Gå til innhold

P-sprøyte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sånn litt off-topic, men vil bare anbefale p-ringen til alle de som har problemer med p-sprøyta. (eller, egentlig vil jeg anbefale den til alle, uavhengig av problemer eller ikke....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sånn litt off-topic, men vil bare anbefale p-ringen til alle de som har problemer med p-sprøyta. (eller, egentlig vil jeg anbefale den til alle, uavhengig av problemer eller ikke....)

Hvordan virker den egentlig? Synes det høres litt ekkelt ut å ha en ring opp i dåsa, kan den falle ut ved feks samleie?

Jeg har aldri vurdert å bruke P-ring men hvis den er bra så kan jeg prøve, kanskje...

Endret av m@msen
Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg fikk skikkelig rare bivirkninger av p-ringen, jeg greide omtrent ikke å sove i løpet av de to ukene jeg brukte den. Så jeg måtte bare slutte før jeg begynte å bli gal. I tillegg hadde jeg fortsatt mellomblødninger når jeg gikk på dem (selv om det muligens kunne ha gått over etterhvert da), og mannen likte den ikke fordi han kunne kjenne den. Så jeg vil ikke anbefale den til alle.

Poenget er at det er helt meningsløst å anbefale hormonprevansjon, for det virker helt forskjellig på forskjellige personer.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil bare legge til mine erfaringer med p sprøyta.!!

Etter de satt den første sprøyta, begynte jeg å bli kvalm og uvel.. Etter en liten stund raste jeg ned i vekt, fordi jeg ikke klarte å få i meg nok mat! Det tok en stund (6 mnd) før vi forstod at det var p sprøyta som gjorde meg slik.. Etter at jeg sluttet med den, hadde jeg bivirkningene i ca 18 mnd. Til dags dato er jeg mye uvel og kvalm,- spes i forbindelse med eggløsning og mens,- har fått beskjed om at det er hormonforstyrrelser, og dette må jeg visst leve med!!!

Leste i FASS ( svensk legemiddeloppslag) om alle bivirkninger,-

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...amp;DocTypeID=6

I Norge stod ikke alle bivirkninger.. De skal visstnok ha kommet med nå.!

Tenk dere næye om før dere setter sprøyta, du kan være veldig uheldig

Gjest Vampyra
Skrevet (endret)
Jeg ble frarådet av legen å bruke den - han mente den burde vært forbudt.

Dette har jeg hørt flere si.

Min lege sa at hun ikke anbefalte p sprøyta til jenter som begynte å nærme seg "produksjonstider". Altså, er du over tyve, i et fast forhold ville jeg droppet det. Plutselig kommer babylysten selv om du ikke har den nå.

Da er det kjedelig å vente 1 år til du kan bli gravid, og i tillegg kanskje risikere å få problemer med å gå gravid. knaskje bruker du i utgangspunktet 1-2 år med å få barn + 1 år pga pillen. Det er iallefall frustrerende.

Ta en titt på prøvere og ufrivillig barnløse forumet. Der er det nok flere som sliter som følge av sprøyta.

Søsteren min bruker sprøyta for å slippe migrenen som kommer med mensen. Det fungerer fint, men hun har lagt på seg kraftig i vekt...

Endret av Vampyra
Skrevet

Jeg fikk bare lyst til å kommentere denne tråden i forbindelse med den artikkelen som er på magasinet nå.

Jeg er en av de Vampyra referer til på " prøvere og ufrivillig barnløse" som sliter etter å ha brukt sprøyten.

Jeg begnte på p sprøyten da jeg var rundt 19-20. Var på en samtale hos legen først og fikk beskjed om at dette var et suprt produkt som de nå anbefalte til oss i denne alderen.

Det var rundt den tiden det var mye snakk om at den kunne fremme benskjørhet hos unge jenter, men jeg som var såpass "voksen" trengte ikke å bekymre meg for dette.

Fikk satt første sprøyte der og fikk med meg en resept.

Det ble nevnt i samtalen at det kunne ta noe tid fra man sluttet med sprøyten til man ble gravid. Siden jeg på det tidspunktet var singel og 19 år så var det absolutt ikke noe jeg tenkte særlig over. Naiv, som jeg var....

Jeg gikk på sprøyten endel år og syns det fungerte fint. Gikk hverken opp eller ned i vekt og hadde fortsatt mens, men mye kortere enn tidligere så jeg var fornøyd med det.

Det var først da jeg sluttet med sprøyten problemene kom..

Vi hadde bestemt oss for å prøve å få barn, men var svært klar over at det kunne ta tid fordi jeg hadde brukt sprøyten. Samtidig begynte jeg å merke vektøkning, temmelig kraftig vektøkning. I løpet av tiden som har gått har jeg vært hos tre forskjellig leger pga vektøkningen. Mange prøver har blitt tatt og de finner ingenting. De mener at dette er en bivirkning etter å ha sluttet på sprøyten. Tilsammen har jeg gått opp drøyt 20 kilo.

Dette har vært en belastning både psykisk og fysisk.

Om tre uker skal vi inn til prøverørsforsøk. Vi er begge utredet og er såkalt uforklarlig barnløse. De fleste legene jeg har spurt mener det er en bivirkning av sprøyten.

Som det står i artikkelen i magasinet reagerer folk forskjellig på den.

Jeg syns jo sprøyten var verdens beste prevansjon helt til jeg sluttet på den.....

Ville bare fortelle min erfaring da jeg følte artikkelen her på KG ikke var særlig nøytral men ga utrykk for at om legen som skriver ut resepten tilpasser dette til deg så går alt bra. Som dere nå har lest er ikke det alltid tilfelle.

Gjest bente85
Skrevet

Fikk ikke lov av legen til å starte med den sprøyta, pga bivirkningene.

Gjest Gjest
Skrevet
Noen som har erfaringer med p-sprøyte? Bivirkninger?

Vektøkning, uregelmessige blødninger og økining i antall kviser. Ikke fornøyd!

Skrevet

Har gått på p-sprøyta i to år og i grunnen vært superfornøyd med den. Leter etter et passende alternativ nå, siden det anbefales at man ikke skal gå på den i noe særlig mer enn to år.

Mistet mensen etter en måned eller to, har ikke hatt noen blødninger siden. Har i grunnen vært strålende fornøyd og skulle ønske jeg slapp å finne annen prevensjon.

Skrevet
Jeg ble frarådet av legen å bruke den - han mente den burde vært forbudt.

Min lege har også sluttet å gi fok p-sprøyte.

Skrevet
Jeg hadde bare negative erfaringer.

Jeg fikk diverse bivirkninger på hele kroppen, småblødninger, jeg tørket helt inn og sex var omtrent umulig og det var veldig smertefullt, selv ved glidemiddel. Livmoren min/egglederne mine hovnet veldig opp og jeg hadde flere mnd med smerter, selv om jeg bare tok to sprøyter. Det tok også en del mnd før kroppen min kom tilbake til det normale.

Jeg hadde akkurat det samme.. kroppen min var helt ute av kontroll... det med sex'en var helt forferdelig.. no går jeg på yasmin, og var deilig å få kroppen tilbake på rett bane... :)

Gjest Gjest
Skrevet
Min lege har også sluttet å gi fok p-sprøyte.

Merkelig for de hvorvidt den har alvorlig bivirkinger er faktisk veldig kontroversielt og det er ingen tvil om den er MYE sikrere enn p-piller med tanke på uønsket graviditet.

Skrevet

har brukt sprøyta i snart ti år og kommer ikke til å slutte med det første da jeg er superfornøyd... null mens, null smerter, null vektøkning, null kviser og ikke noe tull med glemte piller etc.

eneste jeg er forsiktig med er kondomløs sex hvis jeg bruker penicillin da jeg opplevde å bli ufrivillig gravid pga denne kombinasjonen.

Skrevet

jeg har brukt P-sprøyten i snart 9 år, og er veldig fornøyd, har ingen andre bivirkninger enn at jeg har mistet mensen, det første året hadde jeg noen kraftige blødninger et par ganger, men nå er det helt borte. Nå har ikke jeg tenkt å få flere barn, så det om det tar lang tid å få mensen tilbake betyr ingentign for min del

Gjest Gjest
Skrevet

Til dere som har brukt den i 9-10 år, synes det er litt merkelig da det ikke anbefales at den brukes i mer enn 5 år pga tap av beinmasse!?

Skrevet
Merkelig for de hvorvidt den har alvorlig bivirkinger er faktisk veldig kontroversielt og det er ingen tvil om den er MYE sikrere enn p-piller med tanke på uønsket graviditet.

Man kunne få den og bruke den i ett år, men hun hadde sett altfor mange bivirkninger til at hun egentlig ville gi den ut i det hele tatt.

Gjest Gjest
Skrevet
Man kunne få den og bruke den i ett år, men hun hadde sett altfor mange bivirkninger til at hun egentlig ville gi den ut i det hele tatt.

Dette er ikke i overenstemmelse med gjeldene rettingslinjer...

Skrevet
Til dere som har brukt den i 9-10 år, synes det er litt merkelig da det ikke anbefales at den brukes i mer enn 5 år pga tap av beinmasse!?

tja, jeg har faktisk målt beintettheten min (av andre årsaker) og jeg har ikke mistet noe pga dette ihvertfall.

var det ikke også at det var ungjenter i voksealder som ikke burde bruke denne ?

Gjest Gjest
Skrevet
tja, jeg har faktisk målt beintettheten min (av andre årsaker) og jeg har ikke mistet noe pga dette ihvertfall.

var det ikke også at det var ungjenter i voksealder som ikke burde bruke denne ?

På legemiddel firmaet egne sider så anbefaler de ikke bruk av Depo-provera i mer enn 2 år dersom det finnes andre effektive alternativer.

Deres forsking viser også til tap av beinmasse, mest hos unge kvinner med også hos eldre kvinner. De viser også til at kvinner ikke får tilbake denne beinmassen om de bruker Depo-provera over lengre tid:

Pfizer sin info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...