Gå til innhold

Heklede gardiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan, vet ikke om dette er rette plassen å plassere dette spørsmålet? Men prøver meg.

Har arvet noen heklede små gardiner av min mormor, disse er litt gul/hvite. Hvordan i all verden får jeg disse hvite igjen? P.S. Har lagt dem i vann i 1 uke med biotex og milo, det hjalp litt men ikke helt. Har noen av dere et godt tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken type tråd er de heklet med? Bomull? Du kan jo prøve å slenge de i maskinen med litt klor?

Skrevet
Hvilken type tråd er de heklet med? Bomull? Du kan jo prøve å slenge de i maskinen med litt klor?

Ja tror det er bomull, er ikke sikker, ingen ekspert i det som har med nål og tråd skjønner du. Men tror du at de kan ligge i en bøtte og med vann og klor?

Skrevet

Om de er i ren bomull kan de tåle å bli vasket på ganske høy varme. 60 eller 90 grader. Det skulle ta den verste fargen. Å henge dem ute i sola er også veldig effektivt. Det gjør jeg hvert år med bunadskjorten.. da blir den blenda-hvit:)

Gjest Gjest
Skrevet

Heklede ting kan ikke maskinvaskes...Men de kan blekes.

Gjest Agathe
Skrevet

Det kan de vel? Gardiner og brikker maskinvaskes når det trengs. Like fine etterpå.

Gjest En annen gjest
Skrevet

Hvis det er gammelt håndarbeide bør man være forsiktig med å maskinvaske dem!

Skrevet (endret)

Joda, man skal være forsiktig med gammelt håndarbeide. Men har de tålt å ligge ei uke i bløt i biotex, så er det nok i god stand.

Jeg ville prøvd å kokvaske med et skikkelig hvitvaskpulver og en dæsj klorin. Har fått bort både gulfarge og kaffeflekker på hekleting med denne oppskriften.

Endret av Elbereth
Skrevet

Jeg skulle gjøre den gode gjerning å vaske de hjemmehekla gardinene til bestemor. La de i vaskemaskinen og vaska de på 40 grader. For å si det slik - det skulle jeg aldri gjort. Da maskinen var ferdig var det kun trådene igjen. De tålte ikke den vasken for å si det slik...

Nå skal det også nevnes at disse gardinene hadde hengt i vinduer med mye sol. Da blir de mindre "motstandsdyktige" mot mennesker som vil gjøre noe bra for familien.. :)

Min vask ble mottatt med latter - heldigvis.

Skrevet

Det kan være lurt å legge heklete ting inne i f.eks et dynetrekk når en tar det i maskinen

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor ikke bare levere gardinene på et vaskeri/renseri?

De vet jo hva som er lurest å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...