Gå til innhold

brudens foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

her er det vi selv som betaler, men kanskje brudgommens foreldre tar i litt. min far er død og min mor er uføretrygdet, så det blir ikke aktuelt med penger fra den fronten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet hadde vi tenkt å betale alt selv. Det hadde bare ikke falt meg inn å spurt om foreldre ville være med å betale for vår fest... Derfor ventet vi også litt med å gifte oss.

Alikevel var vi egentlig "heldige" siden min bror og også hans bror giftet seg 1 og 2 år før oss. Da så vi jo hvor mye de fikk i gave til sitt bryllup av foreldrene og visste at det ble likt hos oss... Så da hadde vi noe å forholde oss til i planleggingen!

Det var aldri snakk om å dele regninger på tre osv. Det hadde jeg nok også hatt vanskelig for å forholde meg til. Nå kunne jeg velge og gjøre akkurat det jeg ville, og om jeg så hadde brukt masse penger på noe som dem kanskje hadde synest var unødvendig, så hadde jeg gjort det med god samvittighet!

Veldig greit med rene tall å forholde seg til synes nå jeg!

Ser også i vennegjengen at det faktisk er vanlig at foreldrepar gir kr. 20000,- til brudeparet i gave. Jeg synest det er mye, selv om vi også fikk det av hans foreldre. Min mor er alene og derfra fikk vi 10000 kroner.

Skrevet

Hos oss er det mine foreldre som sponser selskapet (og dermed også inviterer til bryllupet). Selv betaler vi klær, fotograf, leiebil og det som kommer utenom. Hans foreldre "hater" brylluper (så tragisk som det enn høres ut...) og har derfor ikke ønsket å bidra med noe hverken praktisk eller økonomisk. :cry: Særlig ikke siden min kjæres brødre ikke fikk noe støtte da de giftet seg heller.

Men vi klarer oss. Og bryllup skal det bli -med stor stas! Så kan de frekke svigerforeldrene mine bare sitte på ræ.. og vente på invitasjonen sin...

Noen ganger får man bare lyst til å spy på folk!!!! :murvegg:

*litt sint i dag, ja* sorry?

-MissS-

Skrevet

Noen ganger får man bare lyst til å spy på folk!!!!

Vil bare si at jeg skjønner godt hva du mener!!!!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi betalte alt selv, men fikk hjelp til å bake kaker, pynte kirken og selskapslokalet. :)

Skrevet

Vi er begge studenter, og bor ikke sammen, så vi sitter nok ikke like bra 'i det' som mange andre her...

Likevel var vi veldig innstilte på å betale alt selv, og har satt opp et budsjett som sparepengene våre dekker... (Min tilkommende har arvet litt og sånt...)

MEN - min mamma og pappa har bare meg, og vil derfor så fryktelig gjerne bidra! Og det skal jeg vel i grunnen ikke nekte dem... Men pappa påsto at vi bare skulle sende regningene til dem, men det blir nok ikke aktuelt... :D Vi gjør som vi hadde planlagt, bryllupet blir ikke så fryktelig dyrt, og så aksepterer vi heller at de setter inn noen penger på kontoen vår i etterkant...

Syns også det er fint å vite at vi hadde klart det selv, og at vi kan gjøre alt som vi vil...

Svigers vil nok gjerne bidra på en eller annen måte... De har kanskje ikke den samme muligheten økonomisk som mine foreldre (de har tross alt tre 'håpefulle', og må liksom dele likt og sånt...). Dessuten skal bryllupet feires der jeg kommer fra, så det blir nok mer praktiske forberedelser på mine foreldre enn på hans...

Uansett - vi er glade for å få hjelp, og ser ingen grunn til å være 'stolte' i en sånn anledning - det er jo stort for mamma og pappa når 'veslejenta' gifter seg, og jeg tror rett og slett de setter stor pris på at de får 'sponse' det hele litt...

Skrevet

Men vi klarer oss. Og bryllup skal det bli -med stor stas! Så kan de frekke svigerforeldrene mine bare sitte på ræ.. og vente på invitasjonen sin...  

Noen ganger får man bare lyst til å spy på folk!!!! :murvegg:  

-MissS-

Vet du hva? Har ikke sympati for deg i det hele tatt. Hvorfor skal de absolutt måtte bidra med noe?????Det er ikke alle som er overbegeistret for brylluper og om de velger å holde seg utenfor så er vel det greit??? ELLER????

Vi satte INGEN krav til våre foreldre når vi giftet oss, det eneste vi ville var at de skulle delta på dagen. Syns det er frekt å satse på at foreldrene skal bidra til et bryllup. Det må da være frivillig!!!

Skrevet

Det eneste vi mener at vi kan kreve av våre foreldre (og samtlige gjester i bryllupet vårt), er at de kan bidra med en positiv innstilling til feiringen. Og jeg må ærlig innrømme at jeg synes det burde være slik at har man tid og økonomi til det, så bør begge foreldreparene ta hver sin del såfremt brudeparet ikke inviterer selv.

Men det er bare mitt synspunkt. Synes iallefall det blir helt feil at det ene foreldreparet må ta opp lån, fordi det andre foreldreparet ikke liker brylluper (Og de har kjempegod økonomi...). Da bør de i allefall ikke sitte og forvente en invitasjon av alle de gjestene de mener bør komme i selskapet.

Nei, dette ble bare rot... Jeg mener ikke være så utakknemlig som jeg høres ut. Hadde bare satt pris på om de kunne tenke seg å stå på invitasjonen (og kunne ta imot svarene fra sin del av familien) og gledet seg sammen med oss til den store dagen. Men det er kanskje for mye forlangt??? :evil:

MissS

Gjest Anonymous
Skrevet
Synes iallefall det blir helt feil at det ene foreldreparet må ta opp lån, fordi det andre foreldreparet ikke liker brylluper (Og de har kjempegod økonomi...). Da bør de i allefall ikke sitte og forvente en invitasjon av alle de gjestene de mener bør komme i selskapet.

Det er jo ingen foreldre som MÅ ta opp noen lån..! Ingen av dem er jo forpliktet til å bidra til bryllupet deres dersom de ikke vil!

Lag et bryllup DERE har råd til og ta i mot det foreldre frivillig vil gi av hjelp..

Men husk også at DERE har en moralsk forpliktelse overfor de foreldrene som vurderer å ta opp lån for å hjelpe dere. Dere bør absolutt nekte å ta i mot de pengene! Gjør de klart for dem at dere blir veldig glad for at de har lyst til å hjelpe, men at de ikke må føle seg forpliktet til å bidra over evne!

Når jeg hører slike grådige uttalelser som dine, då får jeg lyst til å spy da..!

Skrevet

vi er så heldige at svigerfar betaler mat,drikke,fotograf, blomster, bryllupsuite,bil og klærne til han,og mamma og pappa betaler kjolen og tilbehøret. så alt vi skal betale er reisen!!! De er snille de! Og de gleder seg faktisk også til det !!!

Skrevet

Min svigermor ville ha en 3deling mellom oss og begge foreldreparene (like deler). Men fordi mine brødre giftet seg først og fikk en sum av mamma og pappa, så ville jeg at foreldrees del ikke skulle overstige dette. Derfor ble den største delen betalt av oss. Men pappa insisterte også på å betale kjolen, om jeg kjøpte eller leide var opptil meg.

Vi synes det var fint å ha en fastsatt sum fra foreldrene våre, for da kunne vi "ta helt av" uten at det gikk utover deres økonomi.

Foreldrene våre ville veldig gjerne bidra, men det er klart at når de har 3-5 barn, så begrenser det seg jo. Men i tillegg til pengene, fikk vi veldig mye praktisk hjelp.

Skrevet

En ting er det om foreldre tilbyr seg å være med å betale. Noe annet er om de føler at det blir forventet av dem. JEg skjønner ikke helt hvorfor det er foreldrene som skal invitere til bryllupet heller?? Er dere ikke voksne nok til å invitere selv????

For meg så er det å inngå ekteskap et tegn ikke bare på hengivenhet og kjærlighet, men også det at man virkelig er voksen og kan starte sitt eget liv. Er det ikke da naturlig at man inviterer selv?? Og ikke minst satser på å betale det selv???

Om foreldrene velger å gi brudeparet penger for å hjelpe å betale er jo kjempefint- men burde absolutt ikke noe man bør forvente.

Dessuten om våre foreldre hadde måtte ta opp lån for at vi skulle gifte oss så hadde vi ALDRI tatt imot de pengene. Det hadde ikke jeg hatt samvittighet til iallfall

Skrevet

En ting er det om foreldre tilbyr seg å være med å betale. Noe annet er om de føler at det blir forventet av dem. JEg skjønner ikke helt hvorfor det er foreldrene som skal invitere til bryllupet heller?? Er dere ikke voksne nok til å invitere selv????

For meg så er det å inngå ekteskap et tegn ikke bare på hengivenhet og kjærlighet, men også det at man virkelig er voksen og kan starte sitt eget liv. Er det ikke da naturlig at man inviterer selv?? Og ikke minst satser på å betale det selv???

Om foreldrene velger å gi brudeparet penger for å hjelpe å betale er jo kjempefint- men burde absolutt ikke være noe man skal forvente.

Dessuten om våre foreldre hadde måtte ta opp lån for at vi skulle gifte oss så hadde vi ALDRI tatt imot de pengene. Det hadde ikke jeg hatt samvittighet til iallfall

Skrevet

Stakkars mamman min fikk helt panikk da jeg fortalte henne at vi skulle ha et tradisjonelt bryllup... Hun trodde hun "måtte" bidra med masse penger, og det vet jeg at hun ikke har råd til (uføretrygdet). Siden vi ikke skal gifte oss før 2005, så vet vi ikke om det er noen i det hele tatt som kan bidra. Jeg ønsker selvfølgelig at noen kan bidra med noe, og at de føler det er helt naturlig...

Men ingen skal få ta opp lån, så viktig er ikke pengene i vårt bryllup!

Skrevet

selvfølgelig ville vi aldri tatt i mot "lånte" penger. Men jeg vet at det har vært nødvendig for et par av mine venninner. Tror foreldrene følte seg forpliktet til å bidra.

Men gjest (Ps! Få deg et navn og slutt å vær så feig): du trenger ikke misforstå meg med vilje! Jeg ønsker bare at alle foreldre skal glede seg til bryllupet til barnet sitt. I stedet for å sutre og klage over hver kjedelig det er og hvor mye de gruer seg osv. Skulle bare ønske at de bunne bidra med en positiv innstilling. Da hadde jeg vært mer enn fornøyd!!!

Om de bidrar økonomisk/praktisk eller ikke så synes jeg jo at de signaliserer en innstillig overfor mine foreldre også, som tross alt "må" ta deres del av "jobben". Svigerforeldrene mine forventer jo å bli invitert med hele sin familie og samtlige barnebarn! De har også så og si nektet oss å invitere en del av min Kjæres onkler og tanter fordi at de har kranglet seg ut med dem.

Og DA mener jeg at de BØR bidra med noe til dette selskapet, enten praktisk (alle kan gjøre litt) eller økonomisk eller med innstillingen sin!

MissS

Gjest Madden
Skrevet

Vi betaler alt selv, i utgangspunktet!

Har fått leie av lokalet til festen av min mor & stefar i julegave, ellers har vi beregnet å bære lasset selv!

Det er VI som skal gifte oss ikke våre foreldre, det er derfor temmelig logisk for oss at VI skal betale for det også..Selvfølgelig sier vi ikke nei takk til hjelp om vi får tilbudt noe, men vi har ikke spurt en eneste gang om å få noe bidrag!

kanskje litt for stolt til å be om hjelp finansielt uansett...men synes det er noe vi burde klare selv når vi skal gifte oss!

Gjest Anonymous
Skrevet
Om de bidrar økonomisk/praktisk eller ikke så synes jeg jo at de signaliserer en innstillig overfor mine foreldre også' date=' som tross alt "må" ta deres del av "jobben". MissS[/quote']

det er ingenting som er "deres del av jobben"!

og dine foreldre er jo heller ikke pliktet til å gjøre noe de ikke frivillig tar på seg..

det er altså alt DITT og DIN KJÆRES ansvar!! uansett hvordan du vrir på det har du ingen ting å utsette på dine svigerforeldre..

og dersom dine foreldre føler seg presset til å gjøre mer enn de har lyst til, så er det DIN jobb å si i fra at de ikke skal gjøre det..

det er som du ser bare dere to som skal gifte dere det hele står på..

Skrevet

-Må bare si: mine foreldre, som er veldig positive (som nevnt tidligere) og gjerne vil bidra litt, ville neppe hatt like lyst til å hjelpe oss hvis de følte at vi forventet det! DET er jo ikke noe koslig i det hele tatt...! Hvis man skal gifte seg, er det vel en forutsetning at man kan styre sin egen økonomi... Om dere skjønner...?

Vi har, som sagt, satt opp et budsjett som ikke er større enn at vi fint skulle klart det helt uten hjelp. Derfor blir det ingen problemer ut av det om vi får litt 'støtte' fra foreldre - ingenting blir forandret av den grunn...

(Og hadde vi ikke hatt noe penger i det hele tatt, hadde vi hatt et lite og enkelt bryllup - ikke'no problem! Man tigger ikke eller tar opp lån bare for å tilfredsstille slekta, heller...)

Skrevet

det er ikke nødvendig å misforstå med vilje! :murvegg:

Nå bare kverulerer dere...

Innmari barnslig :Gjesp:

Jeg ønsker bare en positiv innstilling fra begge parene. De skal tross alt treffes masse fremover og det jo litt greit at det kan være en grei tone mellom dem. Og med å signalisere en sånn holdning, hjelper ikke akkurat...

MissS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...