Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet deltid det siste året etter lang utdanning. I studietiden bar garderoben min sterkt preg av klær som var stilrene, enkle og billige og som ble utslitt fordi jeg ikke hadde så mye å bytte mellom. Nå har jeg hakket bedre økonomi, men jobber fremdeles med å bytte ut studentgarderoben og det føles som jeg aldri vil komme til et punkt hvor basisplagg er på plass (og ikke utslitt). Jeg har så lyst til å være litt stilig og skikkelig kledd. Er det noen som har noen tips til oppbygging av garderoben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett tips er å se etter klær med detaljer...

Du kan godt finne de på H&M, men detaljene er viktige. Da kan du bruke disse med basisplagg og likevel ikke se kjedelig ut :)

Detaljer kan være spennende snitt, sømmer, broderier, sløyfer.. ja er litt dårlig på å gi konkrete eksempler. Skal se om jeg får linket til hva jeg mener senere (leser til eksamen just nu så må vente til i kveld..)

Sko og vesker kan du også investere litt ekstra i, ikke nødvendigvis kjøpe noe veldig dyrt, men noe som ser ordentlig ut og som kanskje ser litt mer ekslusivt ut, det gjør veldig mye med et antrekk.. (selv om klærne er enkle)

Skrevet (endret)

Har ingen gode tips. Men jeg ville begynt med å fjerne (kaste/gi til Frelsesarmeen/ e.l.) det du ikke ønsker å ha der. Da kan du få oversikt over hva du har og hva du mangler/ønsker å ha, men ikke har. Kanskje det kan være et utgangspunkt? :sjenert:

Endret av Grønt blad
Skrevet

Ja en skikkelig opprydning er jo sikkert et greit utgangspunkt :)

Kjøp noen moteblader og se om du finner noen stiler du liker. Ta en notatblokk og klipp og lim fra blader, og skriv ned ting du har sett på andre som du liker og stiler du vil teste ut. Jeg er ikke så flink til sånt selv, men kanskje du er litt mer kreativ enn meg ;)

Skrevet (endret)
Her ingen gode tips. Men jeg ville kanskje begynt med å fjerne (kaste/gi til Frelsesarmeen/ e.l.) det du ikke ønsker å ha der. Da kan du få oversikt over hva du har og hva du mangler/ønsker å ha, men ikke har. Kanskje det kan være et utgangspunkt? :sjenert:

Tok en skikkelig runde til Frelsesarmeen tidligere i vår. Ble et par søppelsekker...

Og vesker er jeg nesten litt for god på (i hvert fall i følge kjæresten min...)

Skulle bare ønske at jeg i det minste hadde nok plagg til at det var forskjell på jobb og fritid...

Tror kanskje noe av problemet ligger i at jeg bor like ved bogstadveien og ser disse dollene der. Har ikke noe ønske om å være oransje i ansiktet, mørke hårrøtter og pinnetrange bukser, men...

Og jeg leser ofte Cosmo og Glamour, så jeg føler jeg har kontroll over hva som er kult og hva av det jeg liker. Men det er dette med praksis da.

Endret av Idril Melwasúl
Skrevet

Hva med å prøve å kjøpe noen plagg du vanligvis ikke går med da?

F.eks. kjoler eller shorts. Eller tunika og tights..

Kjøp kanskje en sporty jakke og en finere fasongsydd variant.

Noen tøffe sneakers og noen pumps eller ballerinasko.

Noen drainpipes eller straight leg jeans og noen baggy :)

Så kan du variere litt og føle at du kler deg forskjellig...

Skrevet

Hva med å kjøpe noen fine sko som piffer opp antrekket litt? Det er også fint med en vest eller noe lignende å ha utenpå en tynn genser f.eks. Da ser man med en gang litt mer "gjennomtenkt" ut. Lykke til! :)

Skrevet (endret)
Hva med å kjøpe noen fine sko som piffer opp antrekket litt? Det er også fint med en vest eller noe lignende å ha utenpå en tynn genser f.eks. Da ser man med en gang litt mer "gjennomtenkt" ut. Lykke til! :)

Jeg blir så glad for alle svarene! :) Vest er en god ide. Kjoler liker jeg, men drainpipes har jeg ikke helt fasongen til.

Finner ingen bilder som passer, men planen for sommeren er en klassisk city shorts m/tunika evt. skjorte over ballerinasko på jobb. Fritid er mer surfer chic med jeans shorts og fargerike t-skjorter og tunikaer, men likevel se ut som jeg faktisk er over midten av tjueårene.

God plan, tror dere?

Føler nesten jeg må starte en "Idril prøver å bli frésh"-dagbok...

Endret av Idril Melwasúl
Skrevet

Sørg i hvertfall for å bruke de pengene du har på kvalitetsstoffer. Bedre med et par skjorter i bra bomull enn 10 skjorter i syntetstoffer, synes jeg.

Gjorde et søk på basic wardrobe på google, og dette er noen av artiklene jeg fant:

Ask Patsy svarer om hvordan bygge opp og style en basisgarderobe:

http://www.totalwoman.com/askPatsyBudgetWardrobe.html

Wardrobe Planning: A Basic Approach (veldig grundig, med diagrammer og illustrasjoner, fra Missisippi University! Tar også med kroppsfasong og stil (romantisk, praktisk)

http://msucares.com/pubs/publications/p2228.htm

En veldig lang og grundig artikkel

10 Rules For A Fabulous Wardrobe

http://www.oldandsold.com/articles02/wardrobe1.shtml

Har også sett lister der man i tillegg til vanlige basisgarderobeting har

1 totaly outragous dress

1 pair of killer heels

1 item that is crazy and colorfull (dress, shoes, bag etc).

Tror dette er tingene som virkelig liver opp og som du kan ta litt av med til de rette anledninger.

Hva slags kleskode er det på jobb? Og hva gjør du på fritiden? (Mye ute i skog og mark, eller mye på cafe, eller noe helt annet?) Det er kanskje lettere å komme med tips når man vet litt mer om hvordan jobben skiller seg fra fritiden.

Skrevet

Har også sett lister der man i tillegg til vanlige basisgarderobeting har

1 totaly outragous dress

1 pair of killer heels

1 item that is crazy and colorfull (dress, shoes, bag etc).

Tror dette er tingene som virkelig liver opp og som du kan ta litt av med til de rette anledninger.

Hva slags kleskode er det på jobb? Og hva gjør du på fritiden? (Mye ute i skog og mark, eller mye på cafe, eller noe helt annet?) Det er kanskje lettere å komme med tips når man vet litt mer om hvordan jobben skiller seg fra fritiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...