Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har begynt i fast jobb, tjener 250 000 i 80% stilling, skal opp i 100% om ett år. Lønna vil da også stige betraktelig i løpet av de første åra, det er innen en bransje med gode utsikter. Men vil det være forsvarlig å ta opp boliglån som aleneboer? Og hvor mye vil det eventuelt være forsvarlig for meg å oppta lån? Jeg har MYE egenkapital, men det spiller jo ingen rolle i forhold til evnen til å betjene et lån. Har også studielån, men det er ikke så veldig mye (ca 100.000).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke lån på fremtidsutsikter, kun på dagens tilstand. Dvs maks 750.000 - 100.000 (studielån).

Gjest Gjest
Skrevet
Du får ikke lån på fremtidsutsikter, kun på dagens tilstand. Dvs maks 750.000 - 100.000 (studielån).

Takk for svar! Men jeg trodde da framtidsutsikter hadde litt å si. Jeg søkte lån for 5 år siden, men da fikk jeg ikke jobb siden jeg var enslig og kun ansatt som vikar. Nå derimot har jeg en solid utdannelse og en jobb innen en bransje som ikke er konjunkturavhengig og i stadig vekst.

Jeg tviler vel egentlig på at jeg bør ta opp så mye som 750.000 i lån... Men hvis jeg bare får 500.000 har jeg så jeg klarer meg. Jeg får heller snakke med banken enn å spørre her inne, der får jeg mer fornuftig svar :)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

De aller fleste banker tenker som dette:

- at du har hatt den samme faste jobben i minst 6 mnd

- at du kan låne 2,5 til 3 ganger brutto årsinntekten din

- at du må ha tilleggsikkerhet (egenkapital, kausjonist, etc)

- hvis du låner for første gang kan du få lån på 90-100% av boligens verdi, men de fleste anbefaler jo ikke det. Jo mindre lånegrad du har jo sikrere er du mot prisfall. Lån derfor maximum 80% boligens verdi så har du en sikkerhetsmargin der også.

I tillegg leste jeg et tips i Dine Penger for en stund tilbake: De mente at rentenivået i Norge er kunstig lavt og at en kanskje burde regnet som om lånet hadde 6 eller 7 % rente. Hvis du kan klare utgiftene selv med den renten er det ikke så mye å stusse på!

Endret av Blondie65
Gjest Gjest
Skrevet

I dag er det slik at banker gir ett hundre prosent lån til å kjøpe din egen bolig dersom du kan betjene lånet.

Du ikke ha sikkerhet, kausjonist eller sparing. Men har du det er det naturligvis fint.

Bankene utsteder lånesertifikat slik at du kan by på leiligheter. Om du er par eller alene spiller ingen rolle. Heldigvis. Det er slutt på den tiden der familier og par ble favorisert på alle plan.

Kan du betjene en husleie på kr 6000 i mpneden kan du betjene et huslån også! Om pengen egår til leie eller lån i banken er det opp til deg som kunde å ta valg på.

Skrevet
I dag er det slik at banker gir ett hundre prosent lån til å kjøpe din egen bolig dersom du kan betjene lånet.

Du ikke ha sikkerhet, kausjonist eller sparing. Men har du det er det naturligvis fint.

Bankene utsteder lånesertifikat slik at du kan by på leiligheter. Om du er par eller alene spiller ingen rolle. Heldigvis. Det er slutt på den tiden der familier og par ble favorisert på alle plan.

Kan du betjene en husleie på kr 6000 i mpneden kan du betjene et huslån også! Om pengen egår til leie eller lån i banken er det opp til deg som kunde å ta valg på.

Da jeg søkte lån for fem år siden var det ikke slik du beskriver her, derfor jeg lurer nå. Som enslig er det mye vanskeligere å få lån (de regner med et større personlig forbruk pr person enn når man er par). Dessuten krevde de kasjonist. Jeg skal bare låne ca 25% av boligverdien, men likevel er det altså vanskelig å få lån som enslig... Og jeg har ikke hatt jobben i 6 mnd enda. Men føler det er en sikker arbeidsplass, og ble tross alt ansatt direkte og ikke via byrå den første tiden slik det er i mange stillinger.

Takk for svar forresten. Skal regne mer på rentekostnadene med ulikt rentenivå. Jeg vet man må ta høyde for høyere rente enn det den er idag. Gjedrem har jo spådd rente som er langt høyere innen de nærmeste årene.

Skrevet

Du får låne minst 350 000. Det sier jeg fordi jeg la inn dataene dine i dnbnors lånekalkulator. 400 000 ga nei, 350 000 ga

Ja! I forhold til de opplysninger som er fylt ut kan boligen bli din.

Vi gjør oppmerksom på at beregneren kun er ment som en veiledning, og resultatet er ikke et reelt og forpliktende lånetilbud. For å få et reelt lånetilbud fra oss må du søke om lån.

Om de sier ja på nett får du nok ja IRL også, og du kan sannsynligvis låne mer.

Gjest Gjest
Skrevet

Som sagt: tidene har forandret deg og bankene har blitt mer fornuftige.

Det betyr at de endelig lar oss kunder få lov til å låne 100% - altså hele kjøpesummen.

Ikke 80% eller mindre. Men 100%.

Og hvorfor ikke? Det er det eneste fornuftige i dagens boligmarked.

Gjest Blondie65
Skrevet
Som sagt: tidene har forandret deg og bankene har blitt mer fornuftige.

Det betyr at de endelig lar oss kunder få lov til å låne 100% - altså hele kjøpesummen.

Ikke 80% eller mindre. Men 100%.

Og hvorfor ikke? Det er det eneste fornuftige i dagens boligmarked.

For oss som har levd og opplevd FORRIGE boligkrakk er det der triste ord. På slutten av 80-tallet var siste gang man fikk låne 100 % av boligprisen og da fikk man et krakk med det høyeste rentenivået på boliger noen sinne som følge av at en hel haug med banker veltet.

Til trådstarter vil jeg si: Vær nøye med å regne ut hva du kan betale pr måned og ikke lån mer enn det. Det kommer en dag da det skal betales tilbake også.

Skrevet

Jeg får låne litt over 3 x inntekt med banken. Satt selv sammen med kunderådgiver i bank og regnet ut hva følgene av høyere rente blir.

Selvfølgelig kan det mye å betale, men i forhold til det jeg betaler i leie nå (6500 kroner) er det ikke så mye mer det er snakk om i måneden.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg får låne litt over 3 x inntekt med banken. Satt selv sammen med kunderådgiver i bank og regnet ut hva følgene av høyere rente blir.

Selvfølgelig kan det mye å betale, men i forhold til det jeg betaler i leie nå (6500 kroner) er det ikke så mye mer det er snakk om i måneden.

Nettopp. Kan man betjene husleie på 7 000 kan man betjene lån. Enkelt og greit,

Skrevet
...som følge av at en hel haug med banker veltet.

Det kan ikke skje igjen. Ikke på samme måte. Mye ble lært av forrige krakk og banker kan ikke gå konkurs slik at det går ut over kundene slik det gjorde da.

Gjest Blondie65
Skrevet
Det kan ikke skje igjen. Ikke på samme måte. Mye ble lært av forrige krakk og banker kan ikke gå konkurs slik at det går ut over kundene slik det gjorde da.

Nei det er jo opplagt at man har tatt sine forholdsregler. Likevel vil jeg altså advare mot å låne for mye for den enkelte selv om bankene skulle være overivrige etter å gi ut penger. Det SKAL betales tilbake og det selv om renten f.eks. dobles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...