Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Leger uten grenser har utlyst en stilling som er ute nå, der de opplyser om at lønnen er kr 300 - 330 000. Hvordan har de tenkt at folk skal overleve på det?! Er det meningen at folk må ta opp banklån for å få lov til å jobbe for en idealistisk organisasjon...?
LillePastill Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Jeg hadde 250 i fjor, og overlevde fint på det. Syns da 300-330 er fint jeg! Er vel en ganske standard lønn vil jeg tro..
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 Hvordan kan man ha råd til husleie, bil, bensin (eller trikkekort), treningsstudioavgift, mat, drikke, klær, helse (lege/tannlege), strøm, veiavgifter og forsikring, bøker, reise, gaver til fødselsdager og betjening av studielån + andre lån på en lønn som det? Dersom noen klarer det er det imponerende!!
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Utrolig men sant, gjennomsnittslønnen i Norge er ikke 400000. Selv om mange, og kanskje særlig studenter, liker å tro det. Det er kanskje ingen fet lønn, men jeg synes du overdriver en smule. Det går fint an å overleve på 300000 i året. Og jeg vedder en god del på at det blir mange om beinet på den stillingen, for å jobbe i en idealistisk organisasjon kommer høyt opp på lista for mange. Det er ikke lett å få jobb i slike organisasjoner, og det gjør seg utrolig godt på CV'en- i tillegg til at man får en jobb man antagelig brenner for. Enig i det, jeg bare lurer på hvordan folk får regnestykket til å gå opp.
Amanlis Skrevet 22. mai 2007 #5 Skrevet 22. mai 2007 Hvordan kan man ha råd til husleie, bil, bensin (eller trikkekort), treningsstudioavgift, mat, drikke, klær, helse (lege/tannlege), strøm, veiavgifter og forsikring, bøker, reise, gaver til fødselsdager og betjening av studielån + andre lån på en lønn som det? Dersom noen klarer det er det imponerende!! Det klarer jeg helt fint. Klarer å spare også. Men...Leger uten grenser er en hjelpeorganisasjon, jeg vil tro at man ikke takker ja til å jobbe i en slik organisasjon for å bli rik. Men ønsket om å hjelpe mennesker i nød er nok viktigere enn ei fet lønn.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 Ikke for å være slem, men jeg skjønner ikke helt hva som er galt med en begynnerlønn på over 300000. Det er ikke lett å finne jobber som tilbyr mer enn dette i begynnerlønn, med mindre man jobber innen helt spesielle områder. Jeg kan forstå at 330 000 er en fin begynnerlønn, spesielt i en idealistisk organisasjon. Men hvis jobbsøkerne har en god del erfaring fra før av og dette på en måte ikke er deres første jobb, da er det latterlig lavt. En venninne av meg fikk nettopp sin andre jobb i kommunal sektor, hun er 26 år og har en Master. Det var mange søkere til stillingen. Hennes lønn er 377 000 (og det er ikke en lederstilling). Bare sånn til sammenlikning.
Rosalie Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 Hvordan kan man ha råd til husleie, bil, bensin (eller trikkekort), treningsstudioavgift, mat, drikke, klær, helse (lege/tannlege), strøm, veiavgifter og forsikring, bøker, reise, gaver til fødselsdager og betjening av studielån + andre lån på en lønn som det? Dersom noen klarer det er det imponerende!! Ojojoj, reality check!!! Førskolelærere klarer seg fint på rundt 250.000 i startlønn, makslønn på under 300.000. Ingeniører starter på rundt 300.000, siv.inger på mellom 300.000 og 360.000.
liv Skrevet 22. mai 2007 #8 Skrevet 22. mai 2007 Kommer jo helt ann på hva slags stilling det er da, er det sekretær eller er det prosjektleder liksom...
Gjest Blondie65 Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Hvordan kan man ha råd til husleie, bil, bensin (eller trikkekort), treningsstudioavgift, mat, drikke, klær, helse (lege/tannlege), strøm, veiavgifter og forsikring, bøker, reise, gaver til fødselsdager og betjening av studielån + andre lån på en lønn som det? Dersom noen klarer det er det imponerende!! Hei! Jeg heter Blondie65 og jeg har akkurat skiftet jobb og fått ca 300.000 i års lønn. Før det hadde jeg 278.000. Det er ikke slik at jeg drar til syden 2 ganger i året, kjører Beamer og har hus, hytte på fjellet, båt i fjorden, og bare merkeklær, men jeg klarer meg. Gjennomsnittsindustriarbeiderlønnen i Norge, får jeg minne om at det er 310.000?
liv Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 Ojojoj, reality check!!! Førskolelærere klarer seg fint på rundt 250.000 i startlønn, makslønn på under 300.000. Ingeniører starter på rundt 300.000, siv.inger på mellom 300.000 og 360.000. Nyutdannet i 05 og jobbet om førskolelærer i fjor, hadde 313 000 (men jeg fikk utbetalt 15000 kr i feriepenger da jeg sluttet for å gå i permisjon)
Gjest rådgiver Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 Her har du mitt forslag til regnestykke: 327 000,- i lønn per år tilsvarer 27 250,- per måned. Trekker man fra 34% skatt, står du igjen med 17985,- Utgifter per måned: Studielån 2000,- Huslån/billån 9000,- Mat 2000,- Bensin 500,- Buss/trikk 400,- Lommepenger 4000,- ____________________ Sum 17900,- ____________________ Med en nom. rente på 6% kan du betjene et huslån/billån på 1,5 millioner. Da kan du enten velge å kjøpe en liten leilighet for en person, eventuelt kjøpe leilighet sammen med kjæreste/venn/venninne/slektning for dobbelt så mye.
Gjest Camelia Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 Hvordan kan man ha råd til husleie, bil, bensin (eller trikkekort), treningsstudioavgift, mat, drikke, klær, helse (lege/tannlege), strøm, veiavgifter og forsikring, bøker, reise, gaver til fødselsdager og betjening av studielån + andre lån på en lønn som det? Dersom noen klarer det er det imponerende!! Vel, vi har overlevd fire personer på ca. 500 000 i året. Og bruker penger på absolutt alt du nevner der.
Rosalie Skrevet 22. mai 2007 #13 Skrevet 22. mai 2007 (endret) Kommer jo helt ann på hva slags stilling det er da, er det sekretær eller er det prosjektleder liksom... Tenkte helt automatisk på lege, jeg. Sjekket på finn.no nå, og det er utlyst en stilling som regnskapsansvarlig på Oslo-kontoret. Finner ingenting om lønn, da, men... 300-330.000 er slett ikke ille, og man trenger ikke all verdens utdanning for en slik jobb, så studielånet trenger ikke å være gigantisk. Dessuten syns jeg det er betryggende at Leger uten grenser har et konservativt lønnsnivå, siden det er en humanitær organisasjon, og dermed kan bruke mer penger på å hjelpe. EDIT: Å, fant den. Det var en annen stilling, ja. Virker ikke som om den heller krevde all verdens av utdanning (næringslivskontakt). Endret 22. mai 2007 av Wadjet
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #14 Skrevet 22. mai 2007 Førskolelærere klarer seg fint på rundt 250.000 i startlønn, makslønn på under 300.000. Dette er gamle tall, i alle fall innenfor kommunesektoren, begynnerlønnen for en førskolelærer er faktisk kr 281500 i dag og "topplønnen" 320400
Gjest Pjusk Skrevet 22. mai 2007 #15 Skrevet 22. mai 2007 (endret) Hvordan kan man ha råd til husleie, bil, bensin (eller trikkekort), treningsstudioavgift, mat, drikke, klær, helse (lege/tannlege), strøm, veiavgifter og forsikring, bøker, reise, gaver til fødselsdager og betjening av studielån + andre lån på en lønn som det? Dersom noen klarer det er det imponerende!! Jeg tjener 40 000 mer, dvs, ca 370 000. Jeg har to barn i skolealder, bil og 1, 4 millioner i lån. Værsågod, bli imponert! Endret 22. mai 2007 av Pjusk
Gjest Bellatrix Skrevet 22. mai 2007 #16 Skrevet 22. mai 2007 Jepp. Det er mange som har lavere inntekt enn det der og som klarer seg helt fint. Og som folk har sagt så er det vel ikke rikdom folk søker ved å jobber for LUG.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #17 Skrevet 22. mai 2007 Hvorfor skal ikke idealistisk arbeid betale slik andre arbeidsgivere må? Det å gjøre en god gjerning mister vel ikke sin verdig selv om lønnen er bra? Folk i dag har gode utdanninger og de jobber og står på. Hvorfor skal de jobbe "gratis" bare fordi det er en idealistisk organisasjon? Røde Kors, Leger uten grenser og Amnesty har kanskje et bilde av at fordi menneskene som søker seg dit er sosialt engasjert. Men det betyr ikke at de ikke skal gi riktig og rettferdig lønn etter innsats, erfaring og utdanning.
Gjest Opa Skrevet 22. mai 2007 #18 Skrevet 22. mai 2007 Uff, om man tror man er fattig og ikke klarer seg på over 330 000 i året er det noe feil et sted. Man klarer seg på det man må, og man må f.eks ikke lunsje ute hver dag. Selv har jeg under 200 000 i året, klarer meg jeg. Hus og bil har jeg og. Klarer tilogmed å spare noen kroner Antar at TS er student?
Varsia Skrevet 22. mai 2007 #19 Skrevet 22. mai 2007 Hvordan kan man ha råd til husleie, bil, bensin (eller trikkekort), treningsstudioavgift, mat, drikke, klær, helse (lege/tannlege), strøm, veiavgifter og forsikring, bøker, reise, gaver til fødselsdager og betjening av studielån + andre lån på en lønn som det? Dersom noen klarer det er det imponerende!! Eeeehh...? Forventer du at en idealistisk organisasjon som Leger uten grenser skal bruke penger på å sørge for at arbeiderne deres kan leve et liv i luksus? De søker etter arbeidere som har et noenlunde idealistisk syn, med interesser innenfor deres hovedområde, ikke en nordmann som er vant til å shoppe klær hver lørdag og er mer opptatt av materielle goder enn å gjøre en innsats for den virkelige verden. Slapp helt av, du får ingen jobb hos dem uansett med det synet der, og trenger dermed ikke bekymre deg for å få for lav lønn. Hadde jeg fått en sånn drømmejobb så hadde jeg gitt blaffen i om jeg hadde råd til treningsstudio, klær, reiser og bøker, det finnes viktigere ting! Hadde LUG tilbydd en veldig høy lønn hadde jeg faktisk mistet respekt både for organisasjonen og arbeiderne der, pengene skal gå til andre ting enn reiser og trening for deres ansatte...
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #20 Skrevet 23. mai 2007 Leger uten grenser har utlyst en stilling som er ute nå, der de opplyser om at lønnen er kr 300 - 330 000. Hvordan har de tenkt at folk skal overleve på det?! Er det meningen at folk må ta opp banklån for å få lov til å jobbe for en idealistisk organisasjon...? Dette er faktisk det en fersk lege tjener! Jeg hadde faktisk regnet med at leger uten grenser betalte mindre da jeg ville jobbet for dem utfra idealistiske tanker. Man jobber ikke i hjelpeorgansasjoner for å tjene penger....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå