Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #41 Del Skrevet 1. juni 2007 På legemiddel firmaet egne sider så anbefaler de ikke bruk av Depo-provera i mer enn 2 år dersom det finnes andre effektive alternativer. Deres forsking viser også til tap av beinmasse, mest hos unge kvinner med også hos eldre kvinner. De viser også til at kvinner ikke får tilbake denne beinmassen om de bruker Depo-provera over lengre tid: Pfizer sin info Det er jo faktisk en ganske markant nedgang også for eldre kvinner, spesielt hvis man legger til at kvinner som regel ikke får i seg nok kalsium osv. Også verdt å merke seg at det er legemiddel firmaet's info, de vil jo pynte mest mulig på tallene for å få salg! Men den er også veldig effefektiv mot graviditet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 1. juni 2007 #42 Del Skrevet 1. juni 2007 Dette er ikke i overenstemmelse med gjeldene rettingslinjer... Det vet jeg ingenting om, det eneste jeg vet er at legen min ikke ville gi den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #43 Del Skrevet 1. juni 2007 Det vet jeg ingenting om, det eneste jeg vet er at legen min ikke ville gi den ut. Kan leger bare nekte på den måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 1. juni 2007 #44 Del Skrevet 1. juni 2007 Det vet jeg ikke, er egentlig ikke aktuelt for meg, men siden hun krysset den vekk i informasjonsbrosjyren jeg fikk om prevansjon etter fødselen spurte jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #45 Del Skrevet 1. juni 2007 Det vet jeg ikke, er egentlig ikke aktuelt for meg, men siden hun krysset den vekk i informasjonsbrosjyren jeg fikk om prevansjon etter fødselen spurte jeg. Blir bare rarere og rarere, Depo-provera er jo en av de mest brukte prevansjonene mens man ammer!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 1. juni 2007 #46 Del Skrevet 1. juni 2007 På legemiddel firmaet egne sider så anbefaler de ikke bruk av Depo-provera i mer enn 2 år dersom det finnes andre effektive alternativer. Deres forsking viser også til tap av beinmasse, mest hos unge kvinner med også hos eldre kvinner. De viser også til at kvinner ikke får tilbake denne beinmassen om de bruker Depo-provera over lengre tid: Pfizer sin info snålt... ja ja, jeg kommer ihvertfall til å fortsette med den da dette er det eneste middelet som får meg til å miste mensen og det er et absolutt krav for min del når det gjelder prevensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLo Skrevet 2. juni 2007 #47 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg fikk store leddsmerter da jeg gikk på p-sprøyta.Ellers var det helt greit, mistet mensen helt,og gikk ikke noe nevneverdig opp i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 3. juni 2007 #48 Del Skrevet 3. juni 2007 Merkelig for de hvorvidt den har alvorlig bivirkinger er faktisk veldig kontroversielt og det er ingen tvil om den er MYE sikrere enn p-piller med tanke på uønsket graviditet. Det er ikke alltid det er prevensjonen som er det viktigste! De fleste bryr seg mer om hvordan kroppen fungerer fordi det faktisk finnes alternativer! Jeg har sluttet på prevensjon pga bivirkninger, og selv om det kan innebære at jeg må bruke kondom hver gang gjør jeg mye heller det enn å risikere ubehageligheter og fremtidig helse. At man mister fruktbarheten et par år regnes nok ikke som en alvorlig bivirkning, da den tross alt kommer tilbake. Men for den personen som prøver å få barn er det kanskje det mest katastrofale som kunne skjedd. Info her " Det finnes ikke noen indikasjoner på at man blir steril av p-sprøyte. Det som man imidlertid vet, er at mange har problemer med å få mensen i gang igjen når man slutter med p-sprøyten. Det kan ta opp til et par år før mensen kommer tilbake, skriver hun." ingen indikasjoner nei, men de vet tydeligvis altfor lite! et par år er kjempemye i mine øyne! Spesielt når man vil ha barn! Jeg synes at legemidler som tuller så mye med kroppens naturlige funksjoner er veldig skummelt å benytte, og selv omde ikke har noen INDIKASJONER på at noe går galt, så vet de tross alt ikke. Det er mange legemidler som har blitt tatt av markedet etter mange år i bruk fordi de kan være skadelige. Og til dere leger/legestudenter som svarer her inne (som jeg har et inntrykk av at det er): Det finnes like mange meninger om medikamenter som det finnes ansatte i helsesektoren. Ikke tro at dere sitter med fasiten, men prøv heller å være litt ydmyke og ta med dere de erfaringer og tilbakemeldinger dere kan underveis. Selv om du ikke har noen pasienter med dårlige erfaringer, og stoler helt og holdent på et legemiddel, skal jeg love deg at det finnes mørketall og at dere ikke sitter all kunnskap. Dere er bare mennesker som gjør en jobb slik som alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 3. juni 2007 #49 Del Skrevet 3. juni 2007 jeg synes at legemidler som tuller så mye med kroppens naturlige funksjoner er veldig skummelt å benytte, og selv omde ikke har noen INDIKASJONER på at noe går galt, så vet de tross alt ikke. Det er mange legemidler som har blitt tatt av markedet etter mange år i bruk fordi de kan være skadelige. sånn for å kverulere littegrann, de aller fleste legemidler påvirker jo kroppen... ellers hadde vi jo ikke brukt den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 3. juni 2007 #50 Del Skrevet 3. juni 2007 sånn for å kverulere littegrann, de aller fleste legemidler påvirker jo kroppen... ellers hadde vi jo ikke brukt den For å kverulere litt mer, det er forskjell på å "tulle så mye med kroppens naturlige funksjoner" og å "påvirke kroppen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 3. juni 2007 #51 Del Skrevet 3. juni 2007 For å kverulere litt mer, det er forskjell på å "tulle så mye med kroppens naturlige funksjoner" og å "påvirke kroppen". jeg mener at alt av kjemikalier vi putter i oss enten det er prevansjon eller hodepinetabletter eller gud veit hva påvirker kroppens naturlige funksjoner så jeg er ikke enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 3. juni 2007 #52 Del Skrevet 3. juni 2007 jeg mener at alt av kjemikalier vi putter i oss enten det er prevansjon eller hodepinetabletter eller gud veit hva påvirker kroppens naturlige funksjoner så jeg er ikke enig. Men det er stor forskjell fra å minske en hodepine, dempe en muskelsmerte eller redusere blodtrykket, til å kontrollere hele kroppens hormoner og fjerne menstruasjon og eggløsning hos en kvinne over lang tid. Jeg er prinsipielt i mot å bruke sterke og langvarige legemidler så lenge det ikke er absolutt nødvendig, og p-sprøyte er i ytterst få tilfeller nødvendig P-piller er riktignok ikke bra det heller, men da gir man kroppen en mindre dose som fungerer over kort tid, og man har i tillegg en ukes pause hver eneste måned. (som oftest) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 3. juni 2007 #53 Del Skrevet 3. juni 2007 Men det er stor forskjell fra å minske en hodepine, dempe en muskelsmerte eller redusere blodtrykket, til å kontrollere hele kroppens hormoner og fjerne menstruasjon og eggløsning hos en kvinne over lang tid. Jeg er prinsipielt i mot å bruke sterke og langvarige legemidler så lenge det ikke er absolutt nødvendig, og p-sprøyte er i ytterst få tilfeller nødvendig P-piller er riktignok ikke bra det heller, men da gir man kroppen en mindre dose som fungerer over kort tid, og man har i tillegg en ukes pause hver eneste måned. (som oftest) ikke enig, begge deler er kjemikalier som påvirker kroppen så her får vi bare være enige om å være uenige når det gjelder sprøyta så kommer jeg til å fortsette med den, den dagen legen ikke vil gi mer bytter jeg enten lege eller steriliserer meg. men... hvis folk spør meg om den og lurer på hva/hvordan/hvorfor osv og vurderer å bruke den så ber jeg de også tenke seg godt om og ikke minst sørge for at de får grundig oppfølging når de går på den og jeg ville ikke anbefalt den til folk som vurderer barn i den nærmeste fremtid. grunnen til at jeg legger ut positive erfaringer her i tråden er fordi det oftest finnes to sider av samme sak og jeg synes det er greit å belyse at det finnes positive erfaringer med sprøyta og ikke bare negative. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2007 #54 Del Skrevet 4. juni 2007 Og til dere leger/legestudenter som svarer her inne (som jeg har et inntrykk av at det er): Det finnes like mange meninger om medikamenter som det finnes ansatte i helsesektoren. Ikke tro at dere sitter med fasiten, men prøv heller å være litt ydmyke og ta med dere de erfaringer og tilbakemeldinger dere kan underveis. Selv om du ikke har noen pasienter med dårlige erfaringer, og stoler helt og holdent på et legemiddel, skal jeg love deg at det finnes mørketall og at dere ikke sitter all kunnskap. Dere er bare mennesker som gjør en jobb slik som alle andre. Jeg ser ingen som gir seg ut som helsepersonell og kommer med personlige meninger. Forskjellen på vanlige folk som deg er at dere mener om medikamenter osv basert på deres egen erfaringer, bekjente's erfaringer eller media oppslag. Helsepersonell (med høyere utdanning) basere sine meninger/råd på forsking annerkjent i store tidskrifter konkluerer rundt medisiner/sykdommer/behadling osv. Når man bruker forskingsresultater som rettningslinjer så får man et nyansert og korrekt inntrykk av medisinene. Ingen leger ol burde la seg farge av personlige erfaringer, defor er det merkelig at en lege som nevnes her nekter å skrive ut PP pga hennes kliniske erfaring, dette er ikke i tråd med "best practice". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 4. juni 2007 #55 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg ser ingen som gir seg ut som helsepersonell og kommer med personlige meninger. Forskjellen på vanlige folk som deg er at dere mener om medikamenter osv basert på deres egen erfaringer, bekjente's erfaringer eller media oppslag. Helsepersonell (med høyere utdanning) basere sine meninger/råd på forsking annerkjent i store tidskrifter konkluerer rundt medisiner/sykdommer/behadling osv. Når man bruker forskingsresultater som rettningslinjer så får man et nyansert og korrekt inntrykk av medisinene. Ingen leger ol burde la seg farge av personlige erfaringer, defor er det merkelig at en lege som nevnes her nekter å skrive ut PP pga hennes kliniske erfaring, dette er ikke i tråd med "best practice". Vanlige folk som meg, og det er ingen som gir seg ut for å være helsepersonell her? Selv om dere kanskje får et bredere innsikt i legevitenskapen må du jo innrømme at leger gjør feil hver eneste dag, og da synes jeg det blir helt feil å påstå at de alltid vet best Jeg har hørt om mange som har blitt frarådet p-sprøyte av sin lege, så det er nok ikke så uvanlig som du tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 4. juni 2007 #56 Del Skrevet 4. juni 2007 Noen som har erfaringer med p-sprøyte? Bivirkninger? Jeg har endel negative erfaringer med depo provera P- sprøyte. begynte på denne da jeg var 16 år og fortsatte behandlingen til etter fylte 21 år. Det fungerte fint de første 5 årene, etter dette begynte jeg å slite med økende hodepine og migrene som jeg ikke hadde hatt tidligere. etter at jeg sluttet på sprøyten tok det nesten 5 år før dette stabiliserte seg. I etterkant tåler jeg ikke noen form for hormon tilførsel før migrene anfallene melder seg igjen. Håper du tenker deg om to ganger før du velger dette alternativet, det ville ihvertfall jeg gjot.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 4. juni 2007 #57 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg brukte p-sprøyte i 2-3 år, inntil det begynte å bli på tide å reprodusere. For meg var det veldig greit, siden jeg gikk på andre medisiner som ikke var forenlige med å få barn. (Cellegift + barn = dårlig kombo). Jeg begynte med den i 2001. Da var legene enige om at dete var et fint produkt. Jeg fortalte lillesøster om dette praktiske produktet, siden hun skulle mye ut og reise en periode. Vi var egentlig ganske fornøyde begge to. Jeg syntes ikke jeg fikk noen særlige bivirkninger. Kanskje litt pms'ete i løpet av de første 2 ukene, men senere ikke noe særlig. Sexlysten gikk forsåvidt litt ned over tid, men det kan like godt være fordi jeg ble arbeidsledig og generelt nedfor en stund. Etterhvert skjønte jeg at det kom til å ta tid å få tilbake mensen. Jeg sluttet med p-sprøyta i 2004, og gikk på p-piller noen år til, til jeg hadde sluttet med andre skumle medisiner. De første månedene var det litt varierende mens, men etterhvert gikk det seg til. Så langt ingen store problemer med p-sprøyta. Men jeg har skjønt at dette ikke er særlig populært hos en del leger lenger. Lillesøster prøvde å få ny resept fra en annen enn henne fastlege, og denne legen sa at Depo-Provera blir kun gitt til "kvinner som helst ikke bør få barn", bl.a tunge rusmisbrukere... Err, ja. Dette var det en lege på et av Norges største sykehus som sa. For noen uker siden var min kjære og jeg på første time hos en spesialist innen barnløshet. Da jeg fortalte at jeg hadde gått på p-spøyte noen år, ga han meg et rimelig oppgitt blikk, og mente at det ikke nødvendigvis hadde vært en god ide. Min oppfatning nå er at jeg ikke ville begynt med p-sprøyte hvis jeg hadde visst hva en del leger synes om dette produktet nå. Hvis det funker og ikke gir deg bivirkninger, virker det som et veldig greit produkt, men det ser ut til at langtidsvirkningene ikke er godt nok kartlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #58 Del Skrevet 5. juni 2007 Vanlige folk som meg, og det er ingen som gir seg ut for å være helsepersonell her? Selv om dere kanskje får et bredere innsikt i legevitenskapen må du jo innrømme at leger gjør feil hver eneste dag, og da synes jeg det blir helt feil å påstå at de alltid vet best Jeg har hørt om mange som har blitt frarådet p-sprøyte av sin lege, så det er nok ikke så uvanlig som du tror. Ser du liker å lese mellom linjene og legge til egne tolkninger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #59 Del Skrevet 5. juni 2007 Veninne mi har skremt meg helt fra og i heletatt vurdere den. hun tok p-spøyta på videregeånde en gang og hadde konstant mensen i 3 måneder. Det de fleste kaler normalt vanlig mens med smerter var daglig for henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. oktober 2007 #60 Del Skrevet 7. oktober 2007 hei! jeg er urolig for en mulig graviditet nå, etter at jeg slutta på p sprøyta, siste sprøyta ble satt i tiflig juni. måtte slutte for alt av sexlyst var borte samtidig som alt tørka ut men nå er det altså fire måneder siden den siste sprøyta, og jeg har selvsagt ikke fått noen mens ennå. men den siste tiden har jeg fått morgen kvalme og ømme brystvorter. håper håper håper på at det ikke er noen graviditet på gang! for jeg har hørt at det tar 9 måneder å bli mottakelig for graviditet!! noen som har fått liknende symptomer etter å ha sluttet på p sprøyta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå