partner? Det har også litt å si...I tillegg til dette har folk gjeren møbellån også, som en kanskje betaler kr 1 000 / 1 500 på hver mnd. Nei, men dagen jeg skal nedbetale studielån så har jeg jo høyere inntekt enn det jeg har nå og. Jeg betaler jo ganske mye i huslån og husleie, så om jeg bare tjener 50 000 mer i året når jeg er ferdig så skulle jeg fint klart å betalt ned studielån også. Og jeg betaler alt alene ja. Møbellån mener jeg er helt idiotisk dersom man har dårlig råd. Du kan finne billig på loppemarked eller IKEA i stedet for å ta opp et meget dyrt og uøkonomisk forbrukslån. Om det er slik du ordner okønomien din forstår jeg hvor pengene dine blir av....
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #44 Skrevet 24. mai 2007 Handler da virkelig ikke om å straffe. Men når man ikke er smartere enn at man handler møbler og ferietur (annet innlegg) på krita, lurer jeg på hva man egentlig lærte på 6 år som student. At man har tatt høgre utdanning er ingen unskyldning for å leve over måte. Greit nok, men jeg er ikke enig med deg i at et slikt budsjett kan kalles å leve over måte. Jeg vet om flere som ikke har hatt andre valg enn å ta opp møbellån på den måten. Alternativet var liksom å ikke ha møbler.
Gjest Camma Skrevet 24. mai 2007 #45 Skrevet 24. mai 2007 170 000 i bruttolønn vil si med 34% skatt en nettoårslønn på kr 112 200, dvs. 9 350 pr. måned. Du sier altså at du klarer fint å betale dette med din månedslønn på kr 9 350: - Studielån: 2 700 - Husleie/eller bankavdrag/lån på leilighetskjøp, Oslo: 7 000 - Strøm (nettleie og forbruk): 1 000 - Møbellån (IKEA-kortlån): 1 200 - Billån: 1 800 - Bensin: 500 - Mastercard (fordi du unnet deg en feriereise): 1 000 - Mat/drikke: 2 500 - Helse/hygiene: 500 - Husholdningsartikler: 200 Sum = kr 18 400 I tillegg kommer innbo- og bilforsikring: kr 1 200 pr. kvartal, EU-kontroll og eventuelle reparasjoner/forbedringer og oljeskift/service på bil, samt bompengebrikke som må byttes med jevnlige mellomrom. I tillegg til dette må folk faktisk ha klær til kald vinter og varm sommer. En kan liksom ikke gå i gamle klær hvert år og aldri kjøpe noe nytt. I tillegg skal man ha råd til å kunne gå ut av og til (kino, teater, konsert, på byen, gaver til fest, osv.) Dette mener du går helt fint innenfor den lønnen? Jeg kunne aldri funnet på å ha et eller flere barn med en slik lønn! Det er faktisk ikke enkelt å leve rimelig akseptabelt bare for en person med en slik lønn. Som voksen og ferdig med lange studier vil en ikke bo på usle studenthybler eller dele leilighet slik man gjorde som student. Det er på tide at de med langtidsutdanning får økonomisk mulighet til å skape seg et anstendig liv. I Norge har de med 5 og 6 års utdanninger like lite i lønn som vaskehjelper og barnehageassistenter (satt litt på spissen). Det blir litt søkt. Hvor dum er du egentlig da?! Når folk her svarer at de klarer å leve på mindre enn 300 000 i året, så har jo ikke de helt identiske utgifter som deg! Poenget her er at du må TILPASSE utgifter til det du får inn. Det vil si at du MÅ finne deg i å bruke loppismøbler litt til, og at du faktisk IKKE kan dra på ferie, og må ofre et par byturer i mnd, DERSOM du ikke tjener nok. Og i ditt regneeksempel over så tar du jo utgangspunkt i DITT regnskap, men lønn på 170 000, ikke det dobbelte, som du i utgangspunktet spurte etter!
Gjest Gjest_Solfrid_* Skrevet 24. mai 2007 #46 Skrevet 24. mai 2007 Det er faktisk ikke noe nytt at de med lange utdannelser tjener lite i Norge i forhold til i andre land, og i forhold til de uten utdanning: http://www.uib.no/elin/elpub/ph/06-96/lonn.html http://dbh.nsd.uib.no/kuv/nyhetsoppslag.cfm?nyhetsid=57
Gjest Elfrida Skrevet 24. mai 2007 #47 Skrevet 24. mai 2007 Ærlig talt, skal langtidsutdannede straffes i dette rike landet?Lønn bestemmes ikke bare ut fra utdannelse og erfaring, men er også i høyeste grad et spørsmål om konkurranse. Hvis Leger uten grenser er en såpass attraktiv arbeidsplass at de får flinke folk uten å betale i bøtter og spann er det faktisk helt greit. De opplyser om lønnsnivå, og det er helt frivillig om man ønsker å søke.
Daria Skrevet 24. mai 2007 #48 Skrevet 24. mai 2007 170 000 i bruttolønn vil si med 34% skatt en nettoårslønn på kr 112 200, dvs. 9 350 pr. måned. Du sier altså at du klarer fint å betale dette med din månedslønn på kr 9 350: - Studielån: 2 700 - Husleie/eller bankavdrag/lån på leilighetskjøp, Oslo: 7 000 - Strøm (nettleie og forbruk): 1 000 - Møbellån (IKEA-kortlån): 1 200 - Billån: 1 800 - Bensin: 500 - Mastercard (fordi du unnet deg en feriereise): 1 000 - Mat/drikke: 2 500 - Helse/hygiene: 500 - Husholdningsartikler: 200 Sum = kr 18 400 I tillegg kommer innbo- og bilforsikring: kr 1 200 pr. kvartal, EU-kontroll og eventuelle reparasjoner/forbedringer og oljeskift/service på bil, samt bompengebrikke som må byttes med jevnlige mellomrom. I tillegg til dette må folk faktisk ha klær til kald vinter og varm sommer. En kan liksom ikke gå i gamle klær hvert år og aldri kjøpe noe nytt. I tillegg skal man ha råd til å kunne gå ut av og til (kino, teater, konsert, på byen, gaver til fest, osv.) Dette mener du går helt fint innenfor den lønnen? Man tilpasser jo utgiftene sine til inntekten man har -har man inntekt på under 10 000, kan man ikke ha boutgifter på 7000. Jeg levde helt fint på 6000 i måneden da jeg studerte, nå har jeg høyere inntekt og høyere utgifter (men fortsatt årsinntekt på under 280 000, med tre års utdanning og relativt høy stilling). 300 000 i årslønn høres for meg ut som en god lønn -og i en veldedig organisasjon som i stor grad drives av donasjoner bør man ikke forvente mer.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #49 Skrevet 24. mai 2007 Hvor dum er du egentlig da?! Når folk her svarer at de klarer å leve på mindre enn 300 000 i året, så har jo ikke de helt identiske utgifter som deg! Poenget her er at du må TILPASSE utgifter til det du får inn. Det vil si at du MÅ finne deg i å bruke loppismøbler litt til, og at du faktisk IKKE kan dra på ferie, og må ofre et par byturer i mnd, DERSOM du ikke tjener nok. Og i ditt regneeksempel over så tar du jo utgangspunkt i DITT regnskap, men lønn på 170 000, ikke det dobbelte, som du i utgangspunktet spurte etter! Fryktelig dum, hvis det hjelper deg. Når folk her sier at de fint kan leve på 170 000 i året var det med forbehold at de visste om studielån, husleie/banklån til eie, bil, strøm, avgifter, osv. Det eneste de ikke visste tidligere i tråden var en feriereise og møbellån. De mente derfor at de ville ha klart seg kjempfint med sin lønn.
Gjest Camma Skrevet 24. mai 2007 #50 Skrevet 24. mai 2007 Fryktelig dum, hvis det hjelper deg. Når folk her sier at de fint kan leve på 170 000 i året var det med forbehold at de visste om studielån, husleie/banklån til eie, bil, strøm, avgifter, osv. Det eneste de ikke visste tidligere i tråden var en feriereise og møbellån. De mente derfor at de ville ha klart seg kjempfint med sin lønn. Altså,som nevnt over her så er det tydeligvis mange som kunne tenke seg å jobbe i MSF, ergo kan de tillate seg å lønne lavt, hvilket de bør gjøre og med tanke på hvor pengene til lønninger kommer fra. Hvorfor irriterer dette deg uansett?! Du tvinges ikke til å søke jobben! Tjener man 300 000 i året kan man bo dyrere enn om man tjener 150 000 i året. Men når man er så kortsiktig i tankegangen at man tar opp forbukslån i stedet for å spare penger et år til møbler (ja, du klarer deg med litt mindre fancy møbler så lenge), da undres jeg som sagt ikke over at du sliter...
Paradokset Skrevet 24. mai 2007 #51 Skrevet 24. mai 2007 (endret) En venninne av meg fikk nettopp sin andre jobb i kommunal sektor, hun er 26 år og har en Master. Det var mange søkere til stillingen. Hennes lønn er 377 000 (og det er ikke en lederstilling). Bare sånn til sammenlikning. Basert på at det er kommunalt må dette være en form for rådgiverstilling. Det er ikke normalt å havne i en slik stilling som relativt nyutdannet(26 år gammel?). Jeg vil anta at din venninne: - Har en veldig spesialisert utdannelse - Er veldig flink - Har vært veldig heldig Evnt. en kombinasjon av de tre... Endret 24. mai 2007 av Paradokset
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #52 Skrevet 24. mai 2007 Altså,som nevnt over her så er det tydeligvis mange som kunne tenke seg å jobbe i MSF, ergo kan de tillate seg å lønne lavt, hvilket de bør gjøre og med tanke på hvor pengene til lønninger kommer fra. Hvorfor irriterer dette deg uansett?! Du tvinges ikke til å søke jobben! Tjener man 300 000 i året kan man bo dyrere enn om man tjener 150 000 i året. Men når man er så kortsiktig i tankegangen at man tar opp forbukslån i stedet for å spare penger et år til møbler (ja, du klarer deg med litt mindre fancy møbler så lenge), da undres jeg som sagt ikke over at du sliter... Dette handler da ikke bare om LUG - det er en generell debatt som kan overføres til andre stillinger også. Personlig er det ikke sikkert jeg sliter men eksempelet er ganske gjeldende for flere av mine bekjente som er i sin første jobb etter endt utdanning.
Rosalie Skrevet 24. mai 2007 #53 Skrevet 24. mai 2007 Dette handler da ikke bare om LUG - det er en generell debatt som kan overføres til andre stillinger også. Personlig er det ikke sikkert jeg sliter men eksempelet er ganske gjeldende for flere av mine bekjente som er i sin første jobb etter endt utdanning. Debatten her går på LUG og andre humanitære organisasjoner, jo. Man kan ikke sammenligne det med det private næringsliv. Like lite som man kan sammenligne det private og det offentlige. For øvrig er ikke en lønn på 300.000-330.000 dårlig idet hele tatt for den utlyste stillingen, da den ikke stiller særlige krav verken til utdanning eller erfaring. At mange sliter er ingen hemmelighet, da man tror at man kan leve som småkonge bare fordi man har ftt vitnemålet i hånda.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #54 Skrevet 24. mai 2007 At mange sliter er ingen hemmelighet, da man tror at man kan leve som småkonge bare fordi man har ftt vitnemålet i hånda. Det var en nedlatende holdning. I Norge er det slik at de med lange utdanninger ikke "skal" tjene mer enn andre, ikke skal stikke seg frem m.m. Det skal ikke være forskjell på folk i Norge. Det kan være slitsomt å forholde seg til for alle oss som har studert lenge i utlandet og blitt vant til en mentalitet der det er helt normalt at en med lang utdanning kan forventes å tjene langt mer enn en med kort eller ingen utdanning.
Gjest Camma Skrevet 24. mai 2007 #55 Skrevet 24. mai 2007 (endret) Det var en nedlatende holdning. I Norge er det slik at de med lange utdanninger ikke "skal" tjene mer enn andre, ikke skal stikke seg frem m.m. Det skal ikke være forskjell på folk i Norge. Det kan være slitsomt å forholde seg til for alle oss som har studert lenge i utlandet og blitt vant til en mentalitet der det er helt normalt at en med lang utdanning kan forventes å tjene langt mer enn en med kort eller ingen utdanning. Det er vel ikke helt korrekt at man ikke tjener bedre dersom man velger å ta lengre utdanning. Men alle må begynne et sted, og akkurart i starten så er ikke lønnen for en med 5 års utdannelse så fryktelig mye bedre enn de som ikke har noe utdannelse. Om du deretter tar den samme sammenligningen etter 5 år og etter 10 år i arbeidslivet, så ser du nok at utdannelsen gir deg den belønningen økonomisk som du etterlyser. Men i forhold til den aller første jobben, så kan man ikke forvente all verden. Du har ingen erfaring og er således ikke SÅ verdifull for arbeidsgiver at de gidder å betale deg like mye som de betaler til sine mer erfarne medarbeidere. Endret 24. mai 2007 av Camma
Gjest Gjest_vimseguri_* Skrevet 24. mai 2007 #56 Skrevet 24. mai 2007 Jeg har en helt vanlig jobb og tjener 260.000 i året. har lån på 960.000 og er enslig mor til to. Funker fint det og det er slett ikke alle i Norge som tjener over 300.000
Rosalie Skrevet 24. mai 2007 #57 Skrevet 24. mai 2007 Det var en nedlatende holdning. I Norge er det slik at de med lange utdanninger ikke "skal" tjene mer enn andre, ikke skal stikke seg frem m.m. Det skal ikke være forskjell på folk i Norge. Det kan være slitsomt å forholde seg til for alle oss som har studert lenge i utlandet og blitt vant til en mentalitet der det er helt normalt at en med lang utdanning kan forventes å tjene langt mer enn en med kort eller ingen utdanning. Det er ikke at de med lang utdanning tjener dårlig her til lands - det er at de som utfører de mer grunnleggende jobbene har såpass bra inntekt at de kan klare seg med en 100% jobb. Det er der den største forskjellen fra f.eks. Storbrittania og USA ligger. Jeg har selv en mastergrad innen teknologi, og nå driver jeg med opplæring av nyutdannete. Og jeg ser hvor store ressurser som kreves der, da de ikke kan jobbe selvstendig før det har gått minst et halvt år, som regel ett. Lønnshoppene kommer når man får ansvar. Enten som lead eller senior, personal- og budsjettansvar, eller opplærings- og oppfølgingsansvar. Og det er klart at det går dårlig sammen med at en del nyutdannete ser på sine eldre kollegaer som inspirasjon, og skal kjøpe seg minst 4-roms leilighet på St.Hanshaugen, splitter ny bil og fornye hele garderoben i de første månedene etter at de har fått sin første jobb. Også er de forferdet over at det ikke går!
Paradokset Skrevet 24. mai 2007 #58 Skrevet 24. mai 2007 Det kan være slitsomt å forholde seg til for alle oss som har studert lenge i utlandet og blitt vant til en mentalitet der det er helt normalt at en med lang utdanning kan forventes å tjene langt mer enn en med kort eller ingen utdanning. Ja, det er jo en delen av greia med å bo i sosialdemokratiet Norge. Vi ønsker i større grad at folk skal ligge nærmer hverandre på den sosioøkonomiske skala. Det betyr at de godt utdannede/med bedre stillinger tjener forholdsvis mye mindre enn tilsvarende i utlandet, mens de som har lite utdanning/lavere stilling tjener forholdsvis mye.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #59 Skrevet 24. mai 2007 Ja, det er jo en delen av greia med å bo i sosialdemokratiet Norge. Vi ønsker i større grad at folk skal ligge nærmer hverandre på den sosioøkonomiske skala. Det betyr at de godt utdannede/med bedre stillinger tjener forholdsvis mye mindre enn tilsvarende i utlandet, mens de som har lite utdanning/lavere stilling tjener forholdsvis mye. Det stemmer. Og den situasjonen liker jeg dårlig.
Rosalie Skrevet 24. mai 2007 #60 Skrevet 24. mai 2007 Det stemmer. Og den situasjonen liker jeg dårlig. Men da kan du jo flytte!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå