Billa Skrevet 8. mars 2003 #1 Del Skrevet 8. mars 2003 Hei alle sammen! Vi bygger nytt hus med litt spesielle vinduer, og derfor har jeg tenkt å lage liftgardiner. Stoffet er innkjøpt, trepinnene øverst og nederst ligger i hus MEN: jeg kan ikke finne noe sted hvor de har tynne nok (og sterke nok) pinner til å bruke inni liftgardinene. Har forsøkt å lete etter både tre og metall, men til ingen nytte. Trodde dette var lett jeg Men etter besøk hos to forskjellige byggvarehus, ringerunde rundt i byen til div gardinbutikker og en tlf til et metallverksted har jeg gitt opp..... Kan noen hjelpe???? Er takknemlig til både tips om hva slags pinner jeg bør bruke, og hvor jeg kan få kjøpt slike :D Håper dere kan hjelpe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 8. mars 2003 #2 Del Skrevet 8. mars 2003 Kanskje du skal ta deg en tur på IKEA :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Billa Skrevet 8. mars 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mars 2003 Joda jeg har vært på Ikea, og der hadde de heller ikke "utstyr" til liftgardinen. Vet mange har kjøpt billige liftgardiner på Ikea, og ribbet dem for pinner og div, og laget sin egen med eget stoff. Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde vel også jeg gjort det samme, men siden det tar ca 2 timer å kjøre til Ikea fra her jeg bor, er ikke det så fristende...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirella Skrevet 8. mars 2003 #4 Del Skrevet 8. mars 2003 Du skriver ingenting om hvor brede disse lift-gardinene er;....altså hvor lange pinner du trenger....????? Jeg mener å huske i farta at stoff & stil har lift-gardin-pakker med noe spile-system, men om du får kjøpt bare pinner er jeg usikker på!! Sånn ca. hvilken dimensjon er det du trenger på stengene....? ( diameter/tykkelse og lengde) Blir kanskje litt enklere å hjelpe deg da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Billa Skrevet 9. mars 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 9. mars 2003 Hei Mirella! Jeg trenger en del pinner på 100 cm og en del på 43 cm. Men er de evt. lenger går det jo alltids ann å kappe de... Dimensjonen bør ikke være på mer enn 6 mm, men helst litt tynnere. Det var derfor jeg tenkte på stål el, siden det bør ha litt tyngde og det bør være sterkt nok slik at det ikke bøyer seg og evt knekker. Så vet du hvor jeg kan få tak i pinner på 3 til 5 mm, er sterke og måler minst 100 cm, ja da har du gjort meg KJEMPE GLAD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2003 #6 Del Skrevet 10. mars 2003 Det er mulig jeg er helt på bærtur nå, men de liftgardinsystemene jeg har sett på trenger ikke mange trepinner! Det er et system med en mekanisme øverst á la persienne. Bakpå stoffet sys/limes bånd med små ringer i. Gjennom ringene tres tynne snorer som går opp til denne persiennemekanismen. Da trengs det bare en tverrpinne nederst. Du har ikke mulighet til å skifte til et slikt system da? Kan det tenkes at du kan finne blomsterpinner på et garnteri som er tynne nok? For at di ikke skal knekke så lett, bør du lete etter pinner i andre treslag enn furu. Eik f.eks. er mye sterkere/hardere, men sikkert også mye dyrere hvis det i det hele tatt finnes som tynne pinner. Evt. kan du kontakte et trelastlager og spørre om de kan lage noen til deg. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ei fra Haugesund. Skrevet 11. mars 2003 #7 Del Skrevet 11. mars 2003 Royal fabrikker i Haugesund fører slike pinner til å ha i lift gardinen (samt resten av utstyret) Du kan jo ringe dem og høre om de har forhandlere der du bor. Telefonnummeret er slettet. Det er ikke tillatt å poste telefonnumre i innlegg. Reglene Orakel - moderator Når man lager lift gardin er det to ulike måter å gjøre det på, med og uten pinner. For gardiner over 8o cm er det lurt å bruke pinner. (Ellers blir de hengende ned på midten. På kortere gadiner holder det å stryke på vertikale bånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trumpet78 Skrevet 17. mars 2003 #8 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg har laget liftgardinger på kjøkkenet mitt i høst, og da kjøpte jeg alt utstyret i en pakke (unntatt stoffet da) hos Kid Interiør. Vet at de også har slike pakker på Princess-butikker. Trodde dette var noe man fikk tak i på de fleste "gardinbutikker". Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2003 #9 Del Skrevet 18. mars 2003 Gå i blomsterbutikken og kjøp blomsterpinner av bambus! Tynt, sterkt og lett, dessuten nesten gratis. Om ikke det var nok så er de stilige også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirella Skrevet 18. mars 2003 #10 Del Skrevet 18. mars 2003 ...kom til å tenke på om ikke det går an å bruke gardin-spiraler som du kutter i nevnte lengder...??? Kommer selvsagt an på hvor tykt stoff du bruker også,da. Er det tykt kan det hende at dette egner seg dårlig, men til tynne stoffer kanskje...? Mulig at spiral vil "bukte" seg og ikke henge helt rett, men det går jo an å prøve hvis du ikke finner tak i noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå