Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #21 Skrevet 23. mai 2007 Og her er vi 2 personer som putrer avgårde på ca 120.000 i året, uten å helt tenke over at vi visstnok er "fattige" eller "gjerrige" Vi har riktignok ikke lån (noe jeg antar er en stor utgiftspost for mange), men er mange som blir paff når de hører hva det er vi lever på. Men det går nå andre veien også, at noen bruker 300.000 i året er for meg et mysterium.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #22 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har en lederstilling, og med bonus tjener jeg 296 000. Privat bedrift. Det er ganske urealistisk å innbille seg at man er verdt nærmere millionen i året bare fordi man parkerer legemet sitt på jobb hver dag.
Rosalie Skrevet 23. mai 2007 #23 Skrevet 23. mai 2007 Hvorfor skal ikke idealistisk arbeid betale slik andre arbeidsgivere må? Det å gjøre en god gjerning mister vel ikke sin verdig selv om lønnen er bra? Folk i dag har gode utdanninger og de jobber og står på. Hvorfor skal de jobbe "gratis" bare fordi det er en idealistisk organisasjon? Røde Kors, Leger uten grenser og Amnesty har kanskje et bilde av at fordi menneskene som søker seg dit er sosialt engasjert. Men det betyr ikke at de ikke skal gi riktig og rettferdig lønn etter innsats, erfaring og utdanning. Man kan ikke sammenligne f.eks LUG med det private næringsliv. I det private er lønningene veldig bransjeavhengig, og lønna kommer fra bedriftens overskudd. Høyt overskudd -> De kan lønne høyere. Men lønner de for høyt får de problemer og må begynne å si opp folk. Eller gå konkurs. LUG er en idealistisk organisasjon som henter alle sine midler fra innsamlinger, statstilskudd, bistand etc. Og målet må være å holde personalkostnader nedpå et forsvarlig minimum. Folk skal ikke jobbe for knapper og glansbilder, men det er ikke i disse organisasjonene man tjener seg feit. Heldigvis. Hadde LUG, RK etc vært lønnsførende, ville de mistet all tillit, og folk ville sluttet å donere til dem.
Rosalie Skrevet 23. mai 2007 #24 Skrevet 23. mai 2007 Dette er gamle tall, i alle fall innenfor kommunesektoren, begynnerlønnen for en førskolelærer er faktisk kr 281500 i dag og "topplønnen" 320400 OK. Men fortsatt ikke veldig fett tatt i betraktning 3 års høgre utdanning.
Gjest -eline- Skrevet 23. mai 2007 #25 Skrevet 23. mai 2007 Jeg er hæppi jeg får mellom 300-350.000 når jeg er ferdig med masteren min neste år, synes det er helt greit, og siden samboeren min tjener ca det samme så klarer vi oss finfint, kommer til å få spart opp endel og.
Saeria Skrevet 23. mai 2007 #26 Skrevet 23. mai 2007 Jeg drar mitt legeme på jobb hver dag og har utbetalt rundt 12-14000 i mnd. og dette er for en jobb som er fysisk tung. Klarer meg helt fint! Jeg begynner å studere til høsten og regner ikke med at jeg kommer noe særlig over 300K som topplønn etter endt utdannelse i mitt yrke, men det går da fint det og.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 23. mai 2007 #27 Skrevet 23. mai 2007 Overlever som mange her på rundt 250 000 i året, og det går helt fint! Syns det vitner om liten innsikt å forvente en kjempelønn i en ohumanitær organisasjon. Dessuten er MSF avhengig av giverbidrag, og hvem vil gi penger til en organinsasjon som overbetaler arbeiderne sine?
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #28 Skrevet 23. mai 2007 Selv har jeg under 200 000 i året, klarer meg jeg. Hus og bil har jeg og. Klarer tilogmed å spare noen kroner Jeg kan etter beste evne ikke forstå at det er mulig. Jeg antar at du bor sammen med en partner å dele utgiftene med? Jeg snakker ut fra at hver og en er single. Vi kan ikke regne med at folk automatisk ønsker å være par. Når lønn fastsettes, skal det ikke være ut fra om den personen er single eller i forhold (eventuelt om den har barn). Lønnen skal gjenspeiles på grunn av utdanning, erfaring og kompetanse.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #29 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har en lederstilling, og med bonus tjener jeg 296 000. Privat bedrift. Det er ganske urealistisk å innbille seg at man er verdt nærmere millionen i året bare fordi man parkerer legemet sitt på jobb hver dag. Det du sier her hører nok med til de store sjeldenhetene. Det at en leder i privat sektor (inkludert bonus) tjener mindre enn en førskolelærer, eller like mye som en hjelpepleier med 10 års ansiennitet har jeg litt vanskelig for å svelge. Da kan ikke den stillingen du har i privat sektor ha noen særskilte krav til utdannelse...
Gjest Camma Skrevet 23. mai 2007 #30 Skrevet 23. mai 2007 Om dette er en bra eller dårlig lønn avhenger jo i stor grad at hva jobben går ut på! I utgangspunktet synes jeg alt over 300 000 er en suveren lønn så lenge man er nyutdannet. Å gå rundt i den tro at man skal tjene 500 000 den dagen man er ferdig student er rimelig fjernt. Å klare seg på 300 000 i året burde være null problem. Selv lever jeg av studielån på 80 000 i året, pluss lønn på ca 70 000, altså totalt 150 000. Jeg har leilighet med lån som jeg betaler ned på, jeg har bil, og sparer ikke stort hverken på mat eller annet jeg har lyst på. Og klarer til og med og sette av litt ekstra til sparekontoen! Ser ikke at det er mulig å ha problemer, selv som enslig, på over 300 000 i året. Har du virkelig det synes jeg du bør ta en grundig gjennomgang av hva du egentlig bruker penger på!
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 23. mai 2007 #31 Skrevet 23. mai 2007 OK. Men fortsatt ikke veldig fett tatt i betraktning 3 års høgre utdanning. Hva bør man tjene da, etter å ha tatt en bachelor? For at det skal lønne seg, framfor å ha en jobb uten utdanningskrav og tjene ca 250.000 kr?
Catzy Skrevet 23. mai 2007 #32 Skrevet 23. mai 2007 Det hadde vært et større ramaskrik om idealistiske organisasjoner brukte alle pengene de samlet inn på lønn til ansatte, enn på det arbeidet folk gir dem penger for! En del tar lavere lønnede jobber for idealistiske organisasjoner for en kortere eller lengre periode fordi det ser fint ut på CV'en, i tillegg til at det gir god samvittighet. Siden det er såpass stor interesse for slike jobber kan jo organisasjonene velge og vrake blandt gode kandidater uten å blakke seg fullstendig. Alle vinner jo på det, folk får gjøre interessante jobber og pengene går til det de skal gå til. Som eneboer bør det gå helt fint å leve på 300.000 i året, så lenge man har litt økonomisk sans. Man kan selvfølgelig ikke bo i en 4-roms leilighet i det dyreste strøket i byen, handle på dyre steder hver uke og spise ute daglig, men man er definitivt ikke fattig heller.
Gjest lillebøll Skrevet 23. mai 2007 #33 Skrevet 23. mai 2007 Den dagen jeg når 300000 i lønn da skal jeg være glad! Overlever fint på 250000 tilsammen her.
Gjest Madeline Skrevet 23. mai 2007 #34 Skrevet 23. mai 2007 Ser ikke at det er mulig å ha problemer, selv som enslig, på over 300 000 i året. Har du virkelig det synes jeg du bør ta en grundig gjennomgang av hva du egentlig bruker penger på! Helt enig. Det burde ikke være noe problem i det hele tatt for en enslig å leve på 300.000,- i året. Hos oss levde vi 5 personer (2 voksne og 3 barn) på ca 380.000,- i året. Vi hadde to biler og boliglån + alle andre utgifter som en vanlig barnefamilie har. Det var slett ikke fett, men vi klarte oss. En lønn på 300000,- i en idealistisk organisasjon, er helt ok. Jeg hadde, som flere over her, reagert negativt om innsamlede midler skulle gå til å dekke skyhøye lønninger. Å jobbe i en slik organisasjon kan gi en fjær i hatten og gjøre at en stiller sterkere når en skal søke andre jobber senere. Da er også sjangsen for å tjene mer i høyeste grad til stede.
Flugelhorn Skrevet 23. mai 2007 #35 Skrevet 23. mai 2007 Lønna mi er på ca 200.000, det er 100% stilling i kommunen.... Vil ikke si at det er lite lønn, kunne jo nesten levd ett luksusliv på den lønna jo
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #36 Skrevet 23. mai 2007 Lønna mi er på ca 200.000, det er 100% stilling i kommunen.... Vil ikke si at det er lite lønn, kunne jo nesten levd ett luksusliv på den lønna jo Da jobber du kanskje som hjelepleier eller barnehageassistent?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #37 Skrevet 24. mai 2007 Hvordan kan man ha råd til husleie, bil, bensin (eller trikkekort), treningsstudioavgift, mat, drikke, klær, helse (lege/tannlege), strøm, veiavgifter og forsikring, bøker, reise, gaver til fødselsdager og betjening av studielån + andre lån på en lønn som det? Dersom noen klarer det er det imponerende!! Jeg har ca 170 000 i bruttolønn og greier å betale alt det. Lever ikke fett, men overlever fint!
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #38 Skrevet 24. mai 2007 Om dette er en bra eller dårlig lønn avhenger jo i stor grad at hva jobben går ut på! I utgangspunktet synes jeg alt over 300 000 er en suveren lønn så lenge man er nyutdannet. Å gå rundt i den tro at man skal tjene 500 000 den dagen man er ferdig student er rimelig fjernt. Å klare seg på 300 000 i året burde være null problem. Selv lever jeg av studielån på 80 000 i året, pluss lønn på ca 70 000, altså totalt 150 000. Jeg har leilighet med lån som jeg betaler ned på, jeg har bil, og sparer ikke stort hverken på mat eller annet jeg har lyst på. Og klarer til og med og sette av litt ekstra til sparekontoen! Ser ikke at det er mulig å ha problemer, selv som enslig, på over 300 000 i året. Har du virkelig det synes jeg du bør ta en grundig gjennomgang av hva du egentlig bruker penger på! Av de netto utbetalt 12 500 du har pr. mnd. (150 000 i året) har du ikke med i regnestykket utgifter til studielån hver måned på kr 2 700). Er du single og betaler strøm og kommunale avgifter alene eller deler du med en partner? Det har også litt å si...I tillegg til dette har folk gjeren møbellån også, som en kanskje betaler kr 1 000 / 1 500 på hver mnd.
Rosalie Skrevet 24. mai 2007 #39 Skrevet 24. mai 2007 Av de netto utbetalt 12 500 du har pr. mnd. (150 000 i året) har du ikke med i regnestykket utgifter til studielån hver måned på kr 2 700). Er du single og betaler strøm og kommunale avgifter alene eller deler du med en partner? Det har også litt å si...I tillegg til dette har folk gjeren møbellån også, som en kanskje betaler kr 1 000 / 1 500 på hver mnd. Studielån er jeg med på, men møbellån er stort sett helt unødvendig, da man får tak i mye fint og veldig billig på Fretex og loppis.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #40 Skrevet 24. mai 2007 Jeg har ca 170 000 i bruttolønn og greier å betale alt det. Lever ikke fett, men overlever fint! 170 000 i bruttolønn vil si med 34% skatt en nettoårslønn på kr 112 200, dvs. 9 350 pr. måned. Du sier altså at du klarer fint å betale dette med din månedslønn på kr 9 350: - Studielån: 2 700 - Husleie/eller bankavdrag/lån på leilighetskjøp, Oslo: 7 000 - Strøm (nettleie og forbruk): 1 000 - Møbellån (IKEA-kortlån): 1 200 - Billån: 1 800 - Bensin: 500 - Mastercard (fordi du unnet deg en feriereise): 1 000 - Mat/drikke: 2 500 - Helse/hygiene: 500 - Husholdningsartikler: 200 Sum = kr 18 400 I tillegg kommer innbo- og bilforsikring: kr 1 200 pr. kvartal, EU-kontroll og eventuelle reparasjoner/forbedringer og oljeskift/service på bil, samt bompengebrikke som må byttes med jevnlige mellomrom. I tillegg til dette må folk faktisk ha klær til kald vinter og varm sommer. En kan liksom ikke gå i gamle klær hvert år og aldri kjøpe noe nytt. I tillegg skal man ha råd til å kunne gå ut av og til (kino, teater, konsert, på byen, gaver til fest, osv.) Dette mener du går helt fint innenfor den lønnen? Jeg kunne aldri funnet på å ha et eller flere barn med en slik lønn! Det er faktisk ikke enkelt å leve rimelig akseptabelt bare for en person med en slik lønn. Som voksen og ferdig med lange studier vil en ikke bo på usle studenthybler eller dele leilighet slik man gjorde som student. Det er på tide at de med langtidsutdanning får økonomisk mulighet til å skape seg et anstendig liv. I Norge har de med 5 og 6 års utdanninger like lite i lønn som vaskehjelper og barnehageassistenter (satt litt på spissen). Det blir litt søkt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå