Titta Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Vi har gamle 70-talls (??) dører av denne typen http://cache.finn.no/mmo/realestate/bergen...015_7117515.jpg, og jeg begynner å bli skikkelig lei. De er mørke og stygge og jeg liker dem ikke i det hele tatt. Hadde det ikke vært for at de er i litt ukurante mål slik at de må spesialbestilles dhadde vi byttet dem. Så jeg lurer på om vi kanskje skal male dem. Noen som har prøvd å male slike dører? Blir de noe fine? Ser for meg at de fortsatt vil være ganske kjipe, er jo ingen profiler på dem eller noe. Men de blir vel gjerne bedre hvite enn trefargede uansett? Bør dørene isåfall pusses først, eller er det greit å gå rett på grunningen + maling?
Hu i Svingen Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Hvis de er noenlunde jevne i overflaten bør det holde å vaske med salmiakkvann før du maler. Ang profiler går det jo an å kjøpe smale profilerte lister og montere dem på dørene selv.
Gjest Gjest_lillemor_* Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 Jeg ville pusset lett, og vaske med salmiakk, så grunne.Har malt dører selv, brukte skumgummirull,det ga kjempefint, jevnt resultat!anbefales:)
Lily Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Er det heltre-dører? Jeg malte mine furudører og det gikk kjempefint, men da brukte jeg heftgrunning først. Altså først vaske med salmiakkvann, pusse, heftgrunne, pusse, et strøk maling, pusse, så et strøk maling igjen.
Titta Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2007 Det er heltre ja. Og de er egentlig helt jevne og fine. Da tror jeg vi tar sjansen på å male dem. Vaske med salmiakk og ellers pusse lett før grunning og maling. Men Lily, mener du at en bør pusse både før og etter grunningen, og så mellom malingstrøkene etterpå? Høres med ett ut som et kjempeprosjekt. Men så klart, er det det som må til for å få et bra resultat så gjør vi vel gjerne det, høres bare så voldsomt ut. Uansett, takk for svar folkens
Lily Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 Jepp, det mener jeg Men det merker du fort selv om du behøver, det er ikke så voldsomt mye arbeid. På mine dører reiste det seg små flis etter både heftgrunninga og første malingsstrøket (stryk over med hånda, så kjenner du det), så jeg pussa for å få finest resultat. Før grunninga er for at den skal feste seg skikkelig og gi godt underlag for malinga. Jeg brukte bare en sånn pussekloss, med 100-sandpapir på tror jeg. Kjapt og enkelt.
Titta Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2007 Oki. Da får vi se litt hvordan det går da. Pusser før vi setter igang med grunningen, og får vi pusse litt mer mellom strøkene om det reiser seg noe flis.
Lily Skrevet 22. mai 2007 #8 Skrevet 22. mai 2007 Jeg kom på en ting til.. Du bør vaske over døra med en fuktig klut etter pussinga, for å unngå støv i malinga (tviler ikke på at du ville oppdaga det selv, måtte bare skrive det). Og når jeg tenker meg om var mine dører helt nye, det kan hende at eldre dører er litt mer "mettet", med tanke på fliser og sånt..
Gjest Sabia Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Vi har samme 'lekre' 70 talls dører. Jeg pussa ikke noe, jeg vaska med salmiakk, grunnet, og så måtte jeg ha 3 (!) strøk med maling etter det igjen for at det skulle dekke. Jeg brukte sånn finfin rulle. Håper det finnes maling som dekker bedre nå. Har et par dører igjen å male og det er så syyykt tiltak!!
Gjest Sabia Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 En jeg kjenner har forresten lagt på sånne lister i tillegg, blir pent det også. Men jeg liker de best glatte.
Grønt blad Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 Da jeg var veldig liten hadde vi også slike dører, men etter noen år orket ikke mamma mer, og vi fikk satt på noe utenpå som gjorde at dørene så helt nye ut. Vet ikke helt hva det var, men tror det var en slags "plastplate". De hadde struktur og "lister", og resultatet ble bra og mye billigere enn nye dører...
Gjest Frysepulver Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 Min farmor hadde slike og da gangen hennes ble pusset opp ble dørene malt hvite og det ble satt på profileringslister. Da jeg overtok huset jeg nå bor i stod det igjen en pakke med slike lister, så dette får man åpenbart kjøpt ferdig kappet, bare måle litt så det blir rett og så klæsje på
Thomasine Skrevet 20. august 2007 #13 Skrevet 20. august 2007 Vi har like vinduer vi og... Forferdelige! Da jeg var liten tapeserte foreldrene mine dørene sine med strukturtapet og malte så over. Ble bedre enn det var. Jeg vil ikke ha den strukturen, men tenkte kanskje jeg kunne finne en enkel pen tapet jeg skulle tapesere mine "vakre" dører med. Noen som har gjort eller sett noe slikt? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå